Trådlöst MIDI för kyrkorglar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Re: Trådlöst MIDI för kyrkorglar

Inlägg av sodjan »

> ...men effekt finns ju då spelbordet kommer att bli nätanslutet.

Internetpoker ?

OK OK, jag har annat att göra... 8)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag har två polare som utvecklar produkter för trådlös DMX på professionell nivå.
(Frågan är om inte någon av dom dessutom är aktiv här på EF...)
Att låta deras hårdvara istället prata Midi borde inte vara några problem känns det som...
Då pratar vi rejält robust överföring som är mycket okänslig för störningar.

TS, om det låter intressant så PMa mig så kan jag förmedla kontakt med dom...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fördröjning ÄR ett problem, har för mig att 15 ms är gränsen när man börjar komma av sig pga att man tänker nästa ton medan förra ligger kvar.
En kyrka som är 34 m lång har 100 ms fördröjning på det akustiska ljudet tillbaka.
Kanske 15 m är mera rimligt men ger ändå 50 ms.

Nu finns det organister som utan vidare klarar detta.
Enklare är om man bygger ihop fjärrspelbordet med kororgeln, då får man medhörning så man kan lyssna på det "lokala ljudet".

När mitt system konstruerades så övervägdes MIDI men det ansågs som för långsamt så det blev ett specialsystem som skickar ALL information var 3:e ms.

Sedan är det så att orgeln står på läktaren och det extra spelbordet ska stå nere längst fram. Det omvända förekommer men är inte så vanligt (har gjort 2 sådana installationer).

Sodjan, på engelska heter det console, finns det någon dubbelmening med det?
Inget ont i det men det var ju en koppling till internetpoker :wink: .

Protte
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Lite kul att det finns kyrkorglar med MIDI. Men det kanske är lite mer moderna orglar.

Fördröjning vid spelning är ett problem. Kanske kan organisten ha hörlurar på sig så han/hon hör ljudet lokalt direkt.

Har tyvärr ingen bra lösning på sladdlöst utöver det som redan nämnts.
Skulle det inte gå att fästa upp en fibertråd ganska osynligt. Man behöver ju inte välja en med ett hölje i orange färg.
När man drar fiber inomhus använder man ibland vita tuber/slangar som är ca 3-4 mm i diameter.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Problemet är hur man fäster kabeln, man får ibland inte spika eller skruva i väggen.
Hörlurar används ibland för att komma runt fördröjningen.

El i piporglar (som är den mera korrekta termen, även om de flesta står i kyrkor) har funnits sedan slutet av 1800-talet. Sedan hade vi en mörk period under 50 och 60-talet då mycket skräp monterades som gav en stark motreaktion under 80-talet men nu accepteras elektronik (då jag bygger saker som fungerar).

Protte
Skriv svar