Egendesignad konstantströmsdrivare med PWM
Re: Egendesignad konstantströmsdrivare med PWM
Hmmm... var jag full eller? Lurade mig själv lite med en fel uträkning men inte desto mindre kan vinsten man får vid att minska spänningen över shuntmotståndet lätt klarar strömkostnaden av en liten op-amp, iaf. när vi pratar LED som behöver en del ström.
Kul att du fick så bra effektivitet. 68% från 15 till 3.3 volt är bra. 
Kul idé med att förstärka sensorsignalen 10 ggr. Hur mycket minskar den totala effektförbrukningen inkluderat hela belysningen med en strömsensor som är 10 ggr mindre och vad blir payofftiden med den besparingen inkluderat OP:n och dess kringkomponenter?
Om det är en 350mA LED (1W) eldas det upp (1,23V * 0,35A =) 0,43W i motståndet. Detta motsvarar 43% av vad som kommer till LED'n om det bara är en enda LED.
Vid att förstärka signalen 10gg blir förlusten i motståndet (0,123V * 0,35A =) 0,043W vilket då motsvarar 4,3% av effekten som kommer till LED'n. Vinsten är då att motståndet inte blir varmt och därför kan bli mindre och inte behöva någon kylning.
Vinsten i effekt är 0,38745W vilket betyder 25,83mA vid 15V matningsspänning. En op-amp bör klara sig på avsevärd mindre så i strömmen ger det en vinst också.
Vid att förstärka signalen 10gg blir förlusten i motståndet (0,123V * 0,35A =) 0,043W vilket då motsvarar 4,3% av effekten som kommer till LED'n. Vinsten är då att motståndet inte blir varmt och därför kan bli mindre och inte behöva någon kylning.
Vinsten i effekt är 0,38745W vilket betyder 25,83mA vid 15V matningsspänning. En op-amp bör klara sig på avsevärd mindre så i strömmen ger det en vinst också.
Aj, nu har jag insett läget, de är inte en 20 mA-led utan en belysningsled som drar mycket mer ström. Jag har tydligen inte läst på alla trådar.
Nja... kanske just i denna tråd men man kan räkna på detta i "alla lägen" och helt enkelt hitta den mest strömekonomiska lösningen till just det projekt.
Kom bara att fundera på en annan och kanske praktisk sak. Finns det inga switchregulatorer där sense-spänningen ligger på "toppsidan" som i t.ex. LM317 (linjär)? Då skulle man inte behöva separat jord till lampan. Eller borde det kunna gå att lägga senseresistor på toppsidan och fasvända FB-spänningen samtidigt som den förstärks.
Det finns färdiga "high side current sensor"-kretsar att köpa...