RGB LED bord

Berätta om dina pågående projekt.
kenntoft

Re: RGB LED bord

Inlägg av kenntoft »

Hej. trodde jag hade hemstad i min profil.
Jag bor i Örebro.

Kopplingsschema
Jag hittade ett sätt att få in TLC5940 i gEDA (kopplingsschema ritare till Ubuntu).

http://www.geda.seul.org/wiki/geda:tragesym_tutorial
Så jag får skapa en egen "device" där och slänga upp i ett kopplingsschema.

Tanken är att ha ett master-kretskort med alla 12 TLC på och sen ett gäng kopplingsplintar med kablage.
Det vore sweet att ha någon form av flatkabel, med 4 kablar.
Finns det något bra sätt att klämma på stift på flatkablar?

Gjorde två skisser över projektet till mig själv att komma ihåg att planera utifrån.
Har inga kopplingsschema symboler, det får jag göra senare när jag får in TLCn i gEDA.
Stavfel i den tredje TLCn, det ska stå #12 EDIT: Hittade lite andra fel så jag tar bort bilden men har länk :P
Det ska inte vara KANAL 1-16 utan 0-15, såklart!
http://img718.imageshack.us/img718/2512/slide1ja.jpg
http://img577.imageshack.us/img577/5613/slide2bd.jpg

Mjukvara
Funderar hur jag kan få kontroll på varje cell, men det får jag ta senare.
Men borde man inte kunna skapa typ ett library där man definerat vad som är vad i varje cell, typ vilken channel som är BLÅ/RÖD/GRÖN etc.
Och sen kan man "call:a" dessa definitioner för att skicka signalerna.
Någon som har en bra idé?
Senast redigerad av kenntoft 19 oktober 2011, 21:49:18, redigerad totalt 1 gång.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Kopplingsschema

Så det betyder alltså för att få fram R vid 120mA
Så räknar jag (1,24x31,5)/0,120 = 325,5 Ohm ????
20mA så får jag 1952 Ohm...
60mA så får jag 651 Ohm
Bild

Men hur blir det, (ganska basic men jag hänger inte med sorry), jag har ju 3 st led på varje TLC-kanal.
Och varje LED "drar" ju 20mA, blir det då 3x20mA eller blir det bara 20mA, skulle jag kunna pumpa ut 60mA och dem klarar sig? Eller är blir det alltid 20mA? Som sagt basic för er :)

gEDA
Gjorde en TLC5940 komponent här istället för länken jag skrev tidigare:
http://embeddedtoolbox.com/mksym/mksym.html
Jag la upp en färdig .sym fil, som jag zippat :)
Den ska ni lägga i:
/usr/share/gEDA/sym/local/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kopplar du lysdioderna i serie med varandra?
I så fall blir det 20mA.

Kopplar du dem parallellt?
I så fall blir det 60mA. MEN, ska du koppla lysdioder parallellt måste du alltid ha ett motstånd per lysdiod (Eller ja, tre per lysdiod eftersom det är RGB).
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Jag har lött ihop 3 ben med varandra och lött fast en kabel på dom.
Det är nog serie.

Men då vet jag, då får jag fortsätta köra med 20mA eller vad som nu är max på varje diod, tror att det är 20mA.

Tack för svaret.
Sitter med ett kopplingsschema nu, jäkla krångligt, 12xTLC med 28 pinnar på varje.
Måste nog komma på ett sätta att ha dom, kanske 2 kretskort med 6 tlc på varje..
Eller kanske 4 kort med 3 på varje ;P hehe..
Vilket program använder du Klas-Kenny för kopplingsscheman?
Man gör först ett kopplingsschema som man sen gör en kretskort-layout med kopplingsbanor och allt?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick lite Déjà vu nu, jag tror att jag förut kommit på detta vid en andra tanke, man kan inte seriekoppla RGB-dioder :doh:

Så som du kopplat är alltså parallellkoppling.
Kör du 20mA igenom det kommer du få ungefär samma ljusmängd som med enbart en lysdiod, skillnaden är att det kanske blir lite större spridning på ljuset.
Dock kan du inte, utan enskilda motstånd till varje lysdiod, köra mer än 20mA utan stor risk att skada lysdioderna. Kör du lysdioder "direkt" parallellt med varandra vet du aldrig (förutom om du mäter såklart) vilken väg strömmen tar, det kan mycket väl bli så att all ström går igenom en lysdiod och då eldar upp den, då lysdioderna kan skilja litegranna i tillverkningen.
Men så länge du kör 20mA kan du inte förstöra någonting i alla fall, då det är omöjligt att någon lysdiod får skadligt hög ström igenom sig. Det är bara lite "slösigt" att köra tre lysdioder på så låg ström.. :)

Jag ritar mina scheman i DipTrace. Vill minnas att jag läste i tråden att du kör Linux, och Diptrace fungerar utmärkt i Wine.
Jag tycker att det är det mest lättanvända ritprogrammet jag använt i alla fall.

