Ändra längd på objekt i Solidworks

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ändra längd på objekt i Solidworks

Inlägg av TomasL »

Min erfarenhet av dessa bibliotek på nätet är att de i princip inte går att ändra.
Ofta är det solida primitiver eller ytmodeller.

Nu känner jag iofs inte till SW, själv använder jag Inventor, men jag gissar att det funkar ungefär likadant.

För att ändra i en modell, så ändrar man i den bakomliggande skissen, alternativt, till exempel för en extruderad detalj, måste extruderingsdata finnas med.
Dessa egenskaper brukar försvinna när man ändrar filformat.
Gissar att biblioteken egentligen använder nått oberorende format som STEP, IGES eller liknande, vilka då saknar erforderliga data för att återskapa modellen riktigt.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

En importerad modell (step, iges eller liknande) går inte att ändra så lätt som en modell som är skapad i SW från början och har ett komplett historieträd.
Dock kan man "ovan på" lägga till och ta bort "material" från modellen med olika features.
Sen kan man också använda "move-face", flytta ytor, för att förändra modellen.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Hej

Jag gissar att du vill kasta om X mot Y eller Z eller ändra placering i X,Y,Z i förhållande till origio...

Varför vill du ändra i "parten" ?

Mitt förslag är att kasta in "parten" i ett nytt assembly justera där placeringen som du önskar och lägg in "mates" mot referensplanen. Och lägg in det nya assembliet i ditt överliggande assembly.

Annars är det nog som Tomas skrev att du får gå in på "Edit sketch plane" för första "Feature:en" du har, men det kan dra med sig en massa följdfel i modellen beroende vad olika features och sketcher referar till för plan med egenskaper och måttsättningar.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Jag vill ändra längden på glidskenan eftersom den är 1000mm när man laddar hem den, men jag behöver en 1500mm lång skena. Och eftersom alla storlekar på skenorna på den sidan är 1000mm långa så tycker man ju att det borde gå att ändra...

Laddade även hem bearing block 25mm och det blir också imported.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Okay...

Jag läste lite fel... Jag förstår.

Om jag minns rätt så kan man från HWIN:s hemsida speca upp detta själv och ladda hem en modell som stämmer.

Ett annat artelnativ är att du kör feature recognition på import soliden. När du gjort detta klart kan du gå in och ändra längden.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Här kommer mitt förslag!

Rita om den i en scetch och gör extrude. Då kan du skapa de längder du behöver utan problem.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

När du går på "configure & download", kan du inte välja önskad längd? Jag har inget konto på sidan du hänvisar till och kommer därför inte in till "configure & download", men på andra sidor jag använder som är liknande brukar man kunna välja exakt hur långa dylika detaljer ska vara.

Det finns ett trix som ofta funkar, så länge delen inte har detaljer i ändarna, och det är att göra en ny sketch i änden, och köra "convert entities" på de befintliga konturerna", och sedan extruda från denna nya sketch.
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Det går all välja längd på vissa delar på den sidan, men inte på just denna...

Ja enklast är väl att rita om delen.

//Martin
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Bättre sida: http://www.solidcomponents.com/company/ ... ckLog=logo

Just den biten går ganska lätt att ändra längden på genom att ändra i "Support-Right-Profile", men då blir hålen helt fel.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Ja varför inte göra som labmaster sa, skitenkelt ju :P
Skriv svar