Bygga frässpindel (funderingar)
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22815
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Nå, hursomhaver, tror jag kom att tänka på detta efter ett samtal för mycket länge sedan med en kille som konstruerade höghastighets CNC maskiner för framställning av tandinplantat i i titan, aluminiumlager blev för veka pga de extrema hastigheterna så det slutade med att han letade upp en äldre herre på gamla Husquvarnafabriken (tyverr nedlagd sedan länge idag)
som kunde tillverka ett oljebronslager i gjutjärn för att det skulle hålla.
Men han fick alltså till extrema hastigheter med detta som inte varit möjligt tidigare med normal teknik, teoretiskt möjligt att ta fram på någon minut jobb som normalt skulle tagit timmar.
Vet inte hur han löste kylningen, men smörjning hade han först ett pumpsystem med olja under tryck, men då maskinen förbrukade mycket litet installerade han istället tre automatiska fettpatroner (tre för att undvika "byrålåde effekten" förklarade han) Dessa är dock engångs, håller ca ett år tror jag och drivs av kvävgas som alstras med hjälp av en batterienhet.
Men måste vara över tio år sedan senast snackade med honom så har nogtyverr glömt en del.
som kunde tillverka ett oljebronslager i gjutjärn för att det skulle hålla.
Men han fick alltså till extrema hastigheter med detta som inte varit möjligt tidigare med normal teknik, teoretiskt möjligt att ta fram på någon minut jobb som normalt skulle tagit timmar.
Vet inte hur han löste kylningen, men smörjning hade han först ett pumpsystem med olja under tryck, men då maskinen förbrukade mycket litet installerade han istället tre automatiska fettpatroner (tre för att undvika "byrålåde effekten" förklarade han) Dessa är dock engångs, håller ca ett år tror jag och drivs av kvävgas som alstras med hjälp av en batterienhet.
Men måste vara över tio år sedan senast snackade med honom så har nogtyverr glömt en del.
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
grym
>mycket värme blir det, det är svårt nog med vanliga kullager
>som blir varma vid högre varvtal
När rullningslager inte klarar jobbet
används endast metallbussningar med cirkulerade oljesystem.
Flödet av olja är så stort att oljetemperaturen
bestämmer hela lagringens (maskinens ?) temperatur.
Att oljesystemet startas så lång tid före maskinen
så att temperatur stabilitet uppnåtts före arbetets start förutsätts.
De system jag har arbetat med använde 50-55 gradigt olja,
Ingen behov att kyla endast uppvärming.
Men var problem att starta upp.,,,
Vid kalla olja var oljeflödet i returrör så låg att oljan rann över.
>mycket värme blir det, det är svårt nog med vanliga kullager
>som blir varma vid högre varvtal
När rullningslager inte klarar jobbet
används endast metallbussningar med cirkulerade oljesystem.
Flödet av olja är så stort att oljetemperaturen
bestämmer hela lagringens (maskinens ?) temperatur.
Att oljesystemet startas så lång tid före maskinen
så att temperatur stabilitet uppnåtts före arbetets start förutsätts.
De system jag har arbetat med använde 50-55 gradigt olja,
Ingen behov att kyla endast uppvärming.
Men var problem att starta upp.,,,
Vid kalla olja var oljeflödet i returrör så låg att oljan rann över.
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
#När rullningslager inte klarar jobbet
används endast metallbussningar med cirkulerade oljesystem.#
Det är min uppfattning också. Nu klarar kullager de här förhållandena, men det är på gränsen.
GFEF, har du någon uppfattning om max glidhastighet?
Undrar om det skulle fungera med stållager?
Det ju meningen att det aldrig ska bli kontakt mellan axel oxh lager, därför borde inte lagermetall vara nödvändigt.
används endast metallbussningar med cirkulerade oljesystem.#
Det är min uppfattning också. Nu klarar kullager de här förhållandena, men det är på gränsen.
GFEF, har du någon uppfattning om max glidhastighet?
Undrar om det skulle fungera med stållager?
Det ju meningen att det aldrig ska bli kontakt mellan axel oxh lager, därför borde inte lagermetall vara nödvändigt.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22815
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Jag tror det om du är tillräckligt noggran, dock blir det betydligt känsligare för torrkörning.
Men, som sagt, använd multipla smörjinjektorpunkter (eller mittaxelkanal) så slipper du en del av problemet (tror jag).
Fast olja kanske det inte spelar någon roll, jag vet inte...
Men, som sagt, använd multipla smörjinjektorpunkter (eller mittaxelkanal) så slipper du en del av problemet (tror jag).
Fast olja kanske det inte spelar någon roll, jag vet inte...
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
>GFEF, har du någon uppfattning om max glidhastighet?
Har inga uppgifter.
Men har arbeta med en ca 800 kW luftkompressor
http://www.ingersoll-rand.be/Repository ... 66_Eng.pdf
Försökte att beräkna vartalet på impellerna.....
Vad jag mins var det 20-40000 r/min ?
