Antenn 3G WLAN router

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EvilGhozt
Inlägg: 286
Blev medlem: 16 juni 2004, 00:10:59

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av EvilGhozt »

Som nämndes tidigare, Net1 fungerar utmärkt i sånt här fall... Jag kommer upp i 2Mbit/s i stugan där vanlig gsm telefoni inte ens fungerar. Så tumme upp för Net1 :)
Sonar
Inlägg: 125
Blev medlem: 17 december 2006, 22:07:38
Ort: Luleå

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Sonar »

Nope inte passiv repeater, just denna bild är från "mittpunkten" i min gamla internetuppkoppling och var "aktiv", den lilla 60cm parabolen kommunicerade med en likadan parabol 4km bort, och den stora 90cm med en likadan 9km bort.

Vad jag upplevt med dessa antenner är att de är ganska breda och borde gå att anpassa till t.ex. 1,9GHz ganska lätt, men det är ju bara att testa å se, en quad bygger man t.ex av gamla kretskort, lite koppartråd från en kabel och ett kopparrör, enkelt å billigt :)
Själva quaden skall ju ge runt 14dBi men kanske 10-12 är mer realistiskt.
Leta på nätet om info ang. dessa, det borde finnas mycket att läsa.

Annars kan man ju ta en färdig antenn och mata parabolen med, precis som någon nämner ovan, gissar att kanske inte alla typer är en perfekt "feed" för en parabol, men jag har testat allt från enkla dipoler till patch och yagis, och det har vad jag minns alltid funkat hyfsat iaf. Med tanke på att gamla paraboler ligger och skräpar överallt, gratis, så är det ju ingen förlust iaf. ;)
g8ota%20double-quad.gif

Här i fokalen på en 1,8meters ;)
BiQuad.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av blueint »

Dra nätverkskabel till bergstoppen (20m?) och sätt en 3G mottagare där?
Sonar
Inlägg: 125
Blev medlem: 17 december 2006, 22:07:38
Ort: Luleå

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Sonar »

Kanske kan nämna att det enda kritiska i byggandet är att själva "quaden" skall ligga på 1/8 våglängd över "jordplattan" och att varje "ben" av quaden (totalt 8) skall vara 1/4 våglängd.
Man kan antigen montera en chassiekontakt i plattan som man sen löder quad elementet på, eller så löder man en koppardistans/rör som man trär en koax igenom och löder elementet på, detta har visat sig vara ganska okritiskt.

Har testat med "botten av en målarburk!/hålet för "N" kontakten/strippat lite kabel/lött ihop" -koncept, tog 15 minuter, funkade klockrent :mrgreen:
Sonar
Inlägg: 125
Blev medlem: 17 december 2006, 22:07:38
Ort: Luleå

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Sonar »

blueint skrev:Dra nätverkskabel till bergstoppen (20m?) och sätt en 3G mottagare där?
Hehe, kanske lite mer än 20m behövs ;)

Har faktiskt löst ett sånt problem för länge sen, på den tiden då prexis 10baseT blev en standard, då hade redan UngermannBass släppt en egen 10base standard som visserligen var kompatibel med den nya med undantaget att maxlängd var 200meter istf. 100m i 10baseT.

Jag tog då helt sonika dessa äldre UB prylar, seriekopplade 2 av dessa med 3 segment kabel och fjärrmatade strömmen på lediga par (pre PoE ;)) till repeatrarna som tejpades in/ihop med kabeln, på så sätt fick jag mina nästan 600meter som behövdes för att nå fram till en fastighet som skulle kopplas in på "mitt" nät :)
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av rolex42 »

För mig står det fn å väger mellan följande två olika lösningar.

Alt 1/ 3G signalförstärkare
Några ex:
AnyTone 3G booster Uplink: 1920 to 1980MHz Downlink: 2110 to 2170MHz, USD 319, inkl antenner.
2000MHZ 3G booster Uplink 1920 to 1980MHz Downlink 2110 to 2170MHz, USD 145, Exkl antenner.
2100MHZ 3G booster Uplink:1920 to 1990MHz, Downlink: 2110 to 2180MHz, USD 160, Inkl antenner.
2100MHZ 3G booster Uplink: 1920 to 1990MHz Downlink: 2110 to 2180MHz, USD 190, Inkl antenner.
Mini 3G WCDMA 2100MHZ Uplink: 1920 to 1980MHz Downlink: 2110 to 2170MHz, USD 199, Inkl antenner.

Alt 2/ 3G WiFi router
Ex på små snygga routrar som har anslutning för extern antenn.
Huawei B260a har en intressant telefon-kontakt för analoga telefoner tror jag. SEK 885, Exkl 3G antenn.
Huawei E583C USD 130, Exkl 3G antenn.

Alt 1 innebär att alle de olika mobiler och 3G modem som familj och vänner använder i stugan fungerar "som vanligt". En fundering jag har är varför det finns både 2000 & 2100 MHz angivet men specifikationen för dessa olika är i stort sett är lika?

