Ritning på motståndsdekad?
Re: Ritning på motståndsdekad?
Jag funderade på en digital potentiometer, men det kanske inte finns i 100 ohms storlek, hittade bara 1k ohm med 256 steg.
Digitalt upplägg låter smart tycker jag, sju bitar räcker för att ställa 1-100, du lägger fasta resistorer i serie och har ON/ON switchar på varje.
1 ohm
2 ohm
4 ohm
8 ohm
16 ohm
32 ohm
64 ohm
Kombinera standardresistorer efter behov, 10 st 10 ohm, 27 st 1 ohms funkar t.ex.
Teoretiskt skulle det se ut så här om jag inte tänkt fel, med så låga resistanser ställer väl kontaktresistanserna till det men det går väl att anpassa efter budget eller kompensera på något sätt. Man kan lägga inkopplingspunkter efter varje switch så man kan koppla in så få som möjligt.
Digitalt upplägg låter smart tycker jag, sju bitar räcker för att ställa 1-100, du lägger fasta resistorer i serie och har ON/ON switchar på varje.
1 ohm
2 ohm
4 ohm
8 ohm
16 ohm
32 ohm
64 ohm
Kombinera standardresistorer efter behov, 10 st 10 ohm, 27 st 1 ohms funkar t.ex.
Teoretiskt skulle det se ut så här om jag inte tänkt fel, med så låga resistanser ställer väl kontaktresistanserna till det men det går väl att anpassa efter budget eller kompensera på något sätt. Man kan lägga inkopplingspunkter efter varje switch så man kan koppla in så få som möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Starting at $979.00"4kTRB skrev:Köpa färdig är nog inte aktuellt just nu.
Smakar det så kostar det....
Elektronisk med uController...
http://www.ietlabs.com/decaderes-1/deca ... ource.html
nästa projekt kanske?
Jag köpte en pot här på forumet, större än en ölburk, 400ohm, 40 varv, 5%, linearitet 0.05%. Men ingen skalning.....
Ja, potentiometer är en snabb lösning, tanken är kanske att man vill slippa mäta varje gång.
För att få ner kontaktresistansen kan man välja en omkopplare som växlar flera poler parallellt, det kanske blir dugligt. Med ett max på 0,04 Ohm på en brytaranslutning så blir det i värsta fall 0,28 ohm på alla sju brytarna, det kanske inte är hela världen, för lägre värden kan man kanske flytta anslutningen närmare i nätet. Den billigaste skjutomkopplaren på Elfa har inte mer än 0,02 Ohms kontaktresistans så... Låt oss säga att du använder en sexpolig brytare t.ex. - det borde ju få ner nivån ordentligt.
Det är väl ändamålet och kostnaden som sätter en första gräns.
För att få ner kontaktresistansen kan man välja en omkopplare som växlar flera poler parallellt, det kanske blir dugligt. Med ett max på 0,04 Ohm på en brytaranslutning så blir det i värsta fall 0,28 ohm på alla sju brytarna, det kanske inte är hela världen, för lägre värden kan man kanske flytta anslutningen närmare i nätet. Den billigaste skjutomkopplaren på Elfa har inte mer än 0,02 Ohms kontaktresistans så... Låt oss säga att du använder en sexpolig brytare t.ex. - det borde ju få ner nivån ordentligt.
Det är väl ändamålet och kostnaden som sätter en första gräns.
Dekadresistanser har det väl iofs sålts ganska billigt här flera gånger.
Jag har några stycken men har aldrig riktigt kommit på vad jag ska använda dom till.
Jag har några stycken men har aldrig riktigt kommit på vad jag ska använda dom till.
e5Frogs schema har nackdelen att vid omkoppling blir det avbrott (om man inte får tag på "make before break"-switchar).
Det måste vara vettigare att seriekoppla alla motstånden och sen låta switcharna helt enkelt kortsluta de som inte ska användas.
Vi har stora 20 A dekadmotstånd som funkar så, fast det är inte switchar utan byglar. (Vi använder dem bland annat när vi kör överlastprov på transformatorer, de brukar se ut som en grill ungefär när man kör 3-4 kW i dem:)
Det måste vara vettigare att seriekoppla alla motstånden och sen låta switcharna helt enkelt kortsluta de som inte ska användas.
Vi har stora 20 A dekadmotstånd som funkar så, fast det är inte switchar utan byglar. (Vi använder dem bland annat när vi kör överlastprov på transformatorer, de brukar se ut som en grill ungefär när man kör 3-4 kW i dem:)
- prototypen
Glenn skrev:Dekadresistanser har det väl iofs sålts ganska billigt här flera gånger.
För en gångs skull håller jag med dig Glenn
Protte
Nä, ska man ändra under körning är det bättre att göra som Nerre skriver, tänkte bara att man ställde in och sedan slog på eller kopplade in.
Så här då:
Så här då:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Då får väl kanske fundera på om det minsta motståndet kanske alltid skall vara inkopplat, så du inte har "0 ohm" som ett alternativ.
Fast då ska du väl egentligen ha två "minsta motståndet". Ett fast och ett inkopplingsbart.
Om det minsta är 1 ohm så måste du ha ett inkopplingsbart 1 ohm för att kunna få 2 ohm.
Fast då ska du väl egentligen ha två "minsta motståndet". Ett fast och ett inkopplingsbart.
Om det minsta är 1 ohm så måste du ha ett inkopplingsbart 1 ohm för att kunna få 2 ohm.
Om du kör ytmonterat blir den lite mindre och ytat har oftast bättre toleranser (normalt 1% men det finns 0,1% hos Elfa också). Fördel med ytat är att ledningsbanorna inte påverkar lika mycket om dom görs korta... Effekttålighet är ju iofs ett bekymmer
1Kohm 0,1%
10Kohm 0,1%
100Kohm 0,1%
1Kohm 0,1%
10Kohm 0,1%
100Kohm 0,1%
Fast i det här fallet var det 1, 10 och 100 Ohm, inte kOhm. Fanns 10 (för 25 kr/st) och 100 Ohm med den toleransen men inte 1 Ohms (på Elfa iaf), vad gäller effekttåligheten så får man kanske parallell-koppla på något stiligt sätt för att öka på detta.
1%-are finns det dock, men det är väl bara att köpa ett gäng och sedan mäta för att få de som är mest exakt den resistans som önskas.
Är det riktigt petigt så kan man använda en Wheatstone-brygga.
Men det verkar som om initiativtagaren till tråden verkar ha planerat för hålmonterat.
1%-are finns det dock, men det är väl bara att köpa ett gäng och sedan mäta för att få de som är mest exakt den resistans som önskas.
Är det riktigt petigt så kan man använda en Wheatstone-brygga.
Men det verkar som om initiativtagaren till tråden verkar ha planerat för hålmonterat.
Det blir inte tal om några högre strömmar här.
Om jag har 1/4 W så kan jag ha 50mA vid 1000 ohm
Det blir ju vid högre strömmar som ledningsbanorna
kommer att påverka resultatet. Jag kan tänka mig
att använda sånna här kort för att tex experimentera
med op eller utnyttja vid kalibrering.
Om jag har 1/4 W så kan jag ha 50mA vid 1000 ohm
Det blir ju vid högre strömmar som ledningsbanorna
kommer att påverka resultatet. Jag kan tänka mig
att använda sånna här kort för att tex experimentera
med op eller utnyttja vid kalibrering.