Ändläges / homebrytare inputs?
Re: Ändläges / homebrytare inputs?
och får testa det imorgon, är väl bara att dra en kabel ifrån skärm till jord i ena änden?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jasså du , du säger detlabmaster skrev:Det bästa är att dra skärmen till jord i bägge ändarna.

Som jag skrev tidigare: Manualen för omformaren i fråga borde ha en schematisk bild över hur de rekomenderar att inkoppling till nät och motor skall ske för deras omformare.
Här är ett skärmklipp ut manualen till en Siemens Micromaster: Och här ett ur manualen till Yaskawa/Omrom J1000: Som synes är skärmen ansluten i båda ändar... På signalsidan däremot är det vanligt att man bara ansluter skärmen i ena änden då man inte vill att eventuella potential-skillnader mellan ändarna orsakar jordströmmar i skärmen som i sin tur inducerar störningar i signal-ledarna i kabeln. På motorsidan spelar det knappast någon roll då skärmens uppgift där inte är att "skydda" ledarna i kabeln utan att förhindra störningar att "läcka ut".
Skärmen runt motorkabeln får naturligtvis INTE ersätta att motorns hölje ansluts till skyddsjord som sig bör.
Här är ett skärmklipp ut manualen till en Siemens Micromaster: Och här ett ur manualen till Yaskawa/Omrom J1000: Som synes är skärmen ansluten i båda ändar... På signalsidan däremot är det vanligt att man bara ansluter skärmen i ena änden då man inte vill att eventuella potential-skillnader mellan ändarna orsakar jordströmmar i skärmen som i sin tur inducerar störningar i signal-ledarna i kabeln. På motorsidan spelar det knappast någon roll då skärmens uppgift där inte är att "skydda" ledarna i kabeln utan att förhindra störningar att "läcka ut".
Skärmen runt motorkabeln får naturligtvis INTE ersätta att motorns hölje ansluts till skyddsjord som sig bör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sådär nu har jag flyttat ut vfd ur boxen och grejat, så nu fungerar det.
stort tack för alla tips
nu är det bara det att motorn går väldigt ojämt och ökar väldigt sakta i varv.
enligt manualen skall pwmbase freq vara 10 men när jag testar att slänga dit t.e.x 200 ist går motorn bättre.
hur får jag fram rätt värde som jag skall ha där?
stort tack för alla tips

nu är det bara det att motorn går väldigt ojämt och ökar väldigt sakta i varv.
enligt manualen skall pwmbase freq vara 10 men när jag testar att slänga dit t.e.x 200 ist går motorn bättre.
hur får jag fram rätt värde som jag skall ha där?
>nu är det bara det att motorn går väldigt ojämt och ökar väldigt sakta i varv.
Och det gjorde den inte innan du flyttade ut VFD'n ur boxen? Du har inte ändrat accelerations-rampen för motorn, antingen i Mach3 eller i VFD'n?
>hur får jag fram rätt värde som jag skall ha där?
Om det är i manualen för break-out-koret (eller det kort som innehåller PWM->0-10V filtret) du läst 10Hz så "borde" det stämma. Om det är någon annan stans så är det omöjligt att säga då endast tillverkaren av det aktuella kortet vet hur filtret är konstruerat - så då blir det trial and error och/eller mätning. Ju högre base freq du ställer desto mindre rippel blir det på den analoga signalen men samtidigt blir "upplösning" lägre. 25kHz kernel frequency och 200Hz PWM base frequency ger dig 25000/200=125 "steg" längs motorn hastighestkurva.
Och det gjorde den inte innan du flyttade ut VFD'n ur boxen? Du har inte ändrat accelerations-rampen för motorn, antingen i Mach3 eller i VFD'n?
>hur får jag fram rätt värde som jag skall ha där?
Om det är i manualen för break-out-koret (eller det kort som innehåller PWM->0-10V filtret) du läst 10Hz så "borde" det stämma. Om det är någon annan stans så är det omöjligt att säga då endast tillverkaren av det aktuella kortet vet hur filtret är konstruerat - så då blir det trial and error och/eller mätning. Ju högre base freq du ställer desto mindre rippel blir det på den analoga signalen men samtidigt blir "upplösning" lägre. 25kHz kernel frequency och 200Hz PWM base frequency ger dig 25000/200=125 "steg" längs motorn hastighestkurva.
testade inte motorn så mkt innan jag flyttade ut vfd.
men har inte ändrat ngt iaf.
men pwm base freq borde väl inte ändra varvet på motorn, känns som det gör det också.
t.e.x s5000 känns långt ifrån 5000 rpm
manualen kommer ifrån dom som satt ihop boxen cncdiy.com
är det "fel" att köra på t.e.x 100 ist?
men har inte ändrat ngt iaf.
men pwm base freq borde väl inte ändra varvet på motorn, känns som det gör det också.
t.e.x s5000 känns långt ifrån 5000 rpm

manualen kommer ifrån dom som satt ihop boxen cncdiy.com
är det "fel" att köra på t.e.x 100 ist?
>men pwm base freq borde väl inte ändra varvet på motorn, känns som det gör det också
Nej det borde den inte.
>är det "fel" att köra på t.e.x 100 ist?
Nej, det är inte fel om det fungerar. Men nackdelen är, som sagt, att upplösningen minskar.
Om det är en "färdig" box hade jag hört med tillverkaren av boxen. Kan ju inte vara speciellt väl testad om det första du måste göra är att riva ur omformaren för att över huvud taget få det att fungera...
Nej det borde den inte.
>är det "fel" att köra på t.e.x 100 ist?
Nej, det är inte fel om det fungerar. Men nackdelen är, som sagt, att upplösningen minskar.
Om det är en "färdig" box hade jag hört med tillverkaren av boxen. Kan ju inte vara speciellt väl testad om det första du måste göra är att riva ur omformaren för att över huvud taget få det att fungera...
nu har brytarna börjat bryta falskt igen 
jag har satt debounce till 8000.
skall man höja mer eller finns det ngt annat att göra?

jag har satt debounce till 8000.
skall man höja mer eller finns det ngt annat att göra?
Försök hitta ett instrument att mäta kontaktstudsarna med eller skaffa en MC14490, Hex Bounce Eliminator.
8000 är rätt mycket, det innebär en tidskonstant på 320ms om du kör Mach3 i 25kHz - du måste ha rejält med störningar. Kontaktstuds uppkommer ju när brytaren växlar från öppen tills sluten eller tvärt om men här triggar ju ingången utan att brytarna pverkas fysiskt så det beror nog inte på kontaktstuds i sig utan störningar eller eller möjligtvis vibrationer som gör att de påverkas. Men som sagt 320ms är mycket....
Hur är det kopplat?
Hur är det kopplat?
Sorry, jag noterade inte att brytarna triggade falskt. Jag tror du behöver koppla på ett oscilloskop så att du kan se vad som händer på porten. Det är nog det ända sättet att lösa ditt problem.
Ett kopplingschema kanske kan bra att presentera i tråden ocksä. Då kan ytterligare idéer om vad som kan fela komma fram.
Ett kopplingschema kanske kan bra att presentera i tråden ocksä. Då kan ytterligare idéer om vad som kan fela komma fram.
Jag har kopplat alla 5st brytare i serie på 1 pinne.
vibrationer är det inte för det kan bryta vid helt stillastående.
kanske skulle testa att fördela det på två pinnar?
vibrationer är det inte för det kan bryta vid helt stillastående.
kanske skulle testa att fördela det på två pinnar?