AVR - underligheter med reset och PWMutgångar

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
snigelen

Re: AVR - underligheter med reset och PWMutgångar

Inlägg av snigelen »

Jag testade ditt program på en mega88 kopplad till en RGB-diod (via 3x470 ohm). 100nF avkoppling och 10k från reset till Vcc. Funkar fint.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rörande avkoppling: Elektronik i Norden (utmärkt tidning!) hade en längre artikel om just avkoppling av digital elektronik och där visade testerna att kondensatorns värde var av mindre betydelse, det viktiga var hur bra den var kopplat. Om det var 10nF keramisk (0805 kapsel) eller 100nF (samma kapsel) hade minimal betydelse medan ledningsdragningen var av stor signifikans.

Att säga "avkoppling" och "elektrolytkondensator" i samma mening ger som bäst att det rör sig om ett klass A förstärkarsteg för audio, i digitalt sammanhang visar det på bristande kundskapar.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

snigelen skrev:Jag testade ditt program på en mega88 kopplad till en RGB-diod (via 3x470 ohm). 100nF avkoppling och 10k från reset till Vcc. Funkar fint.
Det var nog den mest användbara feedbacken jag kunde få. Tack så mycket!

Jag ska cadda ett nytt kort till kretsen, veroboardskräpet tänkte jag ändå inte ha kvar, jag passar på att byta till keramisk konding på avkopplingen då, så får vi se hur det går sen. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det var nog den mest användbara feedbacken jag kunde få.

Men det har du väl igentligen inte en aning om (just nu) !?
Varför inte bara byta konding *först* och verifiera om det har
med problemen att göra för att sedan sätta igång och "cadda" ?
Jag tror inte att det är veroboardet i sig orsakar problemet.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Jag testade att löda dit en konding, samma problem kvarstår. Provade också att sätta intern pull-up på alla ingångar som inte används, ingen ändring.

Jag tyckte det som snigelen skrev var användbart, för då verkar det inte som att det är ett mjukvaruproblem. Jag tror inte dioddrivningen är problemet heller, det är vanliga NPN-transistorswitchar, drivna genom 1kohm på basen, och diodkanal + strömbegränsningsmotstånd på kollektorn. Den större switchade strömmen går inte genom kortet utan har en separat ledare till kabeln från mitt nätagg (som inte ska ha något problem med att driva den ström som krävs, och ingen strömbegränsning slår igång).

Om jag gör en ny kortlayout och etsar ett snyggare och mindre trassligt kort så eliminerar jag några layoutfelkällor i alla fall, med tanke på att veroboarden (som är rätt liten) har en del kabelbryggningar och är ganska råttboigt. Det är knepigt att se om det kanske är en dålig lödning eller kanske en liten lödtennskortslutning mellan pinnar. Och gör jag ett nytt kort fixar jag ju samtidigt schema/kortlayout som jag kan visa upp här, ifall jag behöver fråga mer saker. :) Sen var det också nåt år sedan jag lödde ihop det här veroboardkortet, det är mycket möjligt att jag gjorde några kopplingsmissar då som jag inte skulle göra nu, som är svåra att se utan schema.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har några färdiga kort som är cirka 50 x 50 mm med AtMega 16L om du är intresserad. Du kan få ett kort för ett par hundralappar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, att du i alla fall har kontrollerat att du inte har *kopplat* fel (d.v.s annorlunda
än vad du tror) förutsätter man ju innan man börjar gissa olika orsaker... :-)
En av de allra första sakerna som du skrev var, "Jag har stött på lite problem i
min kod." Ja, då blir ju det utgångspunkten för resten, så att säga. Nu säger du
att du inte alls litar på din egen uppkoppling, men att koden sannolikt är rätt...

Det första man ska lära sig vid felsökning är att tänkta brett, ofta är det
just det man är säkrast på som visar sig vara galet. Om det redan från början
hade varit klart att det handlade om ett över ett år gammalt "råttbo" så kanske
fler hade föreslagit just det som felkällan. :-)
bearing

Inlägg av bearing »

Hittade de tre delarna i artikelserien om avkoppling som Icecap nämner.

http://www.elinor.se/index.php/Download ... ml?gid=247
http://www.elinor.se/index.php/Download ... ml?gid=249
http://www.elinor.se/index.php/Download ... ml?gid=251

edit: lade till den tredje delen
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Intressanta kurvor i första artikeln där de jämför keramiska kondingar med olika värden. Där ser man att även om en 1000 nF konding är keramisk har den en brytfrekvens på bara 9 MHz och 100 nF på ca 20 mHz. 10 nF går upp till 60-70 MHz.

Jag trodde att keramisk = keramisk, dvs om jag använder en 1µF keramisk ska jag inte behöva använda en 100nF också. Men nu ser jag att man borde kanske ha två kondingar, t.ex. 1µF + 10nF eller 100nF + 10 nF

Dock verkar de alla ha samma induktans, så att lägga till 1nF verkar inte påverka om man redan har en 100nF. Intressant att den resistiva delen verkar öka vid lägre kapacitans....
bearing

Inlägg av bearing »

Ifall du läser hela serien kommer du nog ändra uppfattning. De visar att det är bäst att använda samma värden på alla avkopplingskondensatorer, samt gärna använda hög kapacitans. Det stämmer att resonansfrekvensen är lägre med högre kapacitans (om induktansen är lika) men impedansen är inte högre vid höga frekvenser för den stora kondensatorn, snarare något lägre. Ifall kondensatorer med olika värden parallellkopplas, kommer de få en parallellresonans som ger en impedanstopp vid resonansfrekvensen.

En till artikel av författarna Per Magnusson och Gunnar Karlström:
http://axotron.se/articles/decoupling-l ... rtikel.pdf
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hur många gånger har man inte sett 4 st 100nF parallellkopplade alldeles intill varandra. De tillsammans skulle alltså vara bättre än en 470nF ?
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, eftersom att även kondensatorernas induktans parallellkopplas, vilket gör den lägre.

Det får mig att undra: är det bättre att sprida ut kondensatorer över kortet, än att lägga alla i en grupp? förutsatt att kretsarna ligger jämnt spritt över kortet.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Mycket roligt sammanträffande, Per Magnusson är min kusin :)

Studien finns i lite lättläsligare format här: http://www.axotron.se/index.php?page=27

jesse: Angående att blanda olika kapacitansvärden av samma kapsel, se slutsats:
Det finns ytterst sällan något att vinna på att blanda in kondensatorer med lägre värden än nödvändigt, däremot finns det en hel del att förlora på det i form av oönskade resonanstoppar och högre impedans vid låga frekvenser.
Skriv svar