Håller med ang. Lödspets, mejselformad är klart trevligast. Tror min är 1,5mm eller någonting sådant, den kändes klumpig i början men jag vande mig snabbt vid den, och nu skulle jag inte drömma om att använda en rund/konisk spets om det inte är absolut tvunget. Löder utan problem ner till 0402-komponenter (har aldrig försökt med mindre) med den.
Den runda/koniska jag har används endast i absolut nödfall, om det är omöjligt att få plats med den mejselformade pga. Komponenter runt eller så.
Har även tänkt skaffa en skålformad för släplödning, verkar kanonsmidigt för kretsar med många ben.
Råd angående Lödtenn?
- Klas-Kenny
Re: Råd angående Lödtenn?
jag har ett gäng spetsar, men använder i princip enbart tre stycken mejselformade, tror dom är 1.5mm och 1.2mm, sen en extralång variant av 1.2'an. (kyls av mycket snabbare så den använder jag bara om jag måste)
mejselformad rocks.
..Sen har jag iofs en kraftig lödkolv också, på typ 200W och med en bred mejselformad spets, men den löder jag inte elektronik med
mejselformad rocks.
..Sen har jag iofs en kraftig lödkolv också, på typ 200W och med en bred mejselformad spets, men den löder jag inte elektronik med