Problem med Niigata verktygsmagasin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Problem med Niigata verktygsmagasin

Inlägg av swesysmgr »

PLC är det det kortet som sitter i dörren märkt "ICU" eller är det en helt annan låda?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

PLC-korten sitter på elskåpsdörren.
Om det är märkt "ICU" minns jag inte. Vad fick du det ifrån?

Nu har det skett ett visst framsteg.
Jag har hittat den här signalen MF(47) i styrsystemsdokumenten.
2011_07091100.JPG
2011_07091103.JPG
Här verkar den heta "address change M" description "M code strobe"
Det verkar vara så enkelt att XE/47 är Hondakontakt-XE pin 47.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Kortet för maskinstyrningen ("PLC") är märkt ICU Circuit på en bild från din gamla tråd.

Det är helt säkert att det är i Fanuc-delen felet finns? Kan det inte vara så att Fanucsystemet väntar på en bekräftelse från maskinstyrningen som i sin tur ligger och väntar på en hängd givare?

Alla insignaler till maskinstyrningen för "tool drum" rotation och liknande är korrekta när felet uppstår?

Kan du i Fanucsystemet få ut på en skärm eller liknande vilket tillstånd det anser sig befinna sig i när det blir fel? Signalerar Fanuc "Allt klart kommando utfört" till operatören när du kör det felframkallande kommandot eller stannar det bara på den raden i programmet eftersom det väntar på en extern signal som aldrig kommer?

Alltså om Fanuc anser sig vara i "status idle" men samtidigt signalerar om verktygsrotation då ligger felet där. Om man kan se att Fanuc status är "väntar på rätt verktyg" medans växlaren snurrar i en evig loop då borde felet ligga i maskinens givare eller maskinstyrningen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Kortet för maskinstyrningen ("PLC") är märkt ICU Circuit på en bild från din gamla tråd.#
Ja visst, så är det ju. :badgrin:

#Det är helt säkert att det är i Fanuc-delen felet finns? Kan det inte vara så att Fanucsystemet väntar på en bekräftelse från maskinstyrningen som i sin tur ligger och väntar på en hängd givare?#
Helt säker kan man aldrig vara.
Det var det, att felet återställs genom att öppna dörren till Fanuc, med maskinen igång, som jag drog den slutsatsen.
Att den skulle vänta på bekräftelse från maskinen tycker jag verkar konstigt.
En sak vore om "M code strobe" från Fanuc uteblev, men problemet är att den "fastnar" i tillslaget läge.
Med tanke på namnet, och funktionen när det fungerar, så ska det här bara vara en puls på ca. 0.5s.

#Alla insignaler till maskinstyrningen för "tool drum" rotation och liknande är korrekta när felet uppstår?#
Det kan man ju inte veta till 100%, utan dokumentation på PLC.
Men output-dioderna på PLC ändras inte mellan fungerande/icke fungerande maskin.
Däremot en input-diod på PLC.

Att diagonstera något via skärmen har jag inte lyckats med.

Det verkar som att kort "01GN705 i/o" i Fanuc är bestyckat med en massa reläer på utgångarna.
2011_07091096.JPG
2011_07091097.JPG
2011_07091098.JPG
Vad jag kan förstå, är det Relä 7 som styr signalen till 3N9 i PLC'n?

Jag är lite knackig på hur sådant här fungerar.
M-koderna verkar skickas från Fanuc med någon slags BCD-kod?
När sedan pulsen "M code strobe" skickas, säger den då "läs av BCD-kod" eller?

Jag tror inte man ska fokusera så mycket på verktygsmagasinet längre.
Det blir div. andra mystiska symtom också, när felet är aktivt.
Om "M code strobe" ligger hög hela tiden, kanske PLC'n, uppträder konstigt?

Jag ska gå upp på vinden och demontera ett "01GN705 i/o", ur ett slaktat Fanuc.
Kan man inspektera hur det ser ut i lugn och ro.
Hade ju varit intressant att kunna mäta manövern till Relä 7.

Edit:
Jag hade förväxlat input/output-dioder i förklaringen ovan.
Det är tillrättat nu.
Senast redigerad av säter 18 augusti 2011, 00:50:26, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Säter!

Jag ser att du har hittat ett nytt rejält projekt att bita i. Fördelen med att ha en massa gamla prylar hemma och pula med är att man kan lära sig en massa. Å andra sidan blir kanske kundprojekten lidande. Speciellt de som skall gå i den maskin som inte fungerar.

Att hjälpa någon på avstånd är inte lätt och man kommer lätt att tänka på Krister Sjögrens slagdänga "kan man älska nån på avstånd när det skiljer många mil och flera timmar i en bil" eller hur tusan nu refrängen går.

