Frågor om Arduino

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
janbjorn

Re: Frågor om Arduino

Inlägg av janbjorn »

rosenberg.mikael skrev:hittade dessa motorer också..
http://www.sparkfun.com/products/10932
Det där är ingen motor, det är en givare som du kan ansluta till en motor för att mäta hur fort och åt vilket håll motorn rotrerar.

Leta här: http://www.pololu.com/catalog/category/22 så kan du hitta motor som har inbyggd encoder (ifall du ska köra DC-motor).
De har även riktigt bra motordrivsteg (t.ex detta: http://www.pololu.com/catalog/product/705) som klarar rejält med ström.
rosenberg.mikael

Inlägg av rosenberg.mikael »

Det där är ingen motor

:doh:

http://www.pololu.com/catalog/product/1200

men detta är! :) den verkar förövrigt ganska ok!
H.O

Inlägg av H.O »

Jag tror att du behöver skissa lite på mekaniken först, hur ska kameran hängas upp och lagras, hur pass balanserad kan pan/tilt anrodningen bli med kameran monterad, kommer "center of gravity" att flytta sig nämnvärt med olika konfigureringar av kamera etc och sedan försöka lista ut hur mycket vridmoment som behövs för att med säkerhet kunna manöverera kameran i pan- och tilt-led under "alla" omständigheter.

Du nämner en kameravikt på 5-10kg, det behövs "en del motor" för att "sätta snurr" på en sådan vikt med någorlunda acceleration och hastighet. Motorn du länkar till KANSKE kan funka om du får till en tillräckligt stor utväxling mellan motor och det som håller kameran - jag tror du kan glömma att sätta kameran "direkt på motorn".

Jag har två sådana där EasyStep, de funkar bra men är till för SMÅ motorer och de blir nått alldeles förskräckligt varma, jag var tvungen att montera de upp-och-ner mot en aluminiumplåt för att att inte bränna fingrarna av mig.

Sen har du själva framförningen av dollyn, hur mycket väger hela rasket, vad har du friktion i "banan", hur stor lutning skall den orka köra uppför, hur fort ska den gå och hur fort måste den kunna accelerera? Det är klart att det GÅR med en stegmotor här men du nämner folk som springer över en äng osv, för mig låter det som att du behöver hastigher på kanske 1-2m/s vilket är inte så lite. Så där spontant känns det som att flera hundra Watt motor behövs.

Bygg nått temporärt i plywood eller liknande och häng upp kameran, bilda er en uppfattning om hur tungt det är att, från lagringspunkterna, vrida kameran runt dess båda axlar. Tänk på att motorn inte bara ska vrida på kameran, den ska också hålla den på plats när dollyn accelererar och bromsar osv.

Om man tittar på klippet som det länkades till tidigare så ser man tydligt hur riggen vibrerar/gungar när den stannar - jag kan inget om filmning etc men jag kan tänka mig att om man vill ha bra resultat så duger inte det där.

/Henrik.
rosenberg.mikael

Jag tror att du behöver skissa lite på mekaniken förs
Jobbar på det!
kommer "center of gravity" att flytta sig nämnvärt med olika konfigureringar av kamera
Monteringspunkten för kameran ska vara flyttbar, då center of gravity kommer att förändras något beroende på vilket objektiv som sitter på..

