Överförings problem PC-CNC "problemet löst"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Re: Överförings problem PC-CNC

Inlägg av säter »

Om jag fattat rätt, så har Yasnac-systemet ingen serieport.

Enda sättet systemet kan kommunicera med "yttervärlden" är via remsläsaren (för inmatning av data), och remsstansutgången (för utmatning av data).
För att slippa använda remsor har man gjort en efterhandskonstruktion, BTR, som emulerar läsare+stans.
Denna BTR, som innehåller eget minne, kan i sin tur kommunicera med en PC via serieport.

Till själva styrsystemet finns alltså ingen seriekommunikation, som det gör på nyare CNC-system.
Stene

Inlägg av Stene »

Nej fräsen har ingen serieport. Det är som säter skriver att btr boxen är inkopplad där läsarn o stansen satt. Va ut i kväll igen o försökte men ingen framgång. Ska försöka få tag i Stella Data i morgon o höra hur dom kommer in i btr boxens setup.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du kanske kan svara på frågorna jag ställde här. http://elektronikforumet.com/forum/view ... 26#p755626
Stene

Inlägg av Stene »

Sorry! Ja det sitter 2st facit kontakter en för läsning o en för stansning. Brten är kopplad till båda kontakterna.
Ja det är lysdioder som sitter där o den blinkar vid försök med EIA kod. När jag försöker med ISO så blinkar den till snabbt o sedan går den över till larm. Nej det kommer inte upp något på skärmen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag tycker det låter som att EIA är rätt läge.
Kan det vara som så, att du missat att ha rätt tecken i programmet i början och slut?
T.ex. %
Detta borde stå i programeringsmanualen, alt. om du har någor program kvar från förra ägaren.
Stene

Inlägg av Stene »

När jag tittar i manualen så står det att om man kör EIA ska den börja o sluta med "ER" o vid ISO "%". Har testa med alla möjliga sätt. Även att koden ska sluta med M30 eller M2.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#När jag tittar i manualen så står det att om man kör EIA ska den börja o sluta med "ER" o vid ISO "%".#

Nu har jag läst i min gamla Fanuc-manual, och det står exakt lika där.
Frågan är vad detta tecken "ER" betyder? Själv kör jag ISO så jag är lite ovan med tecknen för EIA.
Det kan knappast vara meningen att man ska skriva bokstäverna ER, utan det det syftar säkert på något kontrolltecken.
Jag har så dålig fantasi så jag kan inte gissa vad skulle vara.

I min manual står även beskrivet att "radslut" för ISO skall vara LF(linefeed).
Medans för EIA skall det vara CR(carriage return).
Det kan vara idé att kolla upp detta i NC-Edit.
Troligtvis finns det en inställning där, där du kan välja LF eller CR som radslutstecken.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har läst på lite mer i min manual.
Det verkar som att "ER" alt. "%", enbart är till för att indikera början och slut på remsa.
Om man gör en blocknummersökning på remsan, och numret inte hittas, ska detta tecken hindra remsan från att hoppa ur remsläsaren.
Det tolkar jag som att detta teckan kan slopas om man vill.

Vore jag i din sits skulle jag lägga krutet på att kolla upp CR - LF, från NC-edit.
Senast redigerad av säter 26 oktober 2011, 11:36:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

säter:
Oavsett BTR så måste ju Yasnacsystemet ha ett / flera tabeller som man kommer åt via redigerigsmode inne i cnc.
Dessa innehåller ju all info om maskinen som nollpunkter, spindel, bordsyta + flera hundra till.
Motsvarande detta. Hur skulle maskinen annars känna till ex MPG, vertygsväxling....
Som nedan: Om någon nisse innan har lagt in olika hastighet eller annan info för "remsläsaren" då om ingen Rs232 finns. Antar att man remsar in även dessa värden.

5011 och 5013 är mina Rx resp. Tx Jag har 12000 olika värden, alla inte ifyllda men ändå!

N 5010 =10000000
N 5011 =01100011
N 5012 =10000000
N 5013 =11000011
N 5014 =11100000
N 5015 =11000111
N 5016 =00000000
N 5017 =00000000
Hänger du med på mitt resonemang. Den bruxen jag hänvisade till visar ju klart att det finns på den modellen som
kanske inte gäller Yasnac EN0387 men ändå.
Även om du tror att felet inte ligger här, så måste det ju verifieras att dessa tabeller är korrekt eller hur.....
Om det nu inte finns tabeller, hur har man löst styrsystemet då :humm:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Oavsett BTR så måste ju Yasnacsystemet ha ett / flera tabeller som man kommer åt via redigerigsmode inne i cnc.#
Jo visst, det är ju dessa tabeller man i vardagligt språk kallar "parametrar".
På mitt system finns två alternativ att ändra dessa, antingen handknackar man in dem direkt från CNC-panelen, alternativt "blåser" man i dem via hålremsa.

