Feedrates i mm/min egentligen cm/min?
Re: Feedrates i mm/min egentligen cm/min?
Även om en Jula fräs är stabilt byggd rent viktmässigt etc, så är det väl framförallt glappfriheten i axlarna och hur rent spindeln snurrar. Har du inte kulskruvar eller förspända muttrar lär en del glapp finnas. Kan också tänka mig att Jula spindeln har betydligt högre sk "run-out" (vet inte exakt vad den svenska benämningen är) som gör att fräs-stålet wobblar en aningen när det snurrar. Lär väl också ha större inverkan ju högre varvtal man kör. Testa och mät med en känslig indikatorklocka på skaftet på frässtålet och se hur centrerat det snurrar.
-
Nu är det ingen Jula överdel jag kör med utan en KRESS FME 1050 och sådana är ju rätt bra grejer, kulskruv på Z axel och SBR20 om 20mm på två st, allt ihopbyggt med minst 10mm alu överallt, pelaren är 4 kantsprofil på 60x60 och kort, så styvheten är det inget problem här med, så länge jag får fin finish både raka och cirkulära hål så är det helt OK stabilitet faktiskt.
Runouten är dock en sak som jag inte vet just nu, kan vara en bidragande orsak till kort livslängd vid högre feedrates, använder tryckluftskylning, jag tömmer en 50 liters tank på några minuter.
Runouten är dock en sak som jag inte vet just nu, kan vara en bidragande orsak till kort livslängd vid högre feedrates, använder tryckluftskylning, jag tömmer en 50 liters tank på några minuter.
-
Frässtålet har en runout på 0.02 enligt min indikatorklocka, obra vid 10.000 varv..
Får åtgärda det med ny insatschuck eller spänna om.
Runouten ger ojämn eggförslitning, men påverkar det feedraten?
Begränsningen ligger väl i hur mycket av skären som "greppar in", vid "Dynamisk bearbetning" tar man avsevärt tunnare skär i väldigt hög matningshastighet även med tunna verktyg.Mattias Hellore skrev: Jag kan inte tro att en Jula fräs som är rätt stabilt byggd för att vara en bänkfräs är 90% sämre än en splitt ny höghastighets VMC, begränsningen ligger ju i hur klen fräsen är, den är ju bara 3.175mm bred, kör man för fort så böjs den och då talar vi om minuter innan den går av och finishen blir lidande.
Det är ju en helt annan sak när man talar om typ 10-15mm fräsar, där kan man verkligen krana på med feedrate..
/Mattias
Det ger väll tjockare spånor på nån tand om inte annat. Kinesskruv om du nu har en sån har väll nån hundring i glapp (0.02mm) SBR20 är jävligt rasliga om du inte har dragit ihop det snett dvs (0.02mm) plus en kress och 10mm alu 0.02mm igen? Blir mycket för en sån lite fräs.Mattias Hellore skrev:Frässtålet har en runout på 0.02 enligt min indikatorklocka, obra vid 10.000 varv..
Du har nog gjort ett bra jobb med maskinen men den glappar/flexar nog mer än du tror.
-
Jodå Jula fräsen är inget under av styvhet, jämfört med många gantryfräsar så är den nog rätt styv.
Att köra av en 8mm hm fräs med nollpunkterna intakta är inget problem faktiskt.
Frakten och precisionen finns där, så det som återstår är väl glapp, men troligen inte då jag får fin yta på 7075-T6 alu och likaså i 6al-4v titan det är det jag efterfrågar men F på ca 10% av rekommenderat gör mig fundersam minst sagt.
Att köra av en 8mm hm fräs med nollpunkterna intakta är inget problem faktiskt.
Frakten och precisionen finns där, så det som återstår är väl glapp, men troligen inte då jag får fin yta på 7075-T6 alu och likaså i 6al-4v titan det är det jag efterfrågar men F på ca 10% av rekommenderat gör mig fundersam minst sagt.
Har du provat något annat fabrikat på fräsar? En del fabrikat kan vara hopplösa.
Det vore interssant att se en bild på en ny, resp. en förstörd fräs.
Bilden du bifogade var för liten för min syn.
7075 ger normalt väldigt fina ytor.
Jag brukar ha som tumregel att köra samma skärdata som i stål.
Om du har ett kast på fräsen i samma storlek som tandmatningen, får du betrakta den som 1-skärig vid skärdataberäkning.
Vad är det som händer med fräsarna, slits de ut, eller flisar de ur?
Det vore interssant att se en bild på en ny, resp. en förstörd fräs.
Bilden du bifogade var för liten för min syn.
7075 ger normalt väldigt fina ytor.
Jag brukar ha som tumregel att köra samma skärdata som i stål.
Om du har ett kast på fräsen i samma storlek som tandmatningen, får du betrakta den som 1-skärig vid skärdataberäkning.
Vad är det som händer med fräsarna, slits de ut, eller flisar de ur?
-
Säter där har du nog rätt i, kastet kan vara mer än vad den klarar av per skär så där har vi något.
Det som händer när jag kör slut är att beläggningen inte funkar längre och då kletas det fast och då går det av, vid titanfräsningen så blir skären oskarpa till slut och då går de av.
I kolfiber är abrasionen högre än vid titan och där brinner den istället upp och sabbar materialet.
Jag har ingen möjlighet att introducera flood för tillfället, skall flytta hela fräsen till ett bord med återcirkulation av skärvätska.
Så här ser fräsen ut för tillfället, överbyggd för 3.175mm fräs vill jag påstå, inga problem med stabilitet vid djupa skär.
Det som händer när jag kör slut är att beläggningen inte funkar längre och då kletas det fast och då går det av, vid titanfräsningen så blir skären oskarpa till slut och då går de av.
I kolfiber är abrasionen högre än vid titan och där brinner den istället upp och sabbar materialet.
Jag har ingen möjlighet att introducera flood för tillfället, skall flytta hela fräsen till ett bord med återcirkulation av skärvätska.
Så här ser fräsen ut för tillfället, överbyggd för 3.175mm fräs vill jag påstå, inga problem med stabilitet vid djupa skär.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Så här ser dom ut efter bearbetning i titan och kolfiber, håller på o laborerar lite mer med kylning, i kolfiber går det ju inte att använda tryckluft pga hälsoriskerna så där dammsuger jag istället.
I titan gäller det att kyla med tryckluft istället, funkar sådär därav den korta livslängden vid högre varv, titan deformationshärdar vid högre värme så det är inte så trevligt att arbeta i men lönsamt.
I titan gäller det att kyla med tryckluft istället, funkar sådär därav den korta livslängden vid högre varv, titan deformationshärdar vid högre värme så det är inte så trevligt att arbeta i men lönsamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ok, vi håller oss till 7075, då det är det enda material av dessa jag har erfarenhet av.
10 000 r/m på en 3mm fräs, det ger en skärhastighet på 100 m/min. Då kan du lika gärna gå över på belaggd HSS.
Vad är det för typ av fräsning?
Axiellt skärdjup? Radiellt ingrepp?
10 000 r/m på en 3mm fräs, det ger en skärhastighet på 100 m/min. Då kan du lika gärna gå över på belaggd HSS.
Vad är det för typ av fräsning?
Axiellt skärdjup? Radiellt ingrepp?
Om "CLPT" (0,0256mm) är medelspåntjocklek och Ø3,175mm fräs, 4st eggar och ett varvtal på 10krpm är givet.
Ger:
Matning/egg -> 0,0179 mm/egg
Bordsmatning -> 716 mm/min
Matning -> 0,0716 mm/varv
Skärhastighet -> 99,75 m/min
Har du problem med att materialet smetar på verktyget är det för dåligt med kylning eller för hög skärhastighet (förmodligen det första).
Vad kör du för axiellt/radiellt skärdjup?
EDIT: Säter var snabbare, men frågan kvarstår.
Ger:
Matning/egg -> 0,0179 mm/egg
Bordsmatning -> 716 mm/min
Matning -> 0,0716 mm/varv
Skärhastighet -> 99,75 m/min
Har du problem med att materialet smetar på verktyget är det för dåligt med kylning eller för hög skärhastighet (förmodligen det första).
Vad kör du för axiellt/radiellt skärdjup?
EDIT: Säter var snabbare, men frågan kvarstår.
-
Jag gör mestadels djupa hål liknande de som syns på fräsen i den förra bilden, dessa hål är 12mm djupa, RJ fräsarna har en effektiv fräslängd om 12.5mm.
Så matning per tand är 0.017, runouten är större än så, då är det i praktiken enskärig fräs jag har på 10.000 varv.
Belagd HSS är en tanke, jag får lättast tag i RJ fräsar i större partier från USA därav 1/8 tum storleken.
Smetning minskar med högre tryck på tryckluften, så det är nog kylningen som påverkar mest.
Säter: titan kan liknas vid rostfritt i bearbetningshänseende, så vet du hur jävligt det är att gänga och fräsa i sådana material.
Så matning per tand är 0.017, runouten är större än så, då är det i praktiken enskärig fräs jag har på 10.000 varv.
Belagd HSS är en tanke, jag får lättast tag i RJ fräsar i större partier från USA därav 1/8 tum storleken.
Smetning minskar med högre tryck på tryckluften, så det är nog kylningen som påverkar mest.
Säter: titan kan liknas vid rostfritt i bearbetningshänseende, så vet du hur jävligt det är att gänga och fräsa i sådana material.
-
Glömde såklart tala om skärdjupet, kan göra upp till 2-3mm skärdjup utan problem men då böjs fräsen alltför mycket, jag kör med 0.5-0.75mm skärdjup med högre matning såsom F150-200 med gott resultat.
Att fräsa med HM i rostfritt kan vara näst intill omöjligt. Oerhört svårt att pricka fungerande skärdata.
Du cirkulärinterpolerar alltså ut en "potta" på cirka Ø25mm? 12mm djupt?
Kom ihåg att vid cirkulärfräsning av små hål, blir den effektiva matningen betydligt högre än den programmerade.
Att fräsa med en pinnfräs med skärlängd som är 4x diametern, dessutom utan förstärkt skaft, är ingen lätt match.
Jag rekomenderar att gå upp i fräsdiameter, till åtminstånde Ø6mm.
Jag kan kolla vad jag har liggande, så kan du prova lite olika.
Vilka spännhylsor har du tillgång till?
Du cirkulärinterpolerar alltså ut en "potta" på cirka Ø25mm? 12mm djupt?
Kom ihåg att vid cirkulärfräsning av små hål, blir den effektiva matningen betydligt högre än den programmerade.
Att fräsa med en pinnfräs med skärlängd som är 4x diametern, dessutom utan förstärkt skaft, är ingen lätt match.
Jag rekomenderar att gå upp i fräsdiameter, till åtminstånde Ø6mm.
Jag kan kolla vad jag har liggande, så kan du prova lite olika.
Vilka spännhylsor har du tillgång till?
Såg att jag hade räknat lite fel.
Rätt ska vara:
Matning/egg -> 0,045
Bordsmatning -> 1800 mm/min
Matning -> 0,18 mm/varv
Om jag inte har räknat fel igen. Antog vid beräkning en rät ingreppsvinkel.
Rätt ska vara:
Matning/egg -> 0,045
Bordsmatning -> 1800 mm/min
Matning -> 0,18 mm/varv
Om jag inte har räknat fel igen. Antog vid beräkning en rät ingreppsvinkel.