gällande motorer! är det inte bara att köpa den "dyraste" motorn med mest vridmoment, eller är det fler parametrar att kolla på? är det en balansgång mellan "hur noggrant" den kan köras mot hur mycket vridmoment den har? eller finns det motorer som klarar säg 400n och ändå har mm precision? (ok siffrorna 400n kanske är i överkant, men ni förstår kanske frågan) :)
jag tror du kan glömma att sätta kameran "direkt på motorn"
jag har tänkt mig att den ska vara utväxlad, så den ska inte monteras direkt på..
hur mycket väger hela rasket, vad har du friktion i "banan"
har ingen aning än då det bara är en ide i huvudet, så fort jag har börjat skissa i Solidworks så kanske jag får ett humm om vikt på själva vagnen! men det där med 5-10 kg är ju bara en uppskattning baserad på nuvarande konfiguration, jag vet inte vad en barndoor väger, men sådant går att i värsta fall bygga i aluminium, eller papp :) allt för att få ner vikten på kameran! för ju lättare den är desto bättre!
vad har du friktion i "banan", hur stor lutning skall den orka köra uppför
gällande friktion så ska den gå på kullagrade gummi/plastdäck! och det ska vara helt plant! för det mesta iallafall..
nämner folk som springer över en äng osv
kanske ska klargöra den detaljen.. här handlar det inte om att kameran ska "hänga med dem som springer" utan att man vill ha en kamerarörelse så att inte det blir en tråkig statisk kamera, och med rörelse så är det kanske att kameran bara åker framåt med några dm gör en panorering och sen är det slut.. det viktigaste med hela riggen är.. att den klarar av att göra EXAKT samma åkning flera gånger.. för att sedan när man är i post, så kan man överlägga alla klipp för att skapa en scen med många människor, när man bara är några få i verkligheten... då måste alla objekt ex stämma överens rent tidsmässigt och vara på samma ställe..därav precisionskraven!
H.O

Inlägg av H.O »

Om det är stegmotorer du syftar på så har de flesta en stegvinkel på 1.8° och det blir inte sämre för att motorn blir större. Nackdelen med en för stor motor är såklart att den väger mer, kostar mer, drar mer ström samt att den kan "vibrera" mer när den stegar.

Moderna stegmotordrivare kör nästan uteslutande med mikrostegning vilket ger en betydligt mjukare gång och delvis ökad upplösning (men det beror på belastning mm), om du dessutom växlar ner rörelsen rejält så ger det ännu mjukare gång och högre upplösning - något jag tror du vill ha.

Ett alternativ är leta efter DC-servon med planetväxel och enkoder. MAXON gör alldeles förträffligt fina motorer och växlar och det brukar finnas en del på EBAY. Det är lite krångligare än en stegmotor dock.

Något du bör tänka på och eventuellt designa in från början är nått sätt att "referensköra" riggen, dvs hitta varje axels noll/utgångspunkt. Annars är det kört om du t.ex får ett strömavbrott mellan två tagningar.

Kul projekt, mycket att tänka på dock!

/Henrik.
rosenberg.mikael

http://www.sparkfun.com/products/9668

vad tror ni om denna ? går det att koppla 3 st till en Arduino, eller någon annan controller..

angående "referensköra" riggen

ja, jag har också funderat på den detaljen, men inte kommit på någon lösning, men skulle man inte kunna sätta givare någonstans på riggen som markerar "0" punkten, ex i början av rälsen, och två givare på själva "huvudet" som markerar startpositionen, och om strömmen skulle gå, eller man måste "nolla" riggen så kör man riggen till dess att dessa givare bryts och på så sätt så börjar man från noll?

detta låter väldigt simpelt i mitt huvud.. vilket troligen icke är fallet :)

problem som jag kan se är bland annat att det kan diffa en del i när brytaren "bryter" och på så sätt kan man aldrig hitta exakt samma punkt flera gånger... andra förslag?
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, den där blir inget bra alls.... Den styr enbart hastigheten, kan endast köra åt ett håll och det finns ingen feedback så hastigheten hålls inte konstant oavsett belastning etc - inte vad du letar efter.

Angående ref-körningen så behöver det inte vara mer komplicerat än en mikroswitch per axel, det funkar. Andra möjligheter är t.ex läsgaffel eller, om du kör med t.ex DC-servo är att ref-köra till mikroswitch OCH enkoderindex. Personligen tror jag att en mikroswitch av hyffsad kvalitet räcker mer än väl.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ju per definition en CNC-maskin som ska designas, alltså borde man kolla på de styrningar och motorer som fungerar där.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man skall göra något enkelt, eller som bas ;-)
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 357656.ece
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den var inte så mycket att hurra för tyvärr, åkningarna var bra så 'stickiga' dvs rörelsen var inte jämn utan 'klistrade' sig i ett. Nu såg jag ingen prislapp men spontant :tumner:
Skriv svar