Vibrations mätning vid husgrund
Re: Vibrations mätning vid husgrund
Jo, jag har själv rätt mycket trafik utanför som jag helst skulle vilja slippa eller sakta ner. Inte för vibrationer utan för att det är mycket barn som bor längs gatan. Det finns en större väg som är avsedd för genomfartstrafiken, men kan man vinna några meter på att sicksacka genom bostadsområden i hög fart så... jag brukar ibland parkera bilen på gatan ett par timmar på eftermiddagen, det tvingar de flesta att iaf köra högertrafik när de ska in på gatan och bromsa in lite när de får möte. Jag antar att du har en huvudled utanför så då går ju den varianten av "farthinder" bort också.
Snabbväxande trädfrön som skjuts in under vägen? 
Konstinstallation på väggrenen med folk som har sex så naturtroget man måste stanna?
Konstinstallation på väggrenen med folk som har sex så naturtroget man måste stanna?
Det du behöver är en seismograf för att mäta rörelserna. Men det vore nogbättre att du tjatar på kommun och vägverk att dom placerar ut en seismograf och gör en mätstudie under en period av dagar. Och att du kräver att få ta del av mätningarna. Sen kan ni gå vidare utifrån resultaten. Det går ju även att bygga en egen seismograf men det är ju knappast något som skulle ses som tillförlitligt. Möjligen skulle det kunna pressa på dom att göra en egen mätning.
Det är väl fortfarande tillåtet att ställa en bil på uppfarten och lacka "PÖLIS" på sidan? Lokalbefolkningen fattar ju detta fort, men om man har mycket långväga trafik kan det ju funka ett tag.
Små sensorer i all ära, men om man ska ha något att trycka i ansiktet på de som tar besluten så måste det nog vara mätt med kalibrerad utrustning, och korrekt mätmetod. Som i alla mätningar misstänker jag att man kan få helt galna resultat om man t.ex. mäter mot fel underlag eller placerar instrumentet fel.
Små sensorer i all ära, men om man ska ha något att trycka i ansiktet på de som tar besluten så måste det nog vara mätt med kalibrerad utrustning, och korrekt mätmetod. Som i alla mätningar misstänker jag att man kan få helt galna resultat om man t.ex. mäter mot fel underlag eller placerar instrumentet fel.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Har nu införskaffat mätinstrument.
Nu gäller der bara att få till en vettig mätning och logga densamma för att visa till geologen på Trafikverket att han pratar i nattmössan.
Någon som 'vet' hur man ska mäta dylikt, givarens placering är det som frågan gäller.
Är det någon som har vetskap om bruksanvisning eller annan dokumentation gällande detta instrumentet Vibrometer VTM31?
Tacksam för tips.
Nu gäller der bara att få till en vettig mätning och logga densamma för att visa till geologen på Trafikverket att han pratar i nattmössan.
Någon som 'vet' hur man ska mäta dylikt, givarens placering är det som frågan gäller.
Är det någon som har vetskap om bruksanvisning eller annan dokumentation gällande detta instrumentet Vibrometer VTM31?
Tacksam för tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hoppas bara att mätresultaten är juridiskt giltiga. För det lär behövas för att skjuta TRV framför sig. Annars gör dom en egen mätning för att motbevisa dig och sen läggs alltihop ner.
- tecno
- Kontakt:
Det är just det jag vill se till att mätningarna blir hållbara, jag är inte född igår.
svårigheten med att mäta är ju att allt rör sig, du måste skapa dig en nollreferens,
ett par ton ordentligt upphängt utan några resonanser i fel frekvensområde, sedan mäter du mot lämpligt vald del, ex husgrunden
en betongklump upphängd i fjädrar eller gummiband kanske?
ett par ton ordentligt upphängt utan några resonanser i fel frekvensområde, sedan mäter du mot lämpligt vald del, ex husgrunden
en betongklump upphängd i fjädrar eller gummiband kanske?
- tecno
- Kontakt:
Om man utvecklar detta som du säger med nollreferens, vad tror du att de herrarna från Trafikverket skulle använda som 0ref. Jag tror att de har sina instrument kalibrerade och kollar att 0 är noll vid 0 trafik. Inte tror jag att dom börjar släpa ut en artficiell 0:a för en mätning av skakningarna på en riksväg ute på vishan.
Husgrunden är ju nog det stället jag skulle montera transducern på men hur är ju frågan.
Husgrunden är ju nog det stället jag skulle montera transducern på men hur är ju frågan.
