Varför symmetrisk och osymmetriks toleransspecifikation?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Nerre

Re: Varför symmetrisk och osymmetriks toleransspecifikation?

Inlägg av Nerre »

Menar du att tillverkningen av kolytskiktsmotstånd är så oregelbunden att man behöver lasertrimma dem för att få dem inom 5% från märkvärdet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att man gjorde som artikeln beskriver tror jag gärna på - men årtalet var 1983! Kalla mig optimist eller blåögd men jag är rimlig säker på att det har hänt en hel del under tiden, det är ju trots allt 28 år sedan!

Orsaken till förbättringen: ekonomin! Nu för tiden måste allt vara så ekonomisk som möjligt varför det är för dyrt i material att tillverka och kasta allt som inte uppfyller måttet! Och på 28 år borde de ha lite bättre koll på alla dessa besvärliga parameter som det skrivs om...
Pucco

Inlägg av Pucco »

Man belägger en keramikstav med ett kolskikt och klämmer sedan på ändkappor. Sedan laserskär man en spiral för att få rätt värde.

Edit: Hittade en bild http://en.wikipedia.org/wiki/File:Carbo ... R212-1.jpg
Senast redigerad av Pucco 9 oktober 2011, 18:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om specifikationen för en kondensator är +20% / -50% så måste det väl vara
så att man måste förvänta sig dessa avikelser när man mäter upp en hög man
köpt in? Givetvis ska man mäta dom enligt tillverkarens rekommendationer, vid
samma temp, samma höjd över havet eller vad det nu är.

Jag menar toleranserna har väl inte satts pga att köparen kan tänkas inhandla
kondensatorerna på olika ställen. En köper och mäter upp dom i en stekhet butik
i Texas och en annan i en köldhåla i Norrland och för att alla ska bli nöjda lägger
tillverkaren på några lagom %-toleranser.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Det har säkert hänt en del sedan 83, men det är möjligt att det effektivt att göra på samma sätt ännu, jag har ingen aning?
Jag har letat lite (googlat) och sökt på resistortillverkning men jag har ännu inte kunnat hitta något om sortering o s v.
Jag hittade en reklamfilm som visar hur trådlindade resistorer görs/ kan göras. jag trodde inte det kunde vara lönsamt att linda på tråden manuellt fortfarande (inte helt manuellt förstås).
ds77

Inlägg av ds77 »

Det beror nog på vart de tillverkas.
Resistors Manufacturing Company,BANGALORE-INDIA
Borre

Inlägg av Borre »

4kTRB, Ja självklart kan du vänta dig det, det är det som toleransangivelsen är till för. Som jag sa så är så gott som alla elektrolyter +/-20% och detta vid 25C.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

De jag hittar hos ELFA som är osymmetriskt specade är
DL-kondensatorer. 67-586-01
Pucco

Inlägg av Pucco »

Nästan alla keramiska SMD med Y5V material är -20 - +80%, 40 stycken av 43 på ELFA
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Ytmonterade keramiska kondensatorer är en djungel.

Det finns i princip tre faktorer att beakta: Kapacitans vs Temperatur, Kapacitans vs DC-spänning och Kapacitans vs Ålder. Dessutom tillkommer kapacitans per volym som en sido-effekt.

Likaså finns det tre primära typer: Y5V, X7R och NP0. Dessutom finns "mellantyper" som X5R och Z5U som faller i spannet mellan Y5V och X7R. Var och en har dock sitt område.

Y5V har extremt hög kapacitans per volym. 10µF i små SMD-kapslar (0603 om jag inte missminner mig) är helt klart möjligt. Däremot varierar kapacitansen våldsamt med både temperatur och spänning. MEN, vet man vilken temperatur man kommer ha och vilken spänning den kommer arbeta vid så går det alldeles utmärkt att kompensera. Som avkopplingskondensatorer till diverse strömsnål logik och minnen går de utmärkt att använda.

X7R har sämre kapacitans per volym, men det tjänar man istället in på kapacitans per temperatur. Den våldsamma variationen med spänning kvarstår dock. Vill man ha ut den märkta kapacitansen så ska man upp minst en faktor tio över i märkspänning. Fungerar till exempel utmärkt i nätaggregat. En intressant sidoeffekt är att X7R är vibrationsberoende. Alltså, dielektrikumet är piezoelektriskt och reagerar på tryckförändringar. Y5V har inte detta problem (i samma utsträckning).

X5R har lite bättre kapacitans per volym än X7R, men man får lite sämre temperaturstabilitet.

Z5U och Y5P hittade jag nu under morgonen när jag googlade lite snabbt och har egentligen ingen koll på. Y5P verkar ha bättre temperaturstabilitet än Y5V, och Z5U hamnar någonstans mellan där och X5R.

NP0 är fantastiskt. Perfekt temperaturstabilitet, perfekt spänningsstabilitet (därav namnet "negative-positive zero"). Men riktigt dålig kapacitans per volym. Ska man bygga ytmonterade filter så är det bara NP0 som gäller egentligen.
Skriv svar