Och JA, schema --> layout är rätt väg att gå.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Så du menar att jag inte får någon större ljuseffekt-ökning av att ha tre st RGB dioder istället för en?
Utan bara att spridningen blir bättre och därför troligtvis uppfattas som starkare?

Om man gör ett kopplingsschema i DipTrace, kan man då öppna kopplingsschemat i DipTrace som sen gör en kretskorts-layout av den?
Så man slipper göra i princip samma sak två gånger?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Yes, ljusmängden ur en lysdiod beror på strömmen igenom denne, och kör du totalt 20mA igenom 3 lysdioder, blir det i princip samma sak som 20mA igenom en lysdiod.
Kanske blir något mer ljus beroende på om lysdioderna har olika effektivitet vid olika ström, kör du dem på 6,7mA/styck har de kanske något högre effektivitet och där med ger något mer ljus tilsammans, eller tvärt om, det vet jag inte.. :)
Men HELT linjära har jag svårt för att tro att de är (men jag kan ha fel).

Både ja och nej, till varje komponent hör det till en fotprint (dvs. det som ska vara på layouten), när du sedan öppnar layout-programmet kommer alla dessa fotprintar automatiskt öppnas, samt är ihopbundna med "linjer". Sedan får du placera ut komponenterna på bästa sätt, och dra kopparbanorna rätt, utefter linjerna.
Så du får hjälp av schemat när du ska göra layouten, men programmet gör det inte helt automatiskt (I och för sig finns det auto-placering och auto-route, om man vill, det ger dock inte så snygga kort och du får nog räkna med minst ett 2-lagers kort då, men det kanske du redan tänkt.).
Sen så är DipTrace endast gratis för <300 pinnar, vilket kanske kan bli tight för dig?
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Ljuset
Jag är inte nöjd med ljusnivån! :D
Att man bara fick 20mA även fast man hade 3 LED sög ju lite.
Hur kan jag koppla för att trycka ut mellan 20-60mA?
Och samtidigt skydda LED?

Fast jag har några super-flux dioder på gång så man kanske ska vänta på dom... :)

Men fortfarande intresserad av hur jag konfigurerar dom så att man kan skicka in 60mA i tre st 20mA LED.
Man måste alltså se till att de aldrig kan få mer än 20mA i sig.
Någon enkel matematik eller är det inte så enkelt?

Funktioner
"Touch screen"
Någon som har en idé på hur man kan tända och släcka en cell beroende på om typ ett glas med cola står ovanpå? Eller varför inte ett glas med rom&cola nu när de är helg. Min första tanke var fotoresistor, som mäter ljuset och när det blir mörkare så skickar den en signal så cellen tänds. Men då den tänds så kommer det ju bli jätteljust, och hur den då ska veta att den ska stänga av cellen när jag tar bort glaset gör ju att idéen med fotoresistor faller.
Kan man ha en IR eller något sånt? Nu kanske man inte kan ha det i varje cell för då blir det väl för mkt komponenter+kabel.

"VU-meter"
Vill koppla på en microfon, (har en electret mic kan den användas?) som sen styr en 8-kanals VU-meter.
Så kan bordet lysa i takt med musiken.
Men vad mer behöver jag? Förstärkare?
Senast redigerad av kenntoft 21 oktober 2011, 21:07:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Förkopplingsmotstånd till varje lysdiod.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borde det inte funka att sätta ett motstånd på det gemensamma benet på varje lysdiod, så det bara blir 3 motstånd istället för 9 per cell, då drivkretsen ändå är strömbegränsande per kanal?
Typ 100 Ohm eller så.
Det ska väl jämna ut strömmen tillräckligt tycker jag, för att kunna köra ut 60mA?
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Konstruktion
Hittade en snygg design som jag gillade skarpt!
http://www.gravitate-uk.com/images/furn ... lnut_2.jpg
Jag gillar mixen av vit och trä, det kommer ju bli avsevärt mkt mindre trä på min version.
Det kommer vara fyrkantigt och det kommer vara en vit akrylplastskiva i mitten :)
Däremot kommer jag ha en 5-10 cm tjock ram runtomkring.
Jag vill nog ha nåt hål på kortsidorna. så man får in fötterna... det är ju ändå ett vardagsrumsbord vi snackar om :)
Men hur ska de "hålen" se ut undrar jag, V? Runda? Fyrkantiga?

Var på Bauhaus idag och försökte bli inspirerad, försökte hitta tunna listor att skapa cellerna med.

