Homea Gantryt automatiskt i vinkel?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Lapin

Re: Homea Gantryt automatiskt i vinkel?

Inlägg av Lapin »

Mina grundkunskaper i ellära är begränsade, men jag lär mej fort och har med hjälp av detta forum bla knåpat ihop Psu:n till min stora fräs utan några större bekymmer. Alla kablar jag använder är skärmade och av hög kvalite, inhandlade hos Igus. Jag använder dessa som homebrytare och vanliga mikrobrytare till limit. Homekablarna är dessutom kopplade till servodrivarna som i sin tur går till SS:en så det är inga fel "den vägen". Det fungerar utmärkt att homa Y axeln samt X och A ifall man bockar i "home slave axis with master axis" i Mach3, prblemet kommer som sagt när jag försöker homa X och A "separat" för att på så sett autosquara portalen. Jag är tacksam för alla svar, tips, ide'er samt motfrågor men jag är nog inne lite på H.O:s spår, att det är SS:n som spökar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du skrev nåt om pport, koppla bara dina home brytare där som ett test.

Fråga, hur lång rörelse har du från att brytaren slår till tills den släpper igen?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Du är inte dum du Bengt! Båda sakerna du nämner kan vara värt att kolla upp, jag har märkt att när jag prövar brytarna med en lös magnet (ej monterad på portalen) så lyser den (har en diod som lyser när den sluter) på några millimeters rörelse. Man kanske ska pröva att justera bak portalmagneterna så att den bara sluter i ett kort ögonblick?
andpe

Inlägg av andpe »

Hvordan gikk det?
Vurderer å ordne egen motor for Y og A, så jeg lurer på om du fikk det til bra..

Andreas
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tycker det låter vanskligt att använda switchar med magnet, det måste finnas stor risk att magnetfältet påverkas och då ger olika avstånd för "home" från gång till annan :humm: Jag skulle köra mekaniska brytare eller möjligtvis induktiva givare istället.
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

har inte löst problemet än. kanske det inte funkar så bra som jag trodde med magnetiska sensorer:o
Tips på några bra induktiva givare?
Skriv svar