Alla huvudlager var oljesmorda "glidlager"
Elmotorlager ringsmorda "glidlager"
Övriga lager cirkulerade oljesystem,
Men höghastighetslager var av typ "blocklager"
Lagerytorna är delade i fasta block avdelad med oljespår.
Avståndet lager - axel är störst vid oljespåret.
Men minskar kilformigt från oljespåret i lagen.
Därför bildas en kilformigt oljefilm som särskiljer lager-axel,
vid rotation.
OBSERVERA vid start-stopp är det metall mot metall kontakt!
Har inga uppgifter.
Men har arbeta med en ca 800 kW luftkompressor
http://www.ingersoll-rand.be/Repository ... 66_Eng.pdf
Försökte att beräkna vartalet på impellerna.....
Vad jag mins var det 20-40000 r/min ?
Alla huvudlager var oljesmorda "glidlager"
Elmotorlager ringsmorda "glidlager"
Övriga lager cirkulerade oljesystem,
Men höghastighetslager var av typ "blocklager"
Lagerytorna är delade i fasta block avdelad med oljespår.
Avståndet lager - axel är störst vid oljespåret.
Men minskar kilformigt från oljespåret i lagen.
Därför bildas en kilformigt oljefilm som särskiljer lager-axel,
vid rotation.
OBSERVERA vid start-stopp är det metall mot metall kontakt!
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Det borde inte vara så mycket jobb att sno ihop en testlagring av lite skrot. Då får man ju svart på vitt hur det fungerar.
Vilken typ av motor kan vara lämpligt för ett test?
Dammsugarmotor? Går en sådan att varvtalstyra?
Vilken typ av motor kan vara lämpligt för ett test?
Dammsugarmotor? Går en sådan att varvtalstyra?
- tecno
- Inlägg: 27248
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Har du någon mindre 3-fas snurra? Kanske jag har en VFD att låna ut för experimentet.
- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
En sån här svarv körde vi med 1995-2000 då vi tillverkade fiberoptiska kontakter för militärt bruk, ruggad civil användning, civilflyg mm. Fortfarande i drift, men går i Indien nu, tror jag. Vi var avrådda att köra över 5 000 rpm. Men då vill jag minnas att det bara fanns 5000 eller möjligen 6 000 rpm-spindlar. Det är en otrolig precision i dessa Hembrug-maskiner. Stativet är en enda stor platta av nån speciell granit. Vi hade vår maskin i ett tempererat rum (+/-0,5 *C) för att kunna hålla toleranser som ofta var inom 1-2 my.
http://www.hembrug.com/machines.aspx?MachineID=2#
Dessförinnan provade vi lite med SKF's luftlagrade spindlar som vi testade på ett schaublin-stativ, men det var inte nåt vi ville fortsätta med.
Jag tror också att jag skulle gå på bra kullager om jag skulle börja med ett frässpindelprojekt.
http://www.hembrug.com/machines.aspx?MachineID=2#
Dessförinnan provade vi lite med SKF's luftlagrade spindlar som vi testade på ett schaublin-stativ, men det var inte nåt vi ville fortsätta med.
Jag tror också att jag skulle gå på bra kullager om jag skulle börja med ett frässpindelprojekt.
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Var jobbade du CNC Viking ?
Trodde inte att något Svenskt företag någonsin ägt en Hembrug
Trodde inte att något Svenskt företag någonsin ägt en Hembrug
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22815
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Dammsugarmotorer brukar vara vanliga kolmotorer så de är mycket lätta att varvtals styra.
Dock är de för det mesta okapslade så man behöver nog bygga någon form av kåpa med kylning tror jag.

Dock är de för det mesta okapslade så man behöver nog bygga någon form av kåpa med kylning tror jag.
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Jag tror aldrig att en vanlig asynkronmotor med VFD kommer upp i tillräckligt varvtal.
Dessutom tror jag inte kullagren stoppar.
Hur mycket varvar en dammsugarmotor?
De här moderna dammsugarna, med inställbart varvtal, är det allströmsmotorer även i dessa?
Dessutom tror jag inte kullagren stoppar.
Hur mycket varvar en dammsugarmotor?
De här moderna dammsugarna, med inställbart varvtal, är det allströmsmotorer även i dessa?
Senast redigerad av säter 31 oktober 2011, 15:23:39, redigerad totalt 1 gång.
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Intressant med tanke med damsugarmotor. Hur mycket power finns den i en sådan?
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Jag har en på 2200W, 3HP alltså, som de flesta kinaspindelmotorer. Jag vet dock inte varvtalat på motorn men det låter som det går snabbt!
- Mizzarrogh
- Inlägg: 22815
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygga frässpindel (funderingar)
Kan kolla men jag tror de går att pressa rätt bra med relativt enkla modifikationer om man kan förbättra kylningen.
Kolmotorer brukar man kunna pressa tills de brakar ihop i princip i teorin.
Kolmotorer brukar man kunna pressa tills de brakar ihop i princip i teorin.