Lära sig (elektronik 11-år)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
flight

Re: Lära sig (elektronik 11-år)

Inlägg av flight »

Men alltså är det samma med segment och så som i LED?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Både LED och LCD går att göra med olika former av segment.

LED är ju "lampor" som lyser eller släckta. LED går att bygga med diskreta komponenter, d.v.s. man löder lysdioder på ett kretskort.

LCD är mer "luckor" som är öppna eller stängda. LCD går inte att bygga med diskreta komponenter och de flesta använder dessutom en färdig modul som har styrkretsen i sig.

Men sen så strulas väl det hela till av terminologin för platt-TV, där är väl LED och LCD i princip samma sak (skillnaden är väl att på en LED så kan man även styra "bakgrundbelysningen" bakom LCD-särmen?).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du tänker på displayen är det i grunden lika.

Display kan byggas på olika sätt:
* Färdiga "element" i specifika former som kan aktiveras.
* Punkter som kan aktiveras och då bilda de önskade former.

Pga. att LED än så länge är en chip gör man inte riktigt små punktskärmar med den teknik än, OLED är dock på väg. OLED kan tryckas (tänk bläckstråleskrivare) men har än så länge lite kass levtid. Vissa mindre mobilskärmar med färg är OLED, detta då mobiler har kort levtid.

LCD är en beprövat teknik som enkelt kan byggas i små punkter (TV, datorskärmar osv).

Skillnaden är att LED genererar ljus, flytande kristall bromsar eller släpper igenom det.

Kommer man upp i storlek på skärmen finns det redan nu LED-skärmar (tänk scenskärmar, stora som satan).
flight

Inlägg av flight »

Så varje segment är för en punkt?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Flight!

I rubriken framgår det att du vill lära dig elektronik. Du frågar efter lämpliga böcker och därefter frågar du hur en LCD fungerar.

LCD displayer innehåller flera delar, bland annat en styrkrets samt själva kristallstrukturen. Det man behöver förstå om elektronik när det gäller LCD-displayer är hur de skall kopplas in och hur man styr kontrasten. I övrigt är det mest datateknik det handlar om.

Om du vill lära dig elektronik så skall du börja med att läsa böcker om ellära. I dessa böcker kommer du märka att man behöver vara duktig på matematik. Hos föreningen Sveriges Sändareamatörer (www.ssa.se) finns en bra bok som heter KONCEPT. Denna bok omfattar både grundläggande ellära såväl som fördjupning men också avsnitt som behandlar mätinstrument och mätmetoder. Boken är skriven för att användas inom amatörradioutbildningen men innehållet är så pass generellt för ellära att den även kan vara till nytta i ett allmännt perspektiv då man vill lära sig elektronik.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tjena ...flight, välkommen till forumet. :)

Bästa sättet att lära sig tycker jag är att exprementera utav helsike, stöter man sen på nått man vill förstå lite djupare så läser man om det. Så att teori och praktik hänger ihop......
Har du några komponenter hemma, har du ett ex labbdäck? ...... Jag har lärt mig en lite genom att studera böckerna 302:a och 501:a, samt allt om elektronik böckerna, elutbildning i skolan samt mycket exprimenterande, men jag kan inget ändå känns det som. Tyvärr som har jag inte tagit klivit ut till microprocessorns förlovad land.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Rekommenderar: Jan Soelberg, "Allmän elektronik del 1", "Allmän elektronik del 2" , i synnerhet del 2.
Och inte minst experimentera!
Plocka delar från apparater och testa att koppla ihop dom!

Detta ska du dock vara försiktig med:
* Nätspänning i all form
* Stora kondensatorer
* Bly i lödtenn samt flamskyddsmedel - Tvätta alltid händerna innan du tar i mat!, god ventilation.

När man är har stor erfarenhet och respekt för riskerna så kan man göra dom mer farliga sakerna. Men dom är fortfarande farliga. Ålder är däremot inte nödvändligtvis kopplat till erfarenhet.. :vissla:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Prata snällt med din Pappa och skaffa denna http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,275010000

Bild
Då får du lite träning på engelska också.
Har iofs en sådan liggande, dock utan komponenter.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^ Det där är en utmärkt ide. Den kommer du att ha använding av senare också för att den har inbyggd stabiliserad spänningsagg, potentiometrar, knappar, lysdioder och annat kul! Och breadboardet är säkert av något bättre kvalité än vad man kan hitta på eBay osv. :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja inte riktigt, batterier vill jag minnas, breadboarden kan ju lämna lite övrigt att önska, men boken innehåller en del teori om just de "experiment" som finns med, så jag tycker att den är vettig, i alla fall för en nybörjare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Ett nätagg kan som sagt vara riktigt användbart också. Förutom multimeter och annat.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det är lätt att bygga ett eget med en LM317 och en 'väggvårta' :) Sedan kan man köpa displayer som visar spänningen på eBay för typ 70kr inkl frakt
flight

Inlägg av flight »

Är ni säkra på att den är bra?

Vill inte lägga 65% av mina besparingar på någonting uselt.
:tumner:
flight

Inlägg av flight »

orvar-e skrev:Tjena ...flight, välkommen till forumet. :)

Bästa sättet att lära sig tycker jag är att exprementera utav helsike, stöter man sen på nått man vill förstå lite djupare så läser man om det. Så att teori och praktik hänger ihop......
Har du några komponenter hemma, har du ett ex labbdäck? ...... Jag har lärt mig en lite genom att studera böckerna 302:a och 501:a, samt allt om elektronik böckerna, elutbildning i skolan samt mycket exprimenterande, men jag kan inget ändå känns det som. Tyvärr som har jag inte tagit klivit ut till microprocessorns förlovad land.
Labbdäck? Nee

Jag höll på med en radio förut.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Tja, skickar du in en beställning till Electrokit eller ELFA för 1000 spänn får du nog mycket mer. :D

EDIT: Jag rekommenderar Electrokit art nr 10160840, med tillbehörande mjuka kopplingstrådar 41003181
Låst