mickelinman skrev: Rörhållaren är monterad på kretskortet redan.
Det var otur. Antingen får du fortsätta jakten på 6Z4, eller göra en "modifiering" under rörhållaren.
Det sista hade förstås sänkt värdet på det för övrigt supersnygga bygget.
Ok jag skall kolla. Skall även höra med radiomuseet igen.
Hur jag skall placera allt i lådan sen känns som en utmaning. Skall jag tex satsa på och placera trafon i en separat låda vid sidan om? Har det nån betydelse om regulatorkortet och förstärkarkortet sitter nära varandra?
Du har data på röret i bilden. Ta reda på rör med samma pinout och försök hitta rör med data som matchar dina behov. Kolla att glödspänning/ström matchar framför allt.
Mitt förstärkarkort har fyra rör. Två 12AU7 och två 6DJ8.
12AU7 rören behöver 12.6 vdc som glödspänning och 6DJ8 rören 6.3 vdc.
Men regulatorkortet som dom på Diyclub rekomenderade har bara en utgång för glödspänning dvs 12.6 vdc via en LM 317.
Jag mailade och påpekade att jag inte har nån 6.3 vdc ut från kortet utan bara 12.6 vdc och fick till svar att det bara var att minska på spänningen in från 15 vac till 9 vac. Men det måste ju betyda att 12.6 v försvinner istället, eller har jag missat nåt?
Jag har även noterat att glödspänningen till rören på regulatorkortet är ac spänning men dc på förstärkarkortet.
Kan ac generera brum i förstegsrören så att det är därför man gör så?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Spelar i princip ingen roll om du matar med AC eller DC (om du är lite försiktig med AC). Däremot kan du ju .... du, mannen, 12AU7 kan du mata både med 12V och 6V!!
Vidare kan du ju seriekoppla glöden på dina ECC88 för att få till 12V.
Fråga från publicum: är förstärkarkortet OCH PSU-kortet "kompativla, dvs är de ämnade att arbeta tillsammans?