Alt 2 är inte så mycket billigare och innebär att de som ska nyttja routern måste göra en aktiv konfiguration i datorn/telefonen. Det kan iofs vara bra att man kan begränsa vilka som har tillgång till WLANet. En nackdel är att denna lösning innebär att endast en 3G-förbindelse används.

Vad gör man med dessa grejjer sen när 3G är helt ute och alla kör 4G eller snabbare ...?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av labmaster »

Om du skall satsa på alternativ 1, det vill säga köpa någon av de 3G-routrar du räknat upp bör du börja med att kontakta Post och Telestyrelsen. Man måste nämligen söka tillstånd för att få sätta upp en sådan. Tillstånd får man men man måste kontakta alla mobiloperatörer i närheten för att få medgivande från dessa, säger en nej så är det kört.

Väljer du att köpa en av dem på din lista och montera upp utan att söka tillstånd kan du sannolikt räkna med att mobiloperatörerna bankar på dörren och kräver att du stänger av din router. Det är nämligen inte alla routrar som accepteras av mobiloperatörerna av olika anledningar. Stänger du inte av den på uppmaning från en eller flera mobiloperatörer finns det risk att de kontaktar PTS och då kan du ställas till svars inför tinget och det är inte roligt.

Misströsta dock inte ty det finns bra routrar som mobiloperatörerna inte bryr sig om men de kostar lite mera, det vill säga straxt under 5 000 kronor inklusive moms. LSG Communication AB (http://www.lsg.se/) har en bra router för detta pris som du inte behöver oroa dig för att få påhälsning från mobiloperatörerna. Det krävs fortfarande tillstånd och olagligt att sätta upp en router utan tillstånd men det behöver du inte söka så länge du har en router som accepteras av mobiloperatörerna. Då bryr de sig nämligen inte och PTS utövar ingen signalspaning i det aktuella frekvensbandet.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av Meduza »

Pratar vi om en router som tar emot 3G och låter det gå ut på WLAN eller pratar vi 3G repeater nu?
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av rolex42 »

Alt 1 ovan är en repeater (som man tydligen måste ha tillstånd för) och alt2 en router till WLAN.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av rolex42 »

Tänker bygga en Biquad-antenn och ansluta till Huawei B260A.
Enligt jonasolof får jag det till att skivan ska vara 141mm och quadsidan ska vara 35mm samt avståndet mellan skivan och quad-tråden 17mm.
( Om man tänker monterabiquaden på en parabol ska sido-panelerna vara 35mm. )

Vad tror Ni är det rimligt för en 3G antenn ??
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av labmaster »

Det var en sådan som Sonar föreslog i ett tidigare inlägg. En gamal bepövad teknik för dirvelement tlll en 2,3 GHz parabol. Används ofta av radioamatörer som bygger utrustning för 2,3 GHz som första antenn.
rolex42
Inlägg: 519
Blev medlem: 11 augusti 2009, 17:12:49
Ort: Uppsala

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av rolex42 »

Nu har jag en Biquad som ev fungerar för 3G och en coax-kabel http://www.tradlost.se/shop/product.php ... t=0&page=1.
Kan man mäta om antennen är OK med enkel multimeter.
Jag mäter ca 4-5 ohm mellan ledaren och jord.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av labmaster »

Nej det går inte.
chriz
Inlägg: 56
Blev medlem: 8 januari 2010, 10:10:27
Ort: Stockholmski

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av chriz »

rolex42 skrev:Nu har jag en Biquad som ev fungerar för 3G och en coax-kabel http://www.tradlost.se/shop/product.php ... t=0&page=1.
Kan man mäta om antennen är OK med enkel multimeter.
Jag mäter ca 4-5 ohm mellan ledaren och jord.
Glöm "likströmsinstrument", dom säger ingenting alls om matarens egenskaper på Ghz.

Det vanligaste sättet är att mäta upp en sändarmatare är genom att sända på den riktiga frekvensen och mäta reflekterad effekt. Det är små justeringar som krävs på de frekvenserna och även om man är noggrann vid bygget blir det lätt missanpassningar i mataren utan att man först justera mataren.

Å andra sida, den som provar får se, kanske går det ändå - om signalmarginalerna på länkstråket är större än förlusterna i mataren :vissla: och sändaren är antagligen så skyddad att den inte går sönder av en massa reflekterad effekt (mW)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Antenn 3G WLAN router

Inlägg av blueint »

Vad är det för fel på lösningen att sätta t.ex en Huawei B260 brygga längst ut på en ethernetkabel på bergstoppen?

Då slipper man problemet med HF-dämpning och dyra antennkablar samt ev tillstånd från operatörer. Eller extra antenninställningar för korthållslänkar, eller att frugan ser den. :)
Skriv svar