Bygge av liten kretskortsborrmaskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH

Re: Bygge av liten kretskortsborrmaskin

Inlägg av ToPNoTCH »

Eftersom du har konstant avstånd till kretskortet vore det kanske en kul idé att ha en liten laser som pekar ut vart hålet hamnar.

Så kan man rikta efter den tänkte jag.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det en egentillverkad axel med skruv du använder för att fästa motorn? (shaft collar)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Hela axeln är en enda enhet, med motorkoppling och spännhylsa. Och ja, jag har gjort den själv :)
Super7

Inlägg av Super7 »

Kan inte detta program, CrossHair, vara en bra genväg för inriktning av kort/borrhål ???
Det har presenterats tidigare på forumet http://elektronikforumet.com/forum/view ... ir#p592077
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jo det kan ju funka.
Jag kommer göra ett själv dock.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Efter att dagens förvirring lagt sig (är lite trög på måndagsmorgnar), och jag jobbat klart, så tog jag och fortsatte lite med maskinen.

Gjorde ett stativ, delvis i aluminium för att hålla ner vikten. Som "bord" sitter en en ram av vinkeljärn där man kan sätta t.ex en skiva av t.ex MDF.

Tanken är väl att provköra lite innan man gör det sista. Snygga till, på med lite färg, och eventuellt lite dämpmatta för att dämpa den (o)skön-sång som jag misstänker kommer uppstå i aluminiumprofilerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Steget till en helt CNC-styrd kretskortborr verkar inte vara långt borta. Ett X/Y-bord och du är hemma.

Den där borstfria spindelmotorn du använder har jag försökt lista ut hur mycket effekt och vridmoment den kan lämna. Att läsa data som finns specad på länken du har i tråden gör mig inte klokare. Är det någon som kan berätta?
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jag har inte ens funderat över effekt/moment, utan skaffade bara en skapligt stor motor och hoppades på det bästa.
Om man blir nöjd med maskinen kanske man kostar på någon lite finare motor senare. Denna kostade ju ändå bara 20 dollar eller något på DX.

Ett X/Y-bord vore förvisso trevligt, men jag tror jag skippar det här. Den duger ändå inte till att fräsa med som det är nu, och borra prototypkort blir ju en ren fröjd i halvmanuellt utförande också.

Kan förresten tillägga att jag börjat programmera lite på ett program för att visa bild från en webkamera (eller ett sådant USB-anslutet mikroskop). På bilden kan man placera ett "sikte" på en godtycklig punkt med hjälp av musen, så att det hamnar mitt i spindelcentrum. Lagt till lite lull-lull, så som möjlighet att ändra färg på siktet, samt möjlighet att ha olika modeller på detta. Det senare är dock något jag programmerar in, men det går iaf att bygga ut med fler alternativ.
Vore finfint om någon ville provköra lite senare när jag har något jag kan lämna ut.
Programmet blir tillgängligt för alla så snart det är klart. Gratis, eller för en mindre gåva till någon form av välgörenhet. Gillar ju sådant. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Till din kretskortborr blir motorn säkert jättebra. Vill du öka hastigheten så går det ju att bygga remdrift. X/Y bord kan du ju bygga senare när du känner att du är mogen för en sådan lösning.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Jo det går ju att bygga till senare.
Tror iofs att det blir en lite större fräsmaskin också så småningom. :)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Har knåpat ihop en första version av programmet jag tänkte använda för att "sikta" (m.h.a en kamera) när jag borrar.
Den intresserade kan kolla här.
Skriv svar