För ett tag sedan ringde min kompis och undrade om jag kunde hjälpa honom att laga kallsågen. Givetvis ställer jag upp på en sådan fråga eftersom dörrarna till hans verkstad är öppen för mig. Han hade försökt själv först och plockat bort alla plåtar som täcker elsystemet utan att hitta var felet låg innan han ringde mig. Jag slängde mig i bilen och for iväg eftersom han har sin verkstad bara 5 minuter hemifrån mig. När jag kom dit började det skymma och daggen lägga sig i gräset. Ännu värre var att de där förbaskade myggen gav sig tillkänna så fort jag klev ur bilen.

Hur som helst tog jag fram univresalinstrumentet och mätte lite med med stöd av elschemat. Jag konstaterade snabbt att det var en fas borta från nätspänningen. Eftersom myggen var fruktansvärt energiska drog jag slutsatsen att det måste vara en säkring trasig. Detta ringde jag och berättade för min kompis och han lovade kolla säkringarna när han kom hem. Notera att jag inte lossade kontakten och mätte spänningarna i den på grund av myggen samtidigt som det kändes lite kyligt att stå ute i kortärmad skjorta och shorts.

Dagen efter ringde min kompis på morgonen och berättade att säkringen var hel. Ånyo satte jag mig i bilen och kvistade över med universalinstrumentet i högsta hugg. Denna gången var det både varmare och myggfritt så jag i lugn och ro kunde studera elschemat i sin helhet. Kort stund efter pekade jag på den lilla plåt som skulle monteras bort och när det var fritt tillträde till det bakom plåten stoppade jag in mätstickorna igen. Här var också en fas borta men inte i handsken i skarvkabel från kontakten på väggen. Där fanns alla faser varför jag pekade på en ny plåt att montera bort. Bakom denna fanns en liten kopplingsplint där nätsladden var ansluten. En av sladdarna hade lossnat från plinten och låg på behörigt avstånd från chassiet där jorden var kopplad varför nätsäkringen inte löst ut. Kunde även konstatera att den gulgröna jordsladden var kortare än fasernas sladdar så vem som kopplat detta står skrivet i himlen. Helt klar var det dock att det förmodligen inte varit en yrkeskunning behörig person.

Hur som helst, om man är på plats och kan ta del av hela elschemat är det lättare att hjälpa någon att hitta felet. Lossnar kabeln igen behöver min kompis inte skruva bort en massa onödiga plåtar. Han behöver inte heller ringa mig och be om hjälp eftersom han med min hjälp på plats blivit en erfarenhet rikare.

Kort sagt i detta fall med din Niigata är det inte lätt att hjälpa till när det skiljer flera mil. Men du skriver "Hade ju varit intressant att kunna mäta manövern till Relä 7", gör det då. Du skriver också "Vad jag kan förstå, är det Relä 7 som styr signalen till 3N9 i PLC'n?". Jag noterar ett frågetecken efter och det gör mig lite förvirrad. Min tolkning är att du frågar om du förstår och det är lite svårt att svara på. Det kan ju förstås vara så att du antingen kan ha rätt eller så har du fel. Det går att verifiera eller förkasta en hypotes genom att tvångsstyra antingen reläet eller den signal som reläet skapar genom att skicka på en styrspänning till reläet eller skicka på den signal som reläet kopplar in.

Det här med relä 7 ger mig ytterligare en minnesbild av hur det går till att felsöka när man har ringa erfarenhet. Återigen min kompis, denna gången var det hjullastaren som inte fungerade. Det gick helt enkelt inte att starta traktorn. Utan elschema hade min kompis och en annan person funnit att den gick att starta om man tar bort ett rälä. Dessvärre gick det också att starta traktorn med växel i och det var inte så bra. När jag kom dit hade de mätt och bökat i över en och en halv timme. Jag frågade efter elschemat och de plockade fram en liten lapp med schemat ungefär som de enstaka bilderna i denna tråd. Inte en chans att avgöra om reläet var trasigt eller ej med denna lilla lapp. Min kompis klev då ur traktorn och hämtade hela elchemat som finns i en liten verkstadshandbok. Två minuter efter att jag fått se alla delar av schemat berättade jag att reläet var trasigt och att han skulle fara till Lantmanna och köpa ett nytt. Det var dock söndag så det fick bero till nästa dag, dessutom finns inte Lantmanna längre men han förstod att jag menade Granngården. Reläet kostade flera hundra men när han satte i det fungerade traktorn som förut och min kompis var nöjd och glad igen. Det jag vill säga med detta är att det är lättare när det bara är fem minuters bilväg samtidigt som man får hela elschemat framför ögonen och kan avgöra var man bör mäta för att hitta eventuella fel.

Ja, den som har läst allt detta tycker att det var mycket text och en massa overhead men Säter gillar en massa socialt umgänge i forumet så jag vill inte göra honom besviken :).

Kort sagt Säter prova med att tvångsstyra de signaler du tror styr beteenden men du måste vara säker på att inte mata fel styrspänning och även säker på att inte kortsluta något åt motsatt håll från den komponent du tvångsstyr.

