Dator - Dator
Helt överdrivet är det faktiskt inte. Jag har inga konkreta fakta eller bevis varför, men enligt vad jag praktiskt har erfarit vid sammankoppling av datorer via korskopplad kabel, så kan ibland auto-negotiation mellan nätverkskorten misslyckas, eller välja icke-optimalt läge. Detta har jag upplevt ett flertal gånger, med mycket varierande hårdvara inblandat. Alla problem har dock löst sig när en switch användes för att koppla ihop datorerna istället.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Har praktiskt sett precis motsatsen, att det fungerar alldeles utmärkt med bara en nätverkskabel. Visst kan det vara bra med en switch, men det känns lite överdriver att köpa en switch bara för att föra över några filer från en dator till en annan om dessa inte skall vara sammankopplade mer än vid just filöverföringen.
- Greensilver
- Kontakt:
- Schnegelwerfer
När jag pluggade jobbade jag extra åt Chellos internetsupport. Där råkade jag väldigt ofta ut för att kundernas nätverkskort inte fick korrekt kontakt med modemet vilket medföljde att datorn tilldelade sig själv en intern IP-address (169.xxx.xxx.xxx). Det var inte fel på modemen i dessa fall, utan någonting med nätverkskort/drivrutiner. Vid ominstallation av nätverkskortet kunde man ibland på det att fungera. Jag kan tänka mig att samma fenomen kan uppstå vid kommunikation dator-dator.MicaelKarlsson skrev:Har praktiskt sett precis motsatsen, att det fungerar alldeles utmärkt med bara en nätverkskabel. Visst kan det vara bra med en switch, men det känns lite överdriver att köpa en switch bara för att föra över några filer från en dator till en annan om dessa inte skall vara sammankopplade mer än vid just filöverföringen.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Finns till FireWire =)Greensilver skrev:Borde det inte komma någon USB lösning snart? Eller finns det redan?
Det vore ju käckt om man bara kunde koppla en USB mellan burkarna och vips ha kontakt plug-n-play utan att behöva vara nätverkstekniker.
har möjlighet att bygga upp ett nätverk runt FireWire:n på mitt MB, har dock aldrig testat...
-
- Kontakt:
re
Det är en gammal dator jag ska plocka ifrån. Har ingen CD-brännare eller internet. Måldatorn är en bärbar - alltså ingen diskettstation bara cd. Verkar vara den s.k "nollmodemskabeln" eller usb-minne som gäller. Nollmodemskabeln - är det den gamla parallellkabeln (skrivarkabeln) som menas?
-
- Kontakt: