POS baublys CNC (4de axel)
Re: POS köper fräs "igen"
Ja eftersom du säger så så är det väl i Hallstahammar? Jag har inte sett nån sån maskin på skroten i Kolbäck, men jag kan ju ha missat den?
Japp, Hallstahammar var det!
Tror ni det är värt att behålla dom gamla stegmotorerna, dom är väl ganska billiga att ersätta med nya bättre.
Är det troligast att dom är unipolära?

Tror ni det är värt att behålla dom gamla stegmotorerna, dom är väl ganska billiga att ersätta med nya bättre.
Är det troligast att dom är unipolära?
Troligast unipolära ja.
Skickar ett PM förresten.
EDIT: Om du kommer åt att se drivarna eller motorernas anslutningar så är det ju bara att räkna kablar, är det fem tåtar är det unipolärt, 4 bipolärt, 6 eller 8 så beror det ju på hur det är kopplat. Men det vet du ju förstås kom jag på.
Skickar ett PM förresten.
EDIT: Om du kommer åt att se drivarna eller motorernas anslutningar så är det ju bara att räkna kablar, är det fem tåtar är det unipolärt, 4 bipolärt, 6 eller 8 så beror det ju på hur det är kopplat. Men det vet du ju förstås kom jag på.
Jo jag får ta och skruva isär lite och kolla, tex hur det ser ut i styrskåpet mm
Vore kul att försöka få snurr på en spindel också, den verkar ha en separat styrning (tror jag)
Jag får ta lite bilder på sakerna så kanske det blir lite klarhet i vad allt är.
Vore kul att försöka få snurr på en spindel också, den verkar ha en separat styrning (tror jag)
Jag får ta lite bilder på sakerna så kanske det blir lite klarhet i vad allt är.

X-IL kom förbi och kollade på maskinen, och det blev lite skruvande också när vi försökte lista ut hur Z-axeln fungerade.
Kul, och en trevlig kille
Han fick se det mycket fina styrsystemet från mitten på 80:talet också!!
Inte så lätt att förstå sig på, men lite planlöst tryckande resulterar i att maskinen rör sig ibland.
Kul, och en trevlig kille

Han fick se det mycket fina styrsystemet från mitten på 80:talet också!!

Det var kul att träffas och att se maskinen, och lite lättare att ge tips på hur du kan göra med maskinen också.
Tack för en trevlig pratstund och en insikt i hur man kan ha det om man har ett "dubbelgarage utan bilar". Nästa gång får det bli lite action från SUDAn också. Ska bli kul att se hur du förädlar gravyrmaskinen också.
Tack för en trevlig pratstund och en insikt i hur man kan ha det om man har ett "dubbelgarage utan bilar". Nästa gång får det bli lite action från SUDAn också. Ska bli kul att se hur du förädlar gravyrmaskinen också.
Re: POS baublys cnc (köper fräs igen)
Nu har det fixats lite med maskinen!
Data-staben är det nått att ha tror ni?
Data-staben är det nått att ha tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: POS baublys cnc
Då är det bipolära drivare, och det verkar väl som att motorerna är kopplade bipolärt parallellt eller tänker jag fel. Det är ju perfekt, bara att jacka på Kina-drivare och köra med nuvarande motorer om du inte vill köpa allt på en gång. Bipolärt stöds ju också av hur jag såg att drivarna såg ut, men de hade ju några andra pinnar så var lite svårt att avgöra exakt.
Datastaben verkar som jag misstänkte bara vara en skyddstrafo med nåt filter.
Det vore ju smidigt om du kunde bygga om Z-axeln, så att du fortfarande har den manuella extra höjningen/sänkningen, då kan du fortfarande bearbeta stora stycken utan att ha onödigt långt slag på den lite mindre stabila Z. Alternativet är ju att du tar bort den flytande Z och byter ratten med skalan mot en stegmotor. Kanske byta till en kulskruv från eBay dock för att få den att gå lite lättare, lär ju väga sina kilon. För allvarligt talat, 35mm slag räcker ofta långt, men det är ju trevligt att kunna fräsa både 10mm och 150mm höga stycken.
Bara mina tankar!
Datastaben verkar som jag misstänkte bara vara en skyddstrafo med nåt filter.
Det vore ju smidigt om du kunde bygga om Z-axeln, så att du fortfarande har den manuella extra höjningen/sänkningen, då kan du fortfarande bearbeta stora stycken utan att ha onödigt långt slag på den lite mindre stabila Z. Alternativet är ju att du tar bort den flytande Z och byter ratten med skalan mot en stegmotor. Kanske byta till en kulskruv från eBay dock för att få den att gå lite lättare, lär ju väga sina kilon. För allvarligt talat, 35mm slag räcker ofta långt, men det är ju trevligt att kunna fräsa både 10mm och 150mm höga stycken.
Bara mina tankar!
Jag mätte lite på slagen, den manuella tror jag slår 200mm och den andra bör kunna slå 60mm så det skulle nog funka bra att bygga om den och behålla den manuella delen.
Ska kolla på vilka drivare som kan passa för jag blev lite sugen på JB:s 8,5Nm motorer
Ska kolla på vilka drivare som kan passa för jag blev lite sugen på JB:s 8,5Nm motorer

Skulle kunna föreslå ett samköp från eBay på 7.8A -drivare , men jag kollade skillnaden på att köpa en och tre, och styckpriset gick inte ner alls, bara lite bättre fraktlösning.
Jag ska kolla med JB vad har föreslår, tex om dom största drivarna han har passar till dom största stegmotorerna.
Typ dessa saker:
http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=109
http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=113
http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=106
Typ dessa saker:
http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=109
http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=113
http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=106
En liten fråga ang. drivare till JB:s nema34 motorer
Om dom kopplas bipolärt (serie) så är dom specade 3A/fas
Är det lämpligt att köpa en drivare som klarar 6A kontinuerligt?? Eller hur ska man tänka?
Om dom kopplas bipolärt (serie) så är dom specade 3A/fas
Är det lämpligt att köpa en drivare som klarar 6A kontinuerligt?? Eller hur ska man tänka?
Hej POS!
Ja, så skall man tänka. Skall du köra med JB:s största motorer, 8Nm, så skall du satsa på drivarna som klarar 6A.
Som en extra upplysning till forumets läsare så är Nema 34 en måttstandard som stipulerar motorfästets dimension och hålbredd. Inte ett mått på motorstyrkan men det vet du ju redan POS.
Ja, så skall man tänka. Skall du köra med JB:s största motorer, 8Nm, så skall du satsa på drivarna som klarar 6A.
Som en extra upplysning till forumets läsare så är Nema 34 en måttstandard som stipulerar motorfästets dimension och hålbredd. Inte ett mått på motorstyrkan men det vet du ju redan POS.
Jupp det har han koll på!
Motorerna som sitter på fräsen nu är 3,5A/fas så det kanske är rätt stora drivare som finns redan nu.
Jag beställer nog nya drivare som X-IL föreslog, 5,6A RMS / 7,8A Peak, det borde funka bra till både motorerna som sitter på och JB ifall jag byter.
Motorerna som sitter på fräsen nu är 3,5A/fas så det kanske är rätt stora drivare som finns redan nu.
Jag beställer nog nya drivare som X-IL föreslog, 5,6A RMS / 7,8A Peak, det borde funka bra till både motorerna som sitter på och JB ifall jag byter.
Ja det är ju aldrig fel med lite extra, men dubbelt upp är väl lite att ta i överkant. Går motorn att koppla parallellt så blir det ju dubbel ström och då ligger du alltså precis på max. Nu tror jag ju iofs att drivarna klarar det, men de lär väl bli lite varmare än nödvändigt. Jag har kört mina hemmabyggda drivare med enkel och ineffektiv kylning på max vad de är specade för kontinuerligt, inga problem där.
EDIT: Nu hann du emellan POS
EDIT: Nu hann du emellan POS