T: Konstruktion av SMPS
Re: T: Konstruktion av SMPS
Det är motorer som driver ett antal tandhjul med olika utväxlingar som sedan påverkar spolar.
Kunde kanske gå med modifierad sinus men vet inte hur hastighet och annat hos motorer skulle påverkas.
Frekvensen avgör hastigheten hos motorerna vilket ger tonfrekvens därför behövs 60hz.
Kunde kanske gå med modifierad sinus men vet inte hur hastighet och annat hos motorer skulle påverkas.
Frekvensen avgör hastigheten hos motorerna vilket ger tonfrekvens därför behövs 60hz.
Budgeten är väl att det finns pengar för nån att ägna ett par veckors arbete åt det.
Betalning sker med mina surt skattade medel !!
Betalning sker med mina surt skattade medel !!
Varför behöver du 400W? Är det tänkt att man skall kunna bara plugga in en hel orgel kopplad för USA-ström utan modifikationer?
Till hammondorglar? Går det inte att byta till DC-motor och sedan bygga en kontroller som drivs av en redan CE märkt adapter till typ laptops? Kanske finns färdiga motorkontrollers till annat som går att använda?
Inte bara orglar och Leslien funkar med motorer men dom arbetar efter den principen.
Vill ha 1 lösning som gör slut på flera problem.
Jag har provat lite olika kombinationer av stepdown trafos och frekvensomvandlare.
Dom får samlade betyget ineffektiva klumpiga och ljudliga.
Som jag skrev i tidigare inlägg är det 100-400w i 3 steg som önskas.
Den här skulle lösa mina problem med regions(60hz) avkännande elektronik också.
Vill ha 1 lösning som gör slut på flera problem.
Jag har provat lite olika kombinationer av stepdown trafos och frekvensomvandlare.
Dom får samlade betyget ineffektiva klumpiga och ljudliga.
Som jag skrev i tidigare inlägg är det 100-400w i 3 steg som önskas.
Den här skulle lösa mina problem med regions(60hz) avkännande elektronik också.
Det är inte medlen som är sura, det är skatten som är sur.
Vad innebär budgeten i reda pengar. Två veckors avlönat arbete säger inte så mycket eftersom det beror på vilken timpenning det handlar om.
Vad innebär budgeten i reda pengar. Två veckors avlönat arbete säger inte så mycket eftersom det beror på vilken timpenning det handlar om.
Lura lite på vad ni har för lösningar och vad det kan tänkas kosta.
För ett gott ändmål ska jag käka radhusbiff en längre tid
För ett gott ändmål ska jag käka radhusbiff en längre tid

Har jag missat något här... Du skriver att det är mekaniska generatorer, betyder det motorer? Kan du inte helt enkelt köra en frekvensare? Dom är ju justerbara för att få "rätt" hastighet på en motor... Fördelen är att dom finns färdiga och inte är så dyra (speciellt om du kollar Blocket, Tradera eller i vissa fall här i forumet).
ja, det var ju nån här som sålde 3-400W finfina VFD:er för 300:/st för några månader sedan!
Har kört med frekvensstyrning och stepdowntrafo.
Tyckte det var dags att göra något mera permanent åt flera problem.
Trodde inte detta var ett gigantprojekt för någon som pysslar med switchat om dagarna men det är inte mitt område därav förfrågan till er.
Hade en vision av att någon tyckte ett hyffsat betalt extraknäck var smaskens.
Ända hittills som kommit med någon annan respons än hur mycket får jag är Icecap.
Gillar inte att diskutera affärer särskilt inte sådana med skattade medel på öppna forum.
Är nån seröst intresserad och har nån plan så är ni välkomna att höra av er.
Tyckte det var dags att göra något mera permanent åt flera problem.
Trodde inte detta var ett gigantprojekt för någon som pysslar med switchat om dagarna men det är inte mitt område därav förfrågan till er.
Hade en vision av att någon tyckte ett hyffsat betalt extraknäck var smaskens.
Ända hittills som kommit med någon annan respons än hur mycket får jag är Icecap.
Gillar inte att diskutera affärer särskilt inte sådana med skattade medel på öppna forum.
Är nån seröst intresserad och har nån plan så är ni välkomna att höra av er.
-
Jag tror att du kanske missuppfattar lite saker.