#Om någon nisse innan har lagt in olika hastighet eller annan info för "remsläsaren" då om ingen Rs232 finns.#
Visst risken finns, men jag bedömmer den som liten att någon enstaka parameter skulle vara ändrad.
Antingen brukar parameterlistan, i stort sett, vara korrekt. Alternativt är den helt borta, och då fungerar nästan ingenting.
Nu hade väl Stene verifierat tidigare i tråden att parametrarna fanns kvar i systemet?

Det allra bästa, för att utesluta fel på både BTR och PC-överföring, vore att hitta en gammal hålremsa för att prova att ladda.

#Även om du tror att felet inte ligger här, så måste det ju verifieras att dessa tabeller är korrekt eller hur.....#
Det skadar naturligtvis inte kolla. Är det ett stort antal parametrar kan det dock bli tidsödande.
Dessutom vill jag minnas att Stene skrev att han saknade parameterlistan, och då har man inte mycket att jämföra med.

#Om det nu inte finns tabeller, hur har man löst styrsystemet då :humm:#
Som OT kan jag nämna att man måste inte ha ett system med parameterlistor för att hantera de funktioner du beskriver.
Jag har haft maskiner med betydligt mer advancerade funktioner än på Stenes, med den äldre typen av system som benämns NC.
I stort fungerar dessa system likadant som ett CNC, med den skillnaden att man har inte den flexibilitet som parameterlistor ger. Här är allt "stummt" kontruerat i hårdvara, men funktionen när allt fungerar är stort sett den samma.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tack för Bra svar säter :tumupp:
Du är kunnig o påläst, så dina svar ger om inte annat mej mer info om hur Yasnacsystemen är uppbyggda.
Då har man allså en gång i tiden allså haft en "formateringsremsa" för just den maskinen.
Han kanske inte har lika många parametrar som jag (12000 -kanske 1200 aktiva) men att skriva in dessa från panelen
som inte är i bordsnivå ger om inte annat träningsvärk i armarna :badgrin:

Jag tror stene får igång maskinen, han får tidda sej lite, dä äla inte helt omöjeligt får vi hôppes..
Stene

Inlägg av Stene »

Jo parametrarna fins kvar i fräsen. När jag går igenom parametrarna i manualen så hittar jag bara 2st som har med kod att göra o ingen om överföring.
80: EIA/ISO Autoval 0=off 1=on
82: EIA/ISO Kodbestämning 0=EIA 1=ISO
Alla parametrar fins i manualen DW länkade till 4.3.9. Kolla gärna där o se om jag är fel ute

Säter> vad gör CR - LF i NCedit?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Säter> vad gör CR - LF i NCedit?#

Det är det tecken som används för radslut. Det är möjligt att styrsystemet inte gillar det det får nu.

Jag laddade ner Nc-edit-demo, och jag finner inställningen på:
Arkiv - Inställningar CNC - PC till CNC - EOB tecken
Där finns fyra olika val. Jag skulle testa alla om jag vore i din sits.

Någon form av överföring går ju fram till CNC, annars skulle du inte få larm vid ISO-läget.
Jag tror det det är någon sådan här skitgrej bara.

Har du någon hålremsa med program som har medföljt maskinen?
Stene

Inlägg av Stene »

Ok det är till det.
Nej jag har ingen hålremsa.följde inte med någon sån.
Ska testa i morgon och köra med flera altenativ med CR mf.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

prova även med caps lock men troligen är små bokstäver som är aktuellt.
Min Sinumerik godtar bara små (gemener)

Här finns ett förtydligande om Yasnac I80M kanske äldre men här finns både remsa och Rs232:
Klart läsvärt om inte dina manualer är kompletta! (tar några minuter att ladda)

http://www.yaskawa.com/site/dmcontrol.n ... 11.31E.PDF

Läs kap.2. FUNCTION CHARACTER

DATA SETTING RANGE med lite tur finns dina paarametrar här!

Ett litet program borde se ut så här på din maskin i iso kod.

O333
N10 F200 S400 G01 M03 (tryck knapp "LF")
N20 G01 X100
N30 % eller M30 inte båda (tryck knapp "LF")

(maskinen gör följande, matning 200mm/min, spindelH 400, spindel rotation medurs, kör x100mm, % = avsluta prog)
(vissa system har ju MM eller tum förladdat, spindel i mm/varv eller /min en livsfarlig skillnad.)
(ev kan du prova att lägga till N5 G70 G74
Skriv svar