Hur vet ATC om vart pottorna är
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
#Hur löste du det på din maskin när atc kuggade?#
Nu var det inte min maskin, utan en jag brukade köra hos en kund.
Det fanns två sätt att lösa det.
1: Det tråkigaste sättet, riva ur alla verktyg ur magasinet och sedan stoppa tillbaka. Den här maskinen hade inte numrerade pottor.
2: Gå in i något register i styrsystemet och rätta till det hela. Även det var tråkigt pga. av all information var helt binär. Dvs. bara ettor och nollor som skulle ändras.
Förövrigt tycker jag bilden från X-gejdern inte ser så farlig ut.
Så där blir det tämligen omgående efter lite körning.
Nu var det inte min maskin, utan en jag brukade köra hos en kund.
Det fanns två sätt att lösa det.
1: Det tråkigaste sättet, riva ur alla verktyg ur magasinet och sedan stoppa tillbaka. Den här maskinen hade inte numrerade pottor.
2: Gå in i något register i styrsystemet och rätta till det hela. Även det var tråkigt pga. av all information var helt binär. Dvs. bara ettor och nollor som skulle ändras.
Förövrigt tycker jag bilden från X-gejdern inte ser så farlig ut.
Så där blir det tämligen omgående efter lite körning.
Senast redigerad av säter 11 december 2011, 19:39:30, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
Givaren brukar sitta i linje med elmotorn som roterar karusellen.
Om du nu har någon sådan givare,det kan ju även vara någon annan lösning inbyggd i elmotorn.
Håller med Säter om att det ser riktigt rent ut runt kulskruven
har sett kulskruvar som legat helt begravda i en blandning av spån o gejderolja.
mvh tommy
Om du nu har någon sådan givare,det kan ju även vara någon annan lösning inbyggd i elmotorn.
Håller med Säter om att det ser riktigt rent ut runt kulskruven

mvh tommy
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
-hoppas på att mina som är numrerade går att fixa då.
Jag tror ju att grundproblemet sitter här vad gäller skötsel.
Rent, nja men här har det gått för långt, fläkt inne i el/elektronikskåpet
Kyfläkt för spindelmotor
Nu går ju det mesta att fixa till det bättre
[attachment=1]IMG_1291.JPG[/attachment
Återkommer med info när ATC motorn är nedplockad i morrgon.
Jag tror ju att grundproblemet sitter här vad gäller skötsel.
Rent, nja men här har det gått för långt, fläkt inne i el/elektronikskåpet


[attachment=1]IMG_1291.JPG[/attachment
Återkommer med info när ATC motorn är nedplockad i morrgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
Då var ATC nere och nu fann jag vad jag sökte. Jag fann den induktiva givare som ihop med Geneva-wheel som har koll på
rotationen. Tyvärr satt inte inbyggd utan mitt i spånfånget. Switchen i sej tål väder o vind men frågan är ju hur bra den funkar
bland denna mängd spånor.
Tallriken nere, spånhögen som är kvar på Genevahjulet efter rengörning där jag inte kom åt. Till vänster om mittcylindern, ATC motorns växelhus samt induktiva givare. Här syns den induktiva givaren. Det är möjligt att givaren är helt okännslig då avståndet är ev 2cm som störst. Ungefär så här sen givare och drivtappen (röd) ut underifrån. tkgb, o säter, ni hade rätt vad gäller konstruktionen. Jag såg på Fadal att givaren skall ge 5v när avståndet är som störst.
Jag vet inte vart kabeln vad den heter ännu men kan kanske följa den o mäta upp den i skåpet.
rotationen. Tyvärr satt inte inbyggd utan mitt i spånfånget. Switchen i sej tål väder o vind men frågan är ju hur bra den funkar
bland denna mängd spånor.
Tallriken nere, spånhögen som är kvar på Genevahjulet efter rengörning där jag inte kom åt. Till vänster om mittcylindern, ATC motorns växelhus samt induktiva givare. Här syns den induktiva givaren. Det är möjligt att givaren är helt okännslig då avståndet är ev 2cm som störst. Ungefär så här sen givare och drivtappen (röd) ut underifrån. tkgb, o säter, ni hade rätt vad gäller konstruktionen. Jag såg på Fadal att givaren skall ge 5v när avståndet är som störst.
Jag vet inte vart kabeln vad den heter ännu men kan kanske följa den o mäta upp den i skåpet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
I och med att det bara är en induktiv givare, så måste styrsysytemet ha i minnet vilken potta som är vilken.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
kanske har jag fel men läste om någon av koderna var likt G80, att den innehöll fler moment. Vill minnas det var isamband
med macro diskussioner för ATC.
med macro diskussioner för ATC.
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
Du får bygga en ändamålsenlig huv till ATC:n DW, en sån där som vikingen från Värnamoskogarna byggde till sin. Vad är det han heter, cncViking eller nåt sånt.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
-japp, alias Peter. Får ta mej en titt på detta. Peter -noggranheten själv 

Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
Kan ju visa vad som händer om inte alla delar i verktygsväxlarn fungerar som dom ska.
Igår så blev det totalhaveri på "min" fräs på jobbet.Hela gjutjärnsinfästning bröts av och en väldigt tung växlare+20 BT50 verktyg damp ner som en bomb
Jag var inte där just då,men orsaken var säkert den läckande luftcylindern som kör växlarn in och ut från spindeln,skulle tro att den pajade helt så kanten på spindeln klippte dragtappen på ett verktyg.
Lite förebyggande underhåll och reparationer hade lätt kunnat undvika sånt här
Men det enda sättet att få tillstånd att laga någonting där jag jobbar är att det går sönder så mycket att maskinen blir obrukbar
Så nu blir det manuell verktygsväxling ett bra tag med härligt tunga BT50 verktygshållare
DW Jag tog ingen bild vid motorn och givaren men hela växlaren är i stort sett identisk med din lite större bara(och skitigare)
mvh tommy
Igår så blev det totalhaveri på "min" fräs på jobbet.Hela gjutjärnsinfästning bröts av och en väldigt tung växlare+20 BT50 verktyg damp ner som en bomb

Jag var inte där just då,men orsaken var säkert den läckande luftcylindern som kör växlarn in och ut från spindeln,skulle tro att den pajade helt så kanten på spindeln klippte dragtappen på ett verktyg.
Lite förebyggande underhåll och reparationer hade lätt kunnat undvika sånt här

Men det enda sättet att få tillstånd att laga någonting där jag jobbar är att det går sönder så mycket att maskinen blir obrukbar

Så nu blir det manuell verktygsväxling ett bra tag med härligt tunga BT50 verktygshållare

DW Jag tog ingen bild vid motorn och givaren men hela växlaren är i stort sett identisk med din lite större bara(och skitigare)
mvh tommy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av tkgb 13 december 2011, 23:53:00, redigerad totalt 1 gång.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
För mej tog nog demonteringen utan verktyg en timma men där var ni snabbare ser jag
Det äventyret måtte väl kosta en 20kkr minst. Jag har faktiskt sett ATC på ebay ibland om nu det är någon tröst.
En olycka kan alla råka ut för men visst at ha lite koll skadar nog inte. Frågan är hur man kan varna för detta.
packboxar på luftsidan brukar ju inte läcka plötsligt vad jag vet. Sen kan man fråga sej om det skall vara sådan kraft i växlingen.
5,5kg står det i min bok R2 x 3.14 i cm x Bar = tryckkraften. 50mm cyl skulle då ge 107kg vilket låter mycket men iso50
klumpar väger väl en hel massa

Det äventyret måtte väl kosta en 20kkr minst. Jag har faktiskt sett ATC på ebay ibland om nu det är någon tröst.
En olycka kan alla råka ut för men visst at ha lite koll skadar nog inte. Frågan är hur man kan varna för detta.
packboxar på luftsidan brukar ju inte läcka plötsligt vad jag vet. Sen kan man fråga sej om det skall vara sådan kraft i växlingen.
5,5kg står det i min bok R2 x 3.14 i cm x Bar = tryckkraften. 50mm cyl skulle då ge 107kg vilket låter mycket men iso50
klumpar väger väl en hel massa
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
tkgb,
Oj, oj, oj...
En brytare som säger att verktygsväxlaren inte är borta från spindeln med tillhörande logik i styrprogrammet hade väl förhindrat detta kan man tro.
Oj, oj, oj...
En brytare som säger att verktygsväxlaren inte är borta från spindeln med tillhörande logik i styrprogrammet hade väl förhindrat detta kan man tro.
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
Det är en Hartford HV-60 från 1995.
En ny gjutjärnsinfästning till växlaren är betälld från Vislanda maskin som är generalagent för Hartford.
Dom i sin tur beställer den från tillverkaren i Tawain,den skulle kosta ca 5000 kr+frakt vilket verkar overkligt billigt för den klumpen.
Dom snackade om ca 10-15 dagars frakt men jag har beställt prylar därifrån som tagit många månader innan dom kommit,så vi får se hur det går.
Sen får man ha en ny luftcylinder då kolven rök av i smällen,fast den var ju ändå kass
mvh tommy
En ny gjutjärnsinfästning till växlaren är betälld från Vislanda maskin som är generalagent för Hartford.
Dom i sin tur beställer den från tillverkaren i Tawain,den skulle kosta ca 5000 kr+frakt vilket verkar overkligt billigt för den klumpen.
Dom snackade om ca 10-15 dagars frakt men jag har beställt prylar därifrån som tagit många månader innan dom kommit,så vi får se hur det går.
Sen får man ha en ny luftcylinder då kolven rök av i smällen,fast den var ju ändå kass

mvh tommy
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Hur vet ATC om vart pottorna är
Tkgb:
#så kommer 470 o 471 ur synk och man får gå in och ändra i parametrarna#
-det är nu dessa kommer in i bilden då
#så kommer 470 o 471 ur synk och man får gå in och ändra i parametrarna#
-det är nu dessa kommer in i bilden då
