Koppla in stegmotordrivare
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Koppla in stegmotordrivare
Problemet är att det moderkortet bara har ett PCI uttag som nu används till pport då dett saknas på moderkortet.
Enklaste utvägen om man vill behålla moderkortet är att gå över på KFlop alt SmoothStepper vilka kommunicerar via USB, då slipper man timing problemen.
Enklaste utvägen om man vill behålla moderkortet är att gå över på KFlop alt SmoothStepper vilka kommunicerar via USB, då slipper man timing problemen.
Nej, det ska hjälpa - under förutsättning att man samtidigt stänger av det inbyggda så klart. Men:
1) Det finns bara PCI-port på kortet (ingen PCI-e eller AGP så det kanske blir svårt att få tag i ett kort) och
2) Den PCI-plats som finns är upptagen av LPT-ports kortet.
Men kortet HAR ju en inbyggd LPT-port så om inte TVÅ portar är en nödvändighet, och man hittar ett PCI-kort, så visst. Eller, om två portat är nödvändigt, kanske ett 1-2 PCI riser card kan funka - har aldrig lekt med de prylarna.
1) Det finns bara PCI-port på kortet (ingen PCI-e eller AGP så det kanske blir svårt att få tag i ett kort) och
2) Den PCI-plats som finns är upptagen av LPT-ports kortet.
Men kortet HAR ju en inbyggd LPT-port så om inte TVÅ portar är en nödvändighet, och man hittar ett PCI-kort, så visst. Eller, om två portat är nödvändigt, kanske ett 1-2 PCI riser card kan funka - har aldrig lekt med de prylarna.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Den missade jag helt, då borde det ju gå att lösa med extern grafik såvida inte VIA CPU'n ställer till det
oj fan. jag trodde den vita va den FDD kontakt 
fast jag undrar hur fan jag ska få tag på en sån kabel... någon som vet var de säljs?

fast jag undrar hur fan jag ska få tag på en sån kabel... någon som vet var de säljs?
najs. jobbigt bara med över 2 veckors leveranstid. jag som hade tänkt börja skära med maskinen nu till helgen....
ingen som vet en återförsäljare i göteborg?
ingen som vet en återförsäljare i göteborg?
Borde finnas hos vilken datorbyggare som helst... Kanske hos Clas Ohlson eller till och med Jula?
Köp ett nytt CPU-kort eller leta reda på en bättre begagnad PC med Windows. Det går förmodligen snabbare än att köpa en kabel med 14 dagars leveranstid.
mm men knappast lika billigt. liten budget. sen vill ja ha ett ITX kort för att få plats med allt.
har fått låna en annan dator nu med AGP grafikkort och LPT på moderkortet och fick bättre resultat på drivertest. mkt färre och mindre spikar. verkar vara lite mer bakgrunsbrus. jag kommer fortfarande inte upp i mer än 1600 mm/min men behöver inte köra med step pulse längre. den kom upp i samma hastighet oavsett vilken step pulse jag körde med. den beter sig precis likadant oavsett om jag kör med 10 eller 200 i acceleration. kör just nu på 3,3A. den går liiite bättre nu än när jag hade strypt till 1A .
någon som har en ide?
har fått låna en annan dator nu med AGP grafikkort och LPT på moderkortet och fick bättre resultat på drivertest. mkt färre och mindre spikar. verkar vara lite mer bakgrunsbrus. jag kommer fortfarande inte upp i mer än 1600 mm/min men behöver inte köra med step pulse längre. den kom upp i samma hastighet oavsett vilken step pulse jag körde med. den beter sig precis likadant oavsett om jag kör med 10 eller 200 i acceleration. kör just nu på 3,3A. den går liiite bättre nu än när jag hade strypt till 1A .
någon som har en ide?
Senast redigerad av Rayman 14 juli 2011, 01:09:12, redigerad totalt 1 gång.
"Bara 1600 mm/min"
Vilken Kernel Speed har du ställt in? Är Mach3 licensierad eller en demo?
Vilken Kernel Speed har du ställt in? Är Mach3 licensierad eller en demo?
Är du säker på att du byglat rätt Pulse/rev på drivern? (eller dirver kanske det heter)
Lite märkligt att man kan ställa Pulse/rev på drivern. Det borde ju variera beroende på vilken stegmotor man har.
Lite märkligt att man kan ställa Pulse/rev på drivern. Det borde ju variera beroende på vilken stegmotor man har.
Tror kineserna antar att du har stegmotor med 1.8° steg helt enkelt.
80 steg/mm, antar att du har 10 mikrosteg.
1600 mm/min ger 1600*80*10=1280000 steg per min vilket ger 21333 steg per sekund vilket låter rimligt med 25kHz.
1600 mm/min ger 1600*80*10=1280000 steg per min vilket ger 21333 steg per sekund vilket låter rimligt med 25kHz.