Spindelproblem med Mach3
Re: Spindelproblem med Mach3
ursäkta, missade det. Ja allt annat verkar fungera, inga tappade steg eller ngt sånt vad jag märkt än.
missade även att svara på att jag mätte alla ledarna och det var inga lösa plintar eller klämda isoleringar.
hittade en 12V väggadapter som jag kopplade in och satte sen VFD nollan till nollan på väggadaptern och VFD signalen till signalen från kortet. och woala så fick jag det att funka.
det stör mig som fan faktiskt. men bra för nu har jag ju en reservplan om jag inte får den att funka som det är tänkt. och det visar ju att kortet funkar som det skall och problemet verkar sitta i 12V från VFD...
tack för all hjälp, det är skönt att ha lite backup när man sitter där framför skåpet och glor..
Per
missade även att svara på att jag mätte alla ledarna och det var inga lösa plintar eller klämda isoleringar.
hittade en 12V väggadapter som jag kopplade in och satte sen VFD nollan till nollan på väggadaptern och VFD signalen till signalen från kortet. och woala så fick jag det att funka.
det stör mig som fan faktiskt. men bra för nu har jag ju en reservplan om jag inte får den att funka som det är tänkt. och det visar ju att kortet funkar som det skall och problemet verkar sitta i 12V från VFD...
tack för all hjälp, det är skönt att ha lite backup när man sitter där framför skåpet och glor..
Per
Glädjande att höra att ditt system fungerar till slut.
Det står säkert i manualen för VDF hur mycket ström (I1) den klarar att leverera och läser du manualen för C11G-kortet så ser du säker hur mycket ström (I2) den behöver. Om I2 > I1 så har du ett system som inte kommer att fungera och således måste du hitta en annan spänningskälla till C11G-kortet, vilket du nu gjort.
Kolla gärna i manualerna för att se om det står något om strömkapaciet och strömbehov. Skriv ett inlägg om detta i denna tråd så att flera får dela din erfarenhet om att det är viktigt att läsa manualerna för att röna ut hur mycket ström som krävs och kan levereras av olika enheter i en systemlösning.
Det står säkert i manualen för VDF hur mycket ström (I1) den klarar att leverera och läser du manualen för C11G-kortet så ser du säker hur mycket ström (I2) den behöver. Om I2 > I1 så har du ett system som inte kommer att fungera och således måste du hitta en annan spänningskälla till C11G-kortet, vilket du nu gjort.
Kolla gärna i manualerna för att se om det står något om strömkapaciet och strömbehov. Skriv ett inlägg om detta i denna tråd så att flera får dela din erfarenhet om att det är viktigt att läsa manualerna för att röna ut hur mycket ström som krävs och kan levereras av olika enheter i en systemlösning.
Ja det är helt rätt. Att läsa manualen är bland det viktigaste man kan göra när man har en ny pryl i händerna. Ngt som nästan alla "män" i hela världen förkastar..
Jobbar själv med prod-utv och tror inte det finns nummer så höga som de antalet ggr svaret står i den fina lilla boken som kom med som den drabbade började med att slänga i soptunnan.
MEN..
I manualen för VFD står det att den ger +12V @ 20mA.
I manualen för breakoutkoretet står det att man behöver +12V @ 20mA
I en "wireing guide" till breakoutkortet står det att V/F kretsen förbrukar mindre än 10mA
Av det drog jag slutsatsen att det borde funka
Och jag stör mig på att jag måste ha en ytterligare dosa i mitt skåp när det fan SKA funka från VFD... men så är väl livet. Ska lusläsa manualen för VFD och se om det finns ngt reg som kan finjustera 12V ut för jag hade ju endast 11.5V - 11.7V. Försökte mäta strömen som gick när VFD var inkopplad och det pendlade mellan 0.00 och 0.01 på min lilla multimeter så jag sätter inte mycket tillit till de siffrorna.

MEN..
I manualen för VFD står det att den ger +12V @ 20mA.
I manualen för breakoutkoretet står det att man behöver +12V @ 20mA
I en "wireing guide" till breakoutkortet står det att V/F kretsen förbrukar mindre än 10mA
Av det drog jag slutsatsen att det borde funka