OSD system för FPV-flygning, funktioner?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Re: OSD system för FPV-flygning, funktioner?

Inlägg av Korken »

ToPNoTCH:
Jag väntar med spänning på resultatet!

lgrfbs:
Den va sjukt liten! :D
Undra hur de lyckas att få det och fungera med så lite komponenter. Detta måste undersökas!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Mmmm...
Kan vara så att jag drog förhastade slutsatser.

Det samplade chippet blev lika varmt det med.

Men jag kopplade in grejorna ändå.
P7230022.JPG
Jag hade bara en 27MHz kristall, och pallar inte att löda tillbaka den till det första PCB'et igen, men jag gissar på att även det chippet funkar trots allt.

Värmen är precis så man kan ta på det, men om jag tolkar databladet rätt så skall det operera i ~70 grader och det är ju rätt varmt.
Som du tidigare nämnde Korken så drar det ju enligt spec.

Men jag kommer nog limma på en lite kylare ändå.

Nu skall jag ge mig på att definera lite egna tecken.

p.s
Jag använde video i bakgrunden från kameran när jag fotade skärmen.
Men tydligen slutar kameran ge ut bild precis den sekund den tar bild.
Därav den svarta bakgrunden.
d.s
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Där ser man!
Jag ska snart testa min för första gången, så det kommer att bli spännande. :)
Jag tänkte också köra på den samplade först och när den fungerar så blir det kina delarna.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Bra kylflänsar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=228259

Snyggt och intressant projekt annars! Kanske blir något för mig
att göra när tid finnes.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag kan nog ha några kylflänsar som passar om ni är intresserade.
Korken, du kan ju kolla med Malx, han har några likadana du kanske kan få testa med.

/DeVille
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Uj, 70 grader normalt? Jag hade definitivt satt dit en kylfläns för det kan bara inte skada oavsett vad de säger.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Är det någon som har provat ebaychipen än?

Har själv köpt några MAX7456 chip från ebay och tänkte börja cadda lite på mitt lilla OSD bygge.
Men inte så kul att börja labba med dom om dom inte fungerar.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag fixade kristaller, och bestyckade åter igen mitt kort med "eBay chip".

Tyvärr fick jag det inte att funka, men det är ett prototyp kort och det kan ju vara någon miss på kortet.

Jag har däremot fått hem tillverkade kretskort nu, och kört med äkta krets utan problem.

Skall lägga en projekttråd på hela OSD prylen, men har dragit mig lite då jag inte är helt klar med koden ännu.

Det blir rätt coolt för jag stoppade på en accelerometer på kortet så det är en helt "självständig" kostruktion som man kan kasta in i vad som helst och få virtuell horizont och allt sådant skrot.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Okej, jag har nästan caddat klart kortet så får väll chansa och trycka på kretsarna och se om det funkar.
Frågan är ju bara hur man ska löda MAX kretsen, saknar ju ugn och varmluft, men får testa med strykjärn och lodpasta.
Vart ju inte världens snyggaste caddning men man får ju anpassa det till vad man kan etsa själv.

Men två UART och en I2C samt 3 pinnar som kan läsa tre kanaler på mottagaren och tre servoutgångar blev det så man har nått att labba med.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Välkommen till världen där man försöker animera med fördefinerade tecken :mrgreen:

Det första du kommer behöva göra är att fixa ett program så du kan sända över egna teckenuppsättningar från MAX7456 Eval kit programvaran.
Hälften av det som ligger i chippet från början är bara kinesisk junk.

Vilken MCU tänker du köra med ?
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Jo jag har sett deras fördefinerade tabell och den va inte mycket roligt i den så där lär man ju få ändra lite ;)

Att få till en virtuell horisont har jag klurat lite på men inte direkt kommit fram till nått vettigt och optimalt, men det är nästa problem :) Nu vill jag bara få igång det och får hoppas att chippet funkar.

Jag tänkte köra på en dsPIC, dels för att jag har några hemma och så är det även trevligt med beräkningskapaciteten då man ska räkna ut avstånd o riktningar hem osv...

En av UART portarna ska gå till en gps och den andra tänkte jag låta snacka med MultiWii kortet för att få ut bank yaw o pitch.
I2Cn blir till externa sensorer om man sätter den i flygplanet som jag mest använder för FPV just nu.

Men det är långt kvar, nästa steg blir etsning av kortet och nästa lödning av MAX kretsen och sen hålla tummarna på att kretsen innehåller det som databladet säger ;)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag tittade på stödet för MIS OSD i MultiWii och det verkar funka att "kidnappa" riktningsdata.
Jag var precis inne på samma linje som du, när jag plötsligt fick för mig att jag skulle ha accelerometern "ombord" istället.
Huvud anledningen var att jag vill kunna köra det på mina plan med, och inte bara mina multikoptrar.

Men som sagt det är en ypperlig metod om du avser ha grejorna på en MultiWii plattform.

När det gäller OSD chippet, så måste jag säga att jag är skeptisk, då "thermal pad" ser annorlunda ut än datablad och orginal.
Men bra att du en gång för alla reder ut det.
Användarvisningsbild
Helgesson

Inlägg av Helgesson »

Får försöka sampla ett chipp från tillverkaren med och testa om det inte funkar.

Men när jag kör den på planet sen så blir det en BMA180 acc på och ett motion+ gyro som får stå för orientationen.

Om du vill ha en demotestare på ditt kort så är jag intreserad :)
Skriv svar