Vad är det för fel på koden
Re: Vad är det för fel på koden
säter>> Nej sitter i lägenheten 4mil ifrån fräsen. Testar det i morgon.
x-IL>> ja jag har dom manualerna
x-IL>> ja jag har dom manualerna
Hoppsan, det inlägget missade jagX-IL skrev:Walle>>Stene skrev: Det är en matssura 500V med yasnac 3000G system. Kan det vara så att den inte fattar G2 kommandonet.

Edit: Hur överför du programmet till styrsystemet? Du har väl lagt till blocknummer i början av varje rad? N1, N01, N001 eller N0001? Eller knackar du in manuellt på fräsen?
Edit igen: Enligt manualen tillåts S-koden för spindelhastighet bara två siffror, S00 till S99. I ditt program står det S3000, det är ett tänkbart fel. Felläsning, både två, och fyrsiffrigt tillåts
Edit ytterligare en gång: Enligt manualen tillåter G02 och G03 enbart tvåaxlig simultan förflyttning. För helixskärning ska G14 och G15 användas. Dock står det inget om vad som händer om en tredje axel ändå specificeras. Jo det gör det, det står utryckligen att om man specificerar tre, eller fler, axlar för en G02 eller G03 så tolkas det som ett "input error". Så det verkar som att det är där felet (ett av dom i.a.f.) ligger
Ytterligare tillägg: G02 och G03 är modala, G17 (XY-plan) kan hoppas över innan G02/G03 då den är aktiv från reset (om inte G18 eller G19 har använts tidigare), G21 (programmering i MM) bör hoppas över (eftersom styrsystemet inte använder den G-koden), G49 kan liksom G17 hoppas över (om inte G43 eller G44 har använts tidigare).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Walle 4 november 2011, 21:44:08, redigerad totalt 1 gång.
Stene skrev:
exportpluginen till en annan så funkar det.
Förmodligen pluginen som strular, har haft samma problem till min MakerBot men efter att jag bytteDet är ritat i sketchup med en plugin för gkoder. Det programet verkar inte vara något att ha!
exportpluginen till en annan så funkar det.
En sak som kan vara bra att tänka på när det gäller olika CAD/CAM program är att det inte är säker att de kan alla styrsystem och vilka kombinationer av G-kod som får användas till ett specifikt styrsystem. Det är därför som det finns postprocessorer.
Walle, du har hittat felet.
Märkligt att det inte blir "input error 0515"
Märkligt att det inte blir "input error 0515"
Har lärt mig att de flesta styrsystem som kör ISO-kod har sina "egenheter", så jag har lärt mig att bläddra mycket i manualer för att luska ut vad sjuttsingen som är fel. Sen så är det ju kul att för en gångs skull kunna vara till hjälp också
Det felet jag oftast gör är att jag glömmer att lägga till blocknummer (och då får Bosch-systemet, i den fräsen jag kör mest, spel)
Använder en editor (handknackar eftersom jag inte har hittat någon postproccessor till Bosch Alpha 3) som har kommando för att lägga till blocknummer automatiskt, men likförbaskat glömmer jag det ofta innan jag skickar programmet till maskinen 
Lycka till Stene!

Lycka till Stene!
Jag har flera system som inte använder decimalpunkt, utan man får använda begynnelsenollor.
Programmet blir nästan oläsligt. om man inte är van.
Tex X-00714 = X-71.4 och X-000515 = X-5.15
Programmet blir nästan oläsligt. om man inte är van.
Tex X-00714 = X-71.4 och X-000515 = X-5.15

När jag tänker efter undrar jag om jag inte såg något om det i manualen för Yasnak-systemet...ska kika efter.
Jodå, i kapitel 2.1 står det "A decimal point must be omitted in actual programming".
Därunder står det också: "The leading zeros can be suppressed for all address codes." Alltså är G2/G3 o.s.v. ok, men man måste använda begynnelsenollor för positionerna. Smidigt värre
Jodå, i kapitel 2.1 står det "A decimal point must be omitted in actual programming".
Därunder står det också: "The leading zeros can be suppressed for all address codes." Alltså är G2/G3 o.s.v. ok, men man måste använda begynnelsenollor för positionerna. Smidigt värre

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"The leading zeros can be suppressed for all address codes."
Tittar man på programeringsexemplen i manualen, verkar det som man kan utesluta begynnelsenollor på koordinaterna.
Däremot krävs slutnollor. Decimalpunkt verkar inte förekomma.
Stene får nog byta "dialekt".
Tittar man på programeringsexemplen i manualen, verkar det som man kan utesluta begynnelsenollor på koordinaterna.
Däremot krävs slutnollor. Decimalpunkt verkar inte förekomma.
Stene får nog byta "dialekt".

Nu har jag googlat en del på "sketchup + G-kod", och ingenstans nämns något om postprocessor, märkligt.labmaster skrev:En sak som kan vara bra att tänka på när det gäller olika CAD/CAM program är att det inte är säker att de kan alla styrsystem och vilka kombinationer av G-kod som får användas till ett specifikt styrsystem. Det är därför som det finns postprocessorer.
Man måste ju ha rätt postprocessor, hur skulle det annars kunna fungera?
Jag tror att de som skriver G-kod plugins till Google Sketchup helt enkelt refererar till generella G-koder / ISO-koder som de hittar på t.ex. Wikipedia, utan att ta hänsyn till olika styrsystems olika krav.
Kanske har de som skrivit dylika plugins enbart använt Mach3 eller liknande, som ju är väldigt "generellt" och förlåtande (om det nu är rätt sätt att uttrycka sig på. G-kodslistorna på t.ex. Wikipedia funkar typ rakt av i Mach3 utan några större konstigheter).
Kanske har de som skrivit dylika plugins enbart använt Mach3 eller liknande, som ju är väldigt "generellt" och förlåtande (om det nu är rätt sätt att uttrycka sig på. G-kodslistorna på t.ex. Wikipedia funkar typ rakt av i Mach3 utan några större konstigheter).
Såja nu fungerar koden. Det va det felet Walle hittade i går. Tog bort Z axeln på kod under G2 eller G3 så gick den perfekt. Måste fixa ett annat program än sketchup, den är riktigt dålig! Tack för hjälpen alla 

- DW
- Kontakt:
det kommer fler, vänta tills du kör G41/G42 ihop med lite annat.
Du får fjärrstyra maskinen hemmifrån
Du får fjärrstyra maskinen hemmifrån

Personligen så använder jag inte G41/G42 när jag handknackar, jag "kompenserar i skallen" istället. Kanske dumt, eftersom det blir en massa ändringar om man vill köra med annat verktyg, men samtidigt känner jag att jag får bättre kontroll. Det är så lätt att glömma bort att byta kompensering när man byter skärriktning om man använder G41/G42.
Stene: Skönt att det funkar nu, och jag är glad att jag kunde vara till hjälp!
Hur var det med decimalpunkt och nollor?
Stene: Skönt att det funkar nu, och jag är glad att jag kunde vara till hjälp!