Jag tror att du behöver skissa lite på mekaniken förs
Jobbar på det!
kommer "center of gravity" att flytta sig nämnvärt med olika konfigureringar av kamera
Monteringspunkten för kameran ska vara flyttbar, då center of gravity kommer att förändras något beroende på vilket objektiv som sitter på..
gällande motorer! är det inte bara att köpa den "dyraste" motorn med mest vridmoment, eller är det fler parametrar att kolla på? är det en balansgång mellan "hur noggrant" den kan köras mot hur mycket vridmoment den har? eller finns det motorer som klarar säg 400n och ändå har mm precision? (ok siffrorna 400n kanske är i överkant, men ni förstår kanske frågan)
jag tror du kan glömma att sätta kameran "direkt på motorn"
jag har tänkt mig att den ska vara utväxlad, så den ska inte monteras direkt på..
hur mycket väger hela rasket, vad har du friktion i "banan"
har ingen aning än då det bara är en ide i huvudet, så fort jag har börjat skissa i Solidworks så kanske jag får ett humm om vikt på själva vagnen! men det där med 5-10 kg är ju bara en uppskattning baserad på nuvarande konfiguration, jag vet inte vad en barndoor väger, men sådant går att i värsta fall bygga i aluminium, eller papp

allt för att få ner vikten på kameran! för ju lättare den är desto bättre!
vad har du friktion i "banan", hur stor lutning skall den orka köra uppför
gällande friktion så ska den gå på kullagrade gummi/plastdäck! och det ska vara helt plant! för det mesta iallafall..
nämner folk som springer över en äng osv
kanske ska klargöra den detaljen.. här handlar det inte om att kameran ska "hänga med dem som springer" utan att man vill ha en kamerarörelse så att inte det blir en tråkig statisk kamera, och med rörelse så är det kanske att kameran bara åker framåt med några dm gör en panorering och sen är det slut.. det viktigaste med hela riggen är.. att den klarar av att göra EXAKT samma åkning flera gånger.. för att sedan när man är i post, så kan man överlägga alla klipp för att skapa en scen med många människor, när man bara är några få i verkligheten... då måste alla objekt ex stämma överens rent tidsmässigt och vara på samma ställe..därav precisionskraven!