Det borde finnas någon praxis att kika på? nätsök på olika undersökningar, exjobb osv.. där brukar mätmetoder redovisas i detalj.
T.ex någon som gjort vibrationsmätningar på husgrund pga problem.
T.ex någon som gjort vibrationsmätningar på husgrund pga problem.
Innan dom började gräva på andra sidan vägen här hemma så var det en kille här och fäste fast en vibrationsmätare i grunden, långt ner mot backen. Jag tror att han hiltade dit den, betongborr o plugg.
Men hur man får fast den där mätkroppen du har där, på väggen vette sjutton.
Är den känslig för vilken led stöten kommer ifrån? Fanns det nån annan mätkropp att ansluta.
Men som du har beskrivit att det skakar så är det inte så jätte viktigt att den sitter fast till 100% , problemet är just att få ett certifierat företag att mäta över tid. Vad skulle det kosta att ha ett företag att nagla fast en mätutrustning i väggen? Och sedan skicka räkningen till transportverket, (hur vet jag inte) men då kan du ju få bevis, och kanske kräva ersättning för utgifterna.
Finns det lagar och förordningar för sånna här fall?
Men hur man får fast den där mätkroppen du har där, på väggen vette sjutton.
Är den känslig för vilken led stöten kommer ifrån? Fanns det nån annan mätkropp att ansluta.
Men som du har beskrivit att det skakar så är det inte så jätte viktigt att den sitter fast till 100% , problemet är just att få ett certifierat företag att mäta över tid. Vad skulle det kosta att ha ett företag att nagla fast en mätutrustning i väggen? Och sedan skicka räkningen till transportverket, (hur vet jag inte) men då kan du ju få bevis, och kanske kräva ersättning för utgifterna.
Finns det lagar och förordningar för sånna här fall?
Tecno du har säker sökt nätet på information, men ifall du missat nått så har du länk(ar) här.
http://www.swedgeo.se/upload/publikatio ... gi-i17.pdf
http://www.swedgeo.se/upload/publikatio ... gi-i17.pdf
sgi-i17.pdf på sidan 31 visar placering av prober explicit. Något som framgår är att man mäter både i X, Y och Z-led. Dessutom jämför man olika avstånd samt utom- och inomhusvärden mitt på golvet. Så att man kan räkna ut dämpningen med avståndet.
Mätsonder:
* Geofon, känslig för > 5 Hz (konstruerad med samma princip som Seismometer > 0,01 Hz)
* Accelerometer
Sidan 48 beskriver hur mätrapporten ska utformas.
SS 460 48 60 - beskriver hur dokumentation ska gå till (om jag förstått det korrekt).
SS 460 48 61 - mätmetoder och riktvärden för boende.
Sidan 52 visar gränsvärden RMS med tidsvägning:
Måttlig störning: 0,4 - 1,0 mm/s 14,4 - 36,0 mm/s²
Sannolik störning: >1 mm/s >35 mm/s²
1 mm/s rörelse verkar rätt ordentligt! ..
Mätsonder:
* Geofon, känslig för > 5 Hz (konstruerad med samma princip som Seismometer > 0,01 Hz)
* Accelerometer
Sidan 48 beskriver hur mätrapporten ska utformas.
SS 460 48 60 - beskriver hur dokumentation ska gå till (om jag förstått det korrekt).
SS 460 48 61 - mätmetoder och riktvärden för boende.
Sidan 52 visar gränsvärden RMS med tidsvägning:
Måttlig störning: 0,4 - 1,0 mm/s 14,4 - 36,0 mm/s²
Sannolik störning: >1 mm/s >35 mm/s²
1 mm/s rörelse verkar rätt ordentligt! ..
- tecno
- Kontakt:
Fick svar nu från VTAB, och denna gamla mätaren är ju inte den bästa tänkbara för ändamålet men bättre än ingenting. Problemet är att denna inte går längre ner än 10Hz och trafik vibrationer tenderar att vara lägre i frekvens. Fick ingen dokumentation då de har nyligen flyttat och arkivet ligger nerpackat. Men det ska vara både AC och DC som fås ut från kontakterna på mätaren, får ta fran oscillskopet och mäta lite.
Rekommenderades att hyra en 'sprängmätare' för loggning av mätdata. Får kolla upp det alternativet.
Rekommenderades att hyra en 'sprängmätare' för loggning av mätdata. Får kolla upp det alternativet.