OM jag eller någon annan som faktiskt försörjer oss på konstruktionsarbete ens skall börja titta på sådant vill vi veta att kunden är intresserad att få det korrekt gjort. Samt inser var kostnaderna kan springa upp till. Sen att man kanske inte genomför all testning och dokumentation som krävs för att kunna CE godkänna produkten.
Oftast så avråder jag tidigt, ibland är jag korkad eller projektet verkar kul och gör det iallafall, men det är sällan det blir lyckliga slut, detta då kunden inte förstår sitt behov, sin "produkt" eller sina kunder, finansieringen skall vi bara inte prata om...
Detta är inte sagt för att vara elak, men åtminstone jag får en 4-6 förfrågningar per år på att utveckla saker och ting åt folk. Inget skall det kosta men i slutänden så skall det ha full "köpespecifikation".
OM du vill ha en hobbypryl för dig själv i ett exemplar så skall du gå en helt annan väg.
För att lösa ditt problem så får du här ett färdigt recept, billigt enkelt och bra mycket bättre faktiskt än det du önskar.
Tag en tongenerator som ger bra sinus, tag en audioeffektförstärkare (typ gitarförstärkare eller liknande) på drygt 400W/8 Ohm (mono duger gott) (eller en kraftig stereoförstärkare från blocket mfl) och en 500VA toroidtransformator 2*115V primärt och ca 56V sekundärt.
Koppla ihop det hela och du har vad du behöver och det kommer att bara kosta en spottstyver (5-10kSEK) samt ha mycket bättre specifikation än något snabbjobb kan lyckas med och fullständigt inom lagens råmärken.
MEN om du vill göra 10-1000++ st så är det fel väg att gå, men för endast 1st så är det den absolut billigaste lösningen och det kräver ingenting i konstruktionsarbete och du kan göra allt själv (med möjligen lite support från forumet).
OM jag eller någon annan som faktiskt försörjer oss på konstruktionsarbete ens skall börja titta på sådant vill vi veta att kunden är intresserad att få det korrekt gjort. Samt inser var kostnaderna kan springa upp till. Sen att man kanske inte genomför all testning och dokumentation som krävs för att kunna CE godkänna produkten.
Oftast så avråder jag tidigt, ibland är jag korkad eller projektet verkar kul och gör det iallafall, men det är sällan det blir lyckliga slut, detta då kunden inte förstår sitt behov, sin "produkt" eller sina kunder, finansieringen skall vi bara inte prata om...
Detta är inte sagt för att vara elak, men åtminstone jag får en 4-6 förfrågningar per år på att utveckla saker och ting åt folk. Inget skall det kosta men i slutänden så skall det ha full "köpespecifikation".
OM du vill ha en hobbypryl för dig själv i ett exemplar så skall du gå en helt annan väg.
För att lösa ditt problem så får du här ett färdigt recept, billigt enkelt och bra mycket bättre faktiskt än det du önskar.
Tag en tongenerator som ger bra sinus, tag en audioeffektförstärkare (typ gitarförstärkare eller liknande) på drygt 400W/8 Ohm (mono duger gott) (eller en kraftig stereoförstärkare från blocket mfl) och en 500VA toroidtransformator 2*115V primärt och ca 56V sekundärt.
Koppla ihop det hela och du har vad du behöver och det kommer att bara kosta en spottstyver (5-10kSEK) samt ha mycket bättre specifikation än något snabbjobb kan lyckas med och fullständigt inom lagens råmärken.
MEN om du vill göra 10-1000++ st så är det fel väg att gå, men för endast 1st så är det den absolut billigaste lösningen och det kräver ingenting i konstruktionsarbete och du kan göra allt själv (med möjligen lite support från forumet).
Ok jag ger upp !!!!
117v 60hz kan jag få från mitt labbagg men det är varken kompakt eller tyst och lite andra tydligen helt orealistiska önskningar.
Ni får ursäkta min dumhet som trodde att nån för 20k skattade pengar var intresserad av ett sidojobb.
Tydligen är jag underbetald och oupplyst.
Men tackar för upplysningen.
Projektet läggs ned.
117v 60hz kan jag få från mitt labbagg men det är varken kompakt eller tyst och lite andra tydligen helt orealistiska önskningar.
Ni får ursäkta min dumhet som trodde att nån för 20k skattade pengar var intresserad av ett sidojobb.
Tydligen är jag underbetald och oupplyst.
Men tackar för upplysningen.
Projektet läggs ned.