Koppla in en trefasmotor (kompressor) till en handske

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Andy

Re: Koppla in en trefasmotor (kompressor) till en handske

Inlägg av Andy »

Från första inlägget av TS:

"Jag har 3-fas i garaget och en lös handske (med en 400v kabelstump - fem ledare)."
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Men jag tror att konig7070 syftade på kabeln som visas på bild, d.v.s. den som redan är inkopplad i kompressorn, och att kabelstumpen som sitter i handsken ska kopplas bort och ej användas.

Men det är hur som helst bra att uppmärksamma det så misstag ej sker. Men nu låter det ju dock som att behörig elektriker kommer att utföra jobbet, och det är nog det bästa :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jo, det finns en altför stor felmarginal här.
Om en fyrledare är tillräckligt gammal så är jord en röd ledare! Det fanns inga grön/gula förr.
Vad jag menar är att man måste vara tydlig eftersom det inte är helt ofarligt att blanda ihop färgerna! :)
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

Är tillbaka och kan berätta att allting fungerar.
Jag kopplade enligt konig7070's beskrivning och elmotorn gick igång, snurrade på rätt håll direkt.
Kontrollerade blocket och den pumpar som den ska.
Rengjorde backventilen, kontrollerade remmarna och samtliga anslutningar, så nu ska jag köra till Biltema och köpa deras tryckströmbrytare med inbyggd motorskydd och kontakta elektrikern imorgon. Han ska få koppla tryckbrytaren som den ska vara och göra en permanent installation. Vad jag förstår så ska det vara den brytaren som är mellan 6,3 och 10 A till min motor (de är två på Biltema, den andra är mellan 10 och 16A)
http://www.biltema.se/Documents/manuale ... -49205.pdf

Allt som allt även med 600:- för tryckströmbrytaren och ett par hundralappar till elektrikern = under 2000:- för en 200 liters kompressor med 5,5 hk motor och 550 l/min är nog rätt bra deal!

Tack för hjälpen alla!
Skriv svar