okej tack för svaren. ska bara säga att allt det här är ett experiment hur man kan tillverka kablar ska ej säljas mest för att lära mej.
har någon en bra teknik för att få plasten att bilda ett lager runt kabeln?
min ide var att man skulle föra in kabeln i ett plast bad och köra ut kabeln i ett håll så att allt överflödig plast skulle åka bort och sen på utsidan så skulle den bli nerkylld av fläktar. men det verkar inte gå eller?
Köpa plastkulor?
-
Re: Köpa plastkulor?
Nej, det blir nog ingen höjdare. Problemet är att plasten är en mycket dålig värmeledare, vilket innebär att den inte bara är "besvärlig" att värma upp utan den är även tjurig att kyla. Om du kör ut kabeln genom ett hål så kommer plasten att rinna av kabeln ganska omedelbart på utsidan. Låter du hålet mynna ut i ett vattenbad så kan du nog få plasten att stelna ganska snabbt. Men det blir ju en ganska avancerad konstruktion.
Vid kommersiell kabeltillverkning så gör man så. Man pressar ut plasten genom ett munstycke, med tråden centrerad i mitten. Därefter direkt ner i ett långt vattenbad. Kabeln dras med hög hastighet så att plasten kyls innan den hinner "rinna av" tråden. Jag har för mig att vanlig installationskabel dras igenom maskineriet i drygt 100 Km/h.
Alternativet är att dra kabeln rakt upp, så att plasten rinner längs med den innan den hunnit stelna. Om skiktet blir tunt så kan man ju dra igenom kabeln flera gånger för att bygga upp en lagom tjock isolering. Lagren svetsas ihop av värmen så det borde inte vara någon risk för laminering.
Jag jobbar inom en annan typ av plastindustri (formsprutning) men det har faktiskt hänt att jag, i brist på annan isolering, bakat in kabelskarvar i plast. Smidigt när man ändå jobbar vid en maskin som är fylld med smält plast
Ge dig inte på PVC, det är rena döden. Det tål inte någon långvarig värme innan det börjar brytas ner. Och när det bryts ner så bildas saltsyra i gasform. ALLT järn och stål som finns i närheten börjar omedelbart att rosta.
Vid kommersiell kabeltillverkning så gör man så. Man pressar ut plasten genom ett munstycke, med tråden centrerad i mitten. Därefter direkt ner i ett långt vattenbad. Kabeln dras med hög hastighet så att plasten kyls innan den hinner "rinna av" tråden. Jag har för mig att vanlig installationskabel dras igenom maskineriet i drygt 100 Km/h.
Alternativet är att dra kabeln rakt upp, så att plasten rinner längs med den innan den hunnit stelna. Om skiktet blir tunt så kan man ju dra igenom kabeln flera gånger för att bygga upp en lagom tjock isolering. Lagren svetsas ihop av värmen så det borde inte vara någon risk för laminering.
Jag jobbar inom en annan typ av plastindustri (formsprutning) men det har faktiskt hänt att jag, i brist på annan isolering, bakat in kabelskarvar i plast. Smidigt när man ändå jobbar vid en maskin som är fylld med smält plast

Ge dig inte på PVC, det är rena döden. Det tål inte någon långvarig värme innan det börjar brytas ner. Och när det bryts ner så bildas saltsyra i gasform. ALLT järn och stål som finns i närheten börjar omedelbart att rosta.
-
festligt, jag har aldrig ens funderat på hur man tillverkar kabel, men det var ju intressant 

Såg att Perstorm tillverkar formbar termoplast. CAPA 6400 tror jag det är som flera säljer just som formbar termoplast i granulatform.
Kanske samköp därifrån. Får undersöka saken efter semestern....
Kanske samköp därifrån. Får undersöka saken efter semestern....
Även om du lagt ner så kanske någon annan vill ha.
Har en del PE granulat över efter ett tidigare projekt.
Om någon vill köpa så pm:a
Kan kränga från några gram och har runt 40-50 kg att avvara totalt.
Mvh
Har en del PE granulat över efter ett tidigare projekt.
Om någon vill köpa så pm:a
Kan kränga från några gram och har runt 40-50 kg att avvara totalt.
Mvh
Det är nog lite besvärligt att plasta kabel själv.
Nu är det många år sen, men jag vill minnas att en kabelfabrik hade egna special-el-generatorer som startade omedelbart vid minsta antydan till strömavbrott. Ett strömavbrott på 2 sekunder (vill jag minnas) var förödande för då stelnade plastsmältorna, kylningen la av, dragningen stannade och det blev stopp i hela maskineriet. Det tog sen timmar och dagar att få rent och starta om allt igen.
Nu är det många år sen, men jag vill minnas att en kabelfabrik hade egna special-el-generatorer som startade omedelbart vid minsta antydan till strömavbrott. Ett strömavbrott på 2 sekunder (vill jag minnas) var förödande för då stelnade plastsmältorna, kylningen la av, dragningen stannade och det blev stopp i hela maskineriet. Det tog sen timmar och dagar att få rent och starta om allt igen.