Trådlös mottagare i komponent form, finns det?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Trådlös mottagare i komponent form, finns det?

Inlägg av mrfrenzy »

Betänk att det är en produkt som kanske bara säljer i några tusen exemplar per år, alla trådlösa regler och standarder som skall följas samt ip-klassning så tror jag faktiskt inte det är ett orimligt pris.

Lyckas man däremot göra en produkt med betydligt större målgrupp kan man förstås komma ner i ett pris som närmar sig komponentkostnaden när utvecklings och rf-provningsarbetet kan slås ut på fler enheter.
hioeral

Inlägg av hioeral »

Jag är nog mest intresserad av att bygga eget med komponenter. Vill varken landa på månen med Texas Instruments armbandet eller plocka isär vibrerande trosor :P. Är heller inte ute efter att sälja någonting utan bara bygga en hobby leksak.

ZN414 och TICC1110 gjorde mig speciellt intresserad. Men frågan är: Hur ska jag bygga sändaren? kan man använda sig av en vanlig FM sändare kanske? Eller varför inte bygga en egen =D. Någon som är kunnig inom det området eller finns det liknande projekt?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

CC1110 är en sändare och en mottagare i samma chip, så det löser bägge uppgifterna så att säga.

Men du vill alltså bygga en med lösa komponenter så som ett gäng motstånd, kondingar och transistorer??
Vilket självklart kan vara lärorikt och görbart, men det kommer nog inte bli mindre än en ic, fast å andra sidan finns det väll någon supergammal tråd här om någon som bygger extremt små fm sändare...
Skriv svar