Funderar även på att komplettera med en glasskiva för att göra den lite mer rigid, men kanske kommer få en massa konstiga reflexer då.. vi får se.. får experimentera lite.
Senast redigerad av kenntoft 23 oktober 2011, 18:17:48, redigerad totalt 1 gång.
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Mjukvara
Har pillat lite med Arduino sketches och framförallt Android programmering (puh).
Jag lyckades åstadkomma det här, tog ett tag att få till, var på helt fel spår när det gällde slide-bars.
http://www.youtube.com/watch?v=rrrKoU6lJMU

Jag är inte supernöjd med uppdaterings-hastigheten, men det får duga.
Den funkar jättebra om man "klickar" dit de olika värdena. Däremot så funkar det inte så bra när man slide:ar.
EDIT: Nu slidar den fint, la till en Thread.sleep(150) i android-koden och nu funkar de kanon! Men det är logiskt eftersom tlc refreshar med 75ms paus och sen behöver Arduinon kanske lite tid på sig innan man trycker in värden efter värden,. har inte kommit på det minsta värdet, men 150ms får räcka.

Om mjukvaran:
Android -> python webb-server -> Arduino -> TLC5940
Android var krångligast här, men jag använder mig av HTTPPOST lika som i mitt andra Arduino+Android projekt.
Använder 3 st slide-bar för att bestämma RGB värde.
Har även en ruta där färgen visas.

Webb-server är den samma som jag nämnt i en annan projekt-tråd. http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=54088
Eftersom den bara Serial.Write() till Arduinon så istället för att skicka "hej på dig" skickar den "255,255,255" (vitfärg).

Arduino sketchen var inte jättekomplicerad, det som var krångligast var att få till att den ska läsa in en string ("red,green,blue") och skicka ut till TLCn. Det gick ut på att läsa in hela strängen i en array, och sen så tog jag reda på var separatorena (",") var. Sen var det bara att ta fram värdena för röd, grön blå och multiplicera med 16 för att få 4095 (det som i TLC motsvarar fullt-ös, alltså 255).

Vet inte på vilket sätt jag ska använda den här funktionen ännu men kan ju vara bra att ha.

Konstruktion
Det ni kan se på videon oxå är att jag experimenterar med tjockleken på de innerväggar som kommer utgöra cellerna.
Den till vänster är 10mm tjock och den högra 5mm tjock, och jag tycker det är uppenbart att jag måste sikta på nåt material som är tunnare än 5mm.
Kanske nån form av playwood, mdf, eller masonit. Men som ändå klarar jobbet.
Det krångliga här blir ju att få allting rakt, de får såga bredderna på bauhaus men sen måste jag kapa 2,5cm skåror för att sätta ihop dom.
Svårt att visualisera men jag göra en figur sen nångång, om någon har en idé hur man kan få det väldigt rakt och fint -> supertack!
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Snyggt! Ser ut som att den blir förvirrad ibland dock? Mot slutet drar du ner alla sliders utom grön, men färgen blir rödaktig.

Hur funkar webbservern, har du ethernet in till arduinon och kör servern på den? (Har aldrig använt arduino).
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Argtomte.
Jo den var en smula förvirrad, och speciellt på den gröna sliden.
men det har jag fixat nu, det som EDIT nämner, men jag orkade inte uppdatera videon :)
Jag la till en sleep() i android koden, då funkar det mkt bättre, inga errors.

Innan så kunde det typ bli:
255,100,10 (OK) - 200,100,10 (OK) - 55,150,10255,100,100 (FAIL)
Tror värdena kom alldeles för fort via serial, så arduinon kunde inte hålla isär dom.
Men som sagt ett delay på 150ms fixade biffen.

Jag kör python webserver på en linux burk och sen arduinon inkopplad via USB.
Jag skulle vilja ha en Ethernet shield till arduinon, eller bluetooth shield.
Får se hur jag löser det, har en semi-trasig laptop som jag kan hänga under bordet så länge.
(semi betyder utan skärm och trasigt VGA, men funkar bra med remote, typ VNC).
kenntoft

Inlägg av kenntoft »

Konstruktion
Har nu ritat ihop en konstruktion i powerpoint (man tager vad man haver).
Inte alls skalenligt och inte alls i närheten till professionellt.
Ska göra en modell i wellpapp senare idag.
(EDIT: den här konstruktionen är inte aktuell längre, har bytt :) )
http://img708.imageshack.us/img708/7025 ... uktion.jpg
Det framgår inte men de lodräta och vågräta mellanväggarna ska läggas i kors.

Tror jag kan köra med en vinkelsåg 2-3 gånger för att skapa "jacken" i mellanväggarna så dem sitter fint ihop.
Eventuella glapp och ljusgenomsläpp kan man täta med lite snickerspackel innan man målar allt svart.
Eller vitt?? shit.. alla dessa beslut....

Kanske vitt för att maximera ljuskällan...?
Man vill ju inte att svart ska absorbera allt ljus jag vill ha ut genom plasten.
kanske vitt med svart kant, den kanten plasten ligger på!
Senast redigerad av kenntoft 13 november 2011, 15:32:25, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar