Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26623
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av Icecap »

Summan av kardemumman är likaväl: utan en seriös bit kunnande och elektronik är det dödfött.
svanted
Inlägg: 5271
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av svanted »

principiellt...
man kortsluter motorn som snurrar, varvid en högre ström än den som drogs vid drift, genereras.
när kortslutningen släpps uppstår en spänningsspik emk som är högre än batterispänningen, som i sin tur tillförs batteriet.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av rehnmaak »

svanted är den som är närmast rätt svar :bravo:

Det behövs alltså ingen magisk elektronik för att bromsa. Om varvtalet ökar så ökar också motorns mot-emk. Om den emk:n är högre än batterispänningen kommer den driva en ström i motsatt riktning in i batteriet. Beroende på kabelresistanser och inre resistans i batteriet så får man en ström I = (Umotemk - Ubatt) / Ri vilket laddar batteriet.
svanted
Inlägg: 5271
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av svanted »

vet inte om det kan kallas bromsa....
bromsar gör man från marshfart ner stillstillastående.
men utan elektronik-knep laddar inte elcykeln förrän den går fortare än den fart som batteriet maximalt kan uppnå.
vilket närmast kan kallas "laddningsboxering"...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9240
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av jesse »

svanted skrev:principiellt...
man kortsluter motorn som snurrar, varvid en högre ström än den som drogs vid drift, genereras.
när kortslutningen släpps uppstår en spänningsspik emk som är högre än batterispänningen, som i sin tur tillförs batteriet.
och det var det jag menade med "aktiv elektronik"... du behöver switcha helt enkelt, för att med hjälp av motorns induktans skapa en step-up.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av el34 »

En liten fråga angående kortsluta en DC-motor,om man nu vill använda rörelseenergin i t.ex. en eldriven sparkcykel och använda motorn som broms är det då "ofarligt" kortsluta motorn så den bromsar eller kan den ta skada av det? Man kan ju på ett sådant sett spara en hel del på färdbromsen och använda den mot slutet av inbromsningen t.ex.
Användarvisningsbild
Neondiod
Inlägg: 457
Blev medlem: 19 juni 2008, 00:08:18
Ort: Göteborg

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av Neondiod »

Anledningen till att motorn ger ström är att elektroniken ska känna av farten. Motorn kopplas in först när du sparkat upp lite fart och ska inte kunna dra från stillastående.
svanted
Inlägg: 5271
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av svanted »

el34 skrev:En liten fråga angående kortsluta en DC-motor,om man nu vill använda rörelseenergin i t.ex. en eldriven sparkcykel och använda motorn som broms är det då "ofarligt" kortsluta motorn så den bromsar eller kan den ta skada av det? Man kan ju på ett sådant sett spara en hel del på färdbromsen och använda den mot slutet av inbromsningen t.ex.


det kan den definitivt...
motorns maximala bromseffekt är densamma som max uteffekt vid drivning.
med en kortslutning blir 100% av bromseffekten värme i motorn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av danei »

Neondiod: Så anledningen till att alla permanent magnetiserade DC motorer i alla tider gett en back EMK är för att motorstyrningen på sparkcyklar ska vet om motorn snurrar. Det var en intressant teori.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av el34 »

Intressant! Kanske ska jag försöka klura ut ett sett att använda min motor på min elcykel som broms. Frågan är hur man lämpligast kortsluter tre faser? Min motor är på 500 watt....
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av prototypen »

Whuppsss.

Plötsligt blev DC-motorn en trefas (BLDC?) motor.

Går inte sätta ett relä från batteri direkt till motor, kommer inte att röra sig (går hellre tungt att vrida runt).

Protte
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av el34 »

Motorn som är en navmotor/hubmotor matas med tre stycken kablar från en kontrollbox. Om det är en BLDC motor vet jag inte?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27345
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor

Inlägg av danei »

Japp. det är en trefas permanentmagnetiserad synkronmotor.
Skriv svar