By the way, sitter det någon sensor i skåpdörren som ger signal till styrsystemet eftersom du säger att maskinen blir återställd när du öppnar dörren?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#"Vad jag kan förstå, är det Relä 7 som styr signalen till 3N9 i PLC'n?". Jag noterar ett frågetecken efter och det gör mig lite förvirrad.#
Det är den slutsats jag har dragit med hjälp av de dokument jag har publicerat här.
Att jag satte frågetecken efter, var väl för att någon annan ev. kunde checka att jag tänkt rätt.
Jag är ju bara amatör på det här.

Att försöka tvångsstyra några reläer här, det tror jag inte jag vågar.
Dessutom är problemet det omvända, relät verkar "fastna" draget, när det egentligen bara skulle ha gett en puls.

Så här ser kortet ut. Det inringade är relä 7. Pinne 4 på reläet har kontakt med pinne 47 på kontakt XE.
Det har jag verifierat med summern. Så beteckningarna från ritningen verkar stämma.
Jag ska gå ner och varmköra, sedan spraja kylspraj på Relä 7. Ger det inget får man försöka mäta manövern.
2011_07091484i.jpg
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jaha ja, felet försvann omedelbart när jag "duttade" lite med kylspraj på Relä 7.
Jag provade först på några intilliggande relän, utan verkan.
Ett lätt knack med en penna på reläet hjälpte inte.
Jag har även lyckats upprepa proceduren några gånger.

Som jag ser det, måste det nästan vara fel på reläet.
Fast jag fattar inte riktigt hur ett relä kan "fastna" av lite värme.
Det lutar åt att jag byter kort, även om det mycket bök.

Bild på reläet.
2011_07100391.JPG
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

har du ett färdigt nytt kort?

Annars kan det väl inte vara så hemskt svårt att byta ett enda relä?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har ett beg. kort. (otestat)

Är man skicklig att löda är det nog inga problem att byta relä.
Men jag har inget nytt relä.

Kortet måste ju tas ur systemet hur som helst, då kan jag lika gärna testa det andra kortet.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jaha ja, felet försvann omedelbart när jag "duttade" lite med kylspraj på Relä 7.
Hurra, hurra...

Då har vi fått bekräftat att kylspray även fungerar i verkstaden hos Säter i Säter. Det finns säkert nya reläer att köpa som passar men byta kortet mot det du hämtat på vinden fungerar säkert givet att det inte är andra fel på detta kort.

Om man inte har trakterat lödpenna tidigare kan det i värsta fall bli den dålig lödning eller att kretskortbanorna blir förstörda när man löder bort komponenten. Visserligen är det ingen komplicerat komponent som skall bytas men är man ovan bör man vara försiktig. Funkar det andra kortet har du ju inte så brottom och du hinner då göra lite lödövningar samtidigt som du övar på att använda avlödfläta för att få loss en trasig komponent. Det finns ganska bra instruktionsvideos att hitta på nätet. Kollar du på några sådana blir du snabbt mogen att ta dig an det trasiga reläet.

Vi håller tummarna för att du får kortet från vinden att fungera.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det är de här genomplätteringarna i kortet som jag skraj för att förstöra vid bortlödningen.
Gäller att hitta ett nytt relä bara. Jag har inte ens lyckats hitta datablad på det befintliga.

Det ser ju ut här som att Relä 18 inte används. Man kanske kan "sno" det?
2011_07091096.JPG
Nu har kortet från vinden gått över 2 timmar.
Inget fel än. :tumupp:
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja där ser man vad den dutt kylspray kan åstadkomma :).
ds77

Inlägg av ds77 »

De verkar ha försvunnit 2009
Omron LA, LAB, and LAD Series Reed Relays

Omron's LA, LAB, and LAD Series relays will be discontinued
with no direct replacements. G3VM Series MOSFET relays
are suggested as indirect, non-footprint compatible
replacements for these reed relays. Notable benefits in
using MOSFET relays vs. reed relays are hundreds of
millions of operations, lower operating power, smaller
size/less board space, faster switching speed, greater
resistance to shock/vibration and higher isolation
voltages.

Affected Mouser Part Numbers
653-LAB1N001DC12
653-LAB1NDC12
653-LAD1-DC24
653-LAD1-DC5

Please contact a Mouser Technical Sales Representative for
support in transitioning design and further information.

labmaster

Inlägg av labmaster »

Verkar inte vara ont om reläer att byta. Han har ju 14 x 6 - 1 stycken extra ifall något av reläerna på det kort som sitter i nu pajar.
methuso

Inlägg av methuso »

För att löda av reläet utan att ta med dig all annan koppar, kan du ju klippa av benen och sedan löda ur dem ett och ett ;)

bara en ide.

/Ulf
Skriv svar