Fallet med motorcykeln låter skumt; är det inte så att ett magnetfält i rörelse får rörliga elektroner att vilja åka så att de skapar ett magnetfält som motverkar det rörliga, och att det är fritt fram för elektronerna när man kortsluter polerna? Eller har det att göra med att vi talar om olika typer av generatorer, en bilgenerator t.ex behöver ström från batteriet för att skapa det ena magnetfältet, är det så att en kortslutning då leder bort strömmen från magnetiseringen, så att generatorn slutar verka? Upplys mig gärna, jag är bara nybörjare... har läst fysik på högskolenivå men har dålig koll på praktiska tillämpningar.xxargs skrev:motorcyklar så kortsluter man generatorlindningen i regleringen för att den _inte_ skall dra mekanisk moment från motorn, dvs. _inte_ bromsa. - hur kommer det sig
medans en batteriborrmaskin så kortsluter man ofta motorn i viloläge för att chucken skall vara trögvriden - vad är skillnaden mellan dessa lösningar.
fundera på detta - när du förstår detta så inser du samtidigt varför kortsluten generator inte är en tillräckligt bra nödbroms utan måste kompletteras med någon ytterligare oberoende fungerande broms. Det är sådant som gör att vindkraft alltid blir dyrare än först tänkt...
En extra broms är förstås en bra idé, om man utgår från ett bil-, motorcykel- eller cykelnav så är det ju enkelt att använda den tillhörande skivbromsen. Men jag funderar på hur man ska aktivera den genom en släpringskontakt. Har också läst att man kan konstruera turbinen så att den mekaniskt vrider sig bort vid för hög vind, men har aldrig sett en beskrivning på hur man gör?