Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
Summan av kardemumman är likaväl: utan en seriös bit kunnande och elektronik är det dödfött.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
principiellt...
man kortsluter motorn som snurrar, varvid en högre ström än den som drogs vid drift, genereras.
när kortslutningen släpps uppstår en spänningsspik emk som är högre än batterispänningen, som i sin tur tillförs batteriet.
man kortsluter motorn som snurrar, varvid en högre ström än den som drogs vid drift, genereras.
när kortslutningen släpps uppstår en spänningsspik emk som är högre än batterispänningen, som i sin tur tillförs batteriet.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
svanted är den som är närmast rätt svar
Det behövs alltså ingen magisk elektronik för att bromsa. Om varvtalet ökar så ökar också motorns mot-emk. Om den emk:n är högre än batterispänningen kommer den driva en ström i motsatt riktning in i batteriet. Beroende på kabelresistanser och inre resistans i batteriet så får man en ström I = (Umotemk - Ubatt) / Ri vilket laddar batteriet.

Det behövs alltså ingen magisk elektronik för att bromsa. Om varvtalet ökar så ökar också motorns mot-emk. Om den emk:n är högre än batterispänningen kommer den driva en ström i motsatt riktning in i batteriet. Beroende på kabelresistanser och inre resistans i batteriet så får man en ström I = (Umotemk - Ubatt) / Ri vilket laddar batteriet.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
vet inte om det kan kallas bromsa....
bromsar gör man från marshfart ner stillstillastående.
men utan elektronik-knep laddar inte elcykeln förrän den går fortare än den fart som batteriet maximalt kan uppnå.
vilket närmast kan kallas "laddningsboxering"...
bromsar gör man från marshfart ner stillstillastående.
men utan elektronik-knep laddar inte elcykeln förrän den går fortare än den fart som batteriet maximalt kan uppnå.
vilket närmast kan kallas "laddningsboxering"...
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
och det var det jag menade med "aktiv elektronik"... du behöver switcha helt enkelt, för att med hjälp av motorns induktans skapa en step-up.svanted skrev:principiellt...
man kortsluter motorn som snurrar, varvid en högre ström än den som drogs vid drift, genereras.
när kortslutningen släpps uppstår en spänningsspik emk som är högre än batterispänningen, som i sin tur tillförs batteriet.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
En liten fråga angående kortsluta en DC-motor,om man nu vill använda rörelseenergin i t.ex. en eldriven sparkcykel och använda motorn som broms är det då "ofarligt" kortsluta motorn så den bromsar eller kan den ta skada av det? Man kan ju på ett sådant sett spara en hel del på färdbromsen och använda den mot slutet av inbromsningen t.ex.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
Anledningen till att motorn ger ström är att elektroniken ska känna av farten. Motorn kopplas in först när du sparkat upp lite fart och ska inte kunna dra från stillastående.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
el34 skrev:En liten fråga angående kortsluta en DC-motor,om man nu vill använda rörelseenergin i t.ex. en eldriven sparkcykel och använda motorn som broms är det då "ofarligt" kortsluta motorn så den bromsar eller kan den ta skada av det? Man kan ju på ett sådant sett spara en hel del på färdbromsen och använda den mot slutet av inbromsningen t.ex.
det kan den definitivt...
motorns maximala bromseffekt är densamma som max uteffekt vid drivning.
med en kortslutning blir 100% av bromseffekten värme i motorn.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
Neondiod: Så anledningen till att alla permanent magnetiserade DC motorer i alla tider gett en back EMK är för att motorstyrningen på sparkcyklar ska vet om motorn snurrar. Det var en intressant teori.
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
Intressant! Kanske ska jag försöka klura ut ett sett att använda min motor på min elcykel som broms. Frågan är hur man lämpligast kortsluter tre faser? Min motor är på 500 watt....
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
Whuppsss.
Plötsligt blev DC-motorn en trefas (BLDC?) motor.
Går inte sätta ett relä från batteri direkt till motor, kommer inte att röra sig (går hellre tungt att vrida runt).
Protte
Plötsligt blev DC-motorn en trefas (BLDC?) motor.
Går inte sätta ett relä från batteri direkt till motor, kommer inte att röra sig (går hellre tungt att vrida runt).
Protte
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
Motorn som är en navmotor/hubmotor matas med tre stycken kablar från en kontrollbox. Om det är en BLDC motor vet jag inte?
Re: Fundering kring reverseringsladdning till liten DC motor
Japp. det är en trefas permanentmagnetiserad synkronmotor.