Puls vid växling mellan 12V och 0V samt tvärtom

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blixtdan

Re: Puls vid växling mellan 12V och 0V samt tvärtom

Inlägg av blixtdan »

Tack! Det blev perfekt! Dock kom "negativ" puls när andra ingången på gate'n låg mot VDD.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... det beror ju på var du mäter. Transistorn vänder ju allt 180°...
blixtdan

Inlägg av blixtdan »

Nu har jag hållt på och testat idag och kommit fram till ett par små frågor...

Jag har märkt att pulslängden skiljer sig åt. Från 0-12V är den 1mS och från 12-0V 375uS.
Går det att få dessa att vara lika långa (ungefär) samt kanske ha en trimpot för att ställa in pulslängd?

Bifogar bild på kretsen nu samt oscilloskopmätning.

/Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Självklart! Skicka signalen igenom en gate först, sedan via pulsgeneratorn. Då får du "riktiga" signaler att jobba med.

Eller minska R5 med en 10-potens.
blixtdan

Inlägg av blixtdan »

Jag borde kunna ta gate U1B och flytta och lägga efter brytare S1 då?

Att ändra R5 till 4,7Kohm hjälpte inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Förstår jag rätt: du simulerar allt detta?

Och varför har du inte specificerat från starten att du skulle ha exakta pulser?

Först o främst ger jag mycket lite för simuleringar och är det sådana kretslopp är de än mer idiotisk då det finns faktorer som påverkar i verkliga livet som inte anges i simuleringen.

Du bad om ett kretslopp som gav en puls för varje växling av nivå - och du fick det. Men nu klämmer du ur dig att pulsbredden ska vara identisk och då är det annat som gäller och till det är det en simulering som gäller...?

Nåja, tack för mig, nu får du klura själv - eller iaf. utan mig.
blixtdan

Inlägg av blixtdan »

Ja jag simulerar detta... Men ska testa det på labplatta i helgen för att löda ihop det nästa vecka.

Jag kan klara mig utan exakta pulser men vill gärna ha en längre puls runt ca 10mS iaf.

Förstår om du tackar för dig och jag får samtidigt tacka för den hjälp jag fått!

/Daniel
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Har du provat att sätta en gate till mellan S1/R5 på ena sidan och U1A/R4 på andra sidan och kolla om det ger mer lika strömmar? Normalt ger 4000-kretsarna ganska lika strömmar , men ibland har simulatorerna lite svårt för logiknivåer.

Jag har aldrig testat multisim (men det kanske jag borde prova - ser ju trevligt ut på bilderna! :) )

Om du kopplar upp det i verkligheten så vill jag gärna veta hur pulserna blev (tänk också på att verkliga kondensatorer ofta har 10-20% tolerans, så tiden kan vara svår att få exakt om man inte sätter en trimpot vid R4.
blixtdan

Inlägg av blixtdan »

Nu har jag satt en gate mellan S1 och R5, samt ändrat värdet på C1 från 4,7nF till 100nF.
Nu får jag i "simuleringen fins pulser som är lika långa.

Se bifogade bilder.

Ska testa i helgen och prova med mitt nyinköpta minioscilloskop så ska ni få resultatet.

/Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det ska fungera bra i praktiken också. Jag har gjort många fördröjningskretsar på det viset - och de är pålitliga. Det enda jag hade gjort annorlunda är att jag skulle ha schmitt-trigger ingångar på gaten efter RC-filtret. Då sker omslaget snabbare. Kan ha betydelse i vissa fall. Nu har du lagt på ytterligare en grind efter denna för att invertera signalen - det ökar omslagshastigheten rejält, så det ska nog fungera. (långsamma flanker på ingångarna på 4000-seriens CMOS-kretsar gör att de drar mer ström). Vid enstaka omslag spelar det ingen roll, men vid höga frekvenser kan det vara påtagligt..

Däremot... om du ska sätta kretsen i en bil skulle jag rekommendera nån slags skydd på inkommande 12-volt mot spänningsspikar. Ett seriemotstånd på kanske 33 ohm och en zenerdiod (typ TVS på 15 volt) hade jag nog satt dit. Samt en kondensator mellan VSS och VDD på kretsen. Om nån har bättre förslag på skydd så är det välkommet , för jag känner inte att mitt är "perfekt".
blixtdan

Inlägg av blixtdan »

Ok... Du säger att den drar mer ström. Det enda jag har problem med att signalen in i kretsen inte får lastas så mycket.
Det rör sig också om enstaka omslag kanske en var 5:e minut ungefär.
Om jag ska ha schmitt-trigger ingångar åker jag då på en krets till? Vill inte ha för mycket komponenter.

Vad ska jag tänka på vid utgången efter MOSFET'en? Som det är nu kommer jag skicka in signalen i en annan enhet som en 12V digital puls. Men jag vill även kunna använda mig av ett relä, måste jag då ta hänsyn till spolen i reläet och ersätta R1 med reläet och med en diod också?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ingångens belastning beror enbart på R5 (som du har satt fel i senaste schemat - det ska sitta vid S1). R5 kan vara högt, så sätt dit 100kΩ så är det ingen fara med belastning (det blir 12V/100k = 0.12mA).

Om du ska ha en digital signal ut (som inte drar mer än ett par mA) så är utgången på U1B den bästa. Då behöver du inte ens montera någon MOSFET.

Om du inte använder relä och vill koppla din signal från drain, (t.ex. att den behöver 50 mA och det klarar antagligen inte U1B själv) så behöver du ett motstånd istället för reläet, men ingen diod (dioden skadar inte heller). Motståndet kan i så fall vara högt (så pass att du inte får för stort spänningsfall på din signal - det beror på belastningen... om det handlar om hög ström bör du titta på en annan lösning - strömmen går ju genom MOSFETen när du ska ha 0 volt ut - vilket är onödigt slöseri med ström.
Skriv svar