Matningsanordning för ytmonterat?
Re: Matningsanordning för ytmonterat?
Bra! Jag spar det som bra-att-ha. Även om det inte blir kugghjulet så kommer jag säkert på andra saker....
Detta företaget har tandhjul med den tandningen du vill ha http://www.lavezzi.com/SKR-.1574Pitch.html
Noga räknat, Exakt vad du vill ha.
Dom matarna som används i pick and place robotarna klarar av både komponenter på pappersremsa och plastremsa i samma matare utan modifikationer, så det går absolut att lösa. Dessutom så sticker väl komponenterna aldrig upp? snarare att dom ligger i en liten 'låda' som sticker ut nedåt? Tejpen på ovansidan är alltid slät. Så om du gör ett fjädrande spår som komponenten ligger i, med kugghjul på sidan som remsan pressas nedåt i så tror jag det ska gå bra.Nu börjar det likna något! Ett problem tror jag är att pappersbanden är jämntjocka, med komponenterna "inbakade" medan plastbanden har en upphöjning för varje komponent.
En nerväxlad stegmotor vore nog också användbart om någon råkar ha en.
Behöver du verkligen en nedväxlad stegmotor?
Om du kör m hjulen thomasl föreslog och en 200-stegs stegmotor så har du fyra steg per hål vilket borde vara gott om marginal för att kunna mata fram och klippa på rätt ställe...?
Då slipper du en växellåda som kan krångla och får fördelen av att kunna köra snabbare.
Om du kör m hjulen thomasl föreslog och en 200-stegs stegmotor så har du fyra steg per hål vilket borde vara gott om marginal för att kunna mata fram och klippa på rätt ställe...?
Då slipper du en växellåda som kan krångla och får fördelen av att kunna köra snabbare.
Perfekt!TomasL skrev:Detta företaget har tandhjul med den tandningen du vill ha http://www.lavezzi.com/SKR-.1574Pitch.html
Säkert för kontinuerligt bruk

Senast redigerad av janaf 26 april 2011, 10:33:17, redigerad totalt 2 gånger.
Sant, om man kan få jämnt antal steg stegmotor relativt pinnar på hjulet så är det nog det bästa....Sen kanske en optisk kontroll att det inte spårar ur.Meduza skrev:Behöver du verkligen en nedväxlad stegmotor?
Om du kör m hjulen thomasl föreslog och en 200-stegs stegmotor så har du fyra steg per hål vilket borde vara gott om marginal för att kunna mata fram och klippa på rätt ställe...? Då slipper du en växellåda som kan krångla och får fördelen av att kunna köra snabbare.
Upp eller ner, beror på hur man vänder demzealotry skrev:Dom matarna som används i pick and place robotarna klarar av både komponenter på pappersremsa och plastremsa i samma matare utan modifikationer, så det går absolut att lösa. Dessutom så sticker väl komponenterna aldrig upp? snarare att dom ligger i en liten 'låda' som sticker ut nedåt? Tejpen på ovansidan är alltid slät. Så om du gör ett fjädrande spår som komponenten ligger i, med kugghjul på sidan som remsan pressas nedåt i så tror jag det ska gå bra.

Borde väl fungera med tre små vanliga läsgafflar där en kollar hålen för framåt-bakåt positionering och en på varje sida för att kolla "urspårning"janaf skrev:Sant, om man kan få jämnt antal steg stegmotor relativt pinnar på hjulet så är det nog det bästa....Sen kanske en optisk kontroll att det inte spårar ur.
man borde kunna ha gummihjul liknande matningshjulen i laserskrivare fast smalare för att mata fram, ett rätt hårt gummi men som ändå är "greppigt" och två såna rullar som pressas mot varandra med remsan imellan.
Hur många olika rullbredder måste den kunna justeras för?
Här har du en bild på två olika matarhjul som sitter i feedrarna i min ytmonteringsmaskin.
Avsedda för två olika bredder på tapen.
Avsedda för två olika bredder på tapen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Minst 90% är smala band som väl är ungefär 8mm, jag måste mäta. Det lönar sig nog inte för mig att ha andra bredder också. Ett krux med kontrollen är att en del band är av transparent plast. Men å andra sidan kommer inte denna pryl att köra obevakat så man kan kolla okulärt i början för att se hur den uppför sig. Komponenterna sitter alltid? med en delning som är lika som ett eller fler matningshål så för korta serier kan jag helt enkelt lita på stegmotorn. Lite svinn kanske det blirMeduza skrev:Hur många olika rullbredder måste den kunna justeras för?janaf skrev:Sant, om man kan få jämnt antal steg stegmotor relativt pinnar på hjulet så är det nog det bästa....Sen kanske en optisk kontroll att det inte spårar ur.

I mina matare sitter det en induktiv givare som räknar tänderna.
Dock använder mina matare inte stegmotorer utan en vanlig motor med snäckväxel.
Dock använder mina matare inte stegmotorer utan en vanlig motor med snäckväxel.
Troligtvis behövs ingen kontroll efter injustering om du kör stegmotor, då kommer det i 99,9% av fallen fungera rakt av, och i värsta fall förlorar du en komponent var tusende gång eller så...
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om man breddar tankesättet istället.
Du behöver egentligen inte mata band effektivt, du behöver klippa effektivt.
Eller lite omvänt ytmonteringsfeeders är designade att ta fram 1 och 1 komponent
inte 50-100 st per gång.
Jag hade haft ett långt bord med en spik / alt hållare i ena änden där du låser din rulle,
andra änden sitter rullen på. 1 meter lång så har du 250 komponenter.
Sedan en lång hävarm med 8-10 st ställbara rakblad / knivar som du lätt
justerar in t.ex. steg om 10-15 komponenter.
Så klämmer du till och skär ut 8-10 remsor i ett klipp
Drar fram manuellt 250 st till - klipp igen.. osv.
Inte alls lika fräckt som stegmotor men troligtvis bra mycket snabbare...
Swech
Du behöver egentligen inte mata band effektivt, du behöver klippa effektivt.
Eller lite omvänt ytmonteringsfeeders är designade att ta fram 1 och 1 komponent
inte 50-100 st per gång.
Jag hade haft ett långt bord med en spik / alt hållare i ena änden där du låser din rulle,
andra änden sitter rullen på. 1 meter lång så har du 250 komponenter.
Sedan en lång hävarm med 8-10 st ställbara rakblad / knivar som du lätt
justerar in t.ex. steg om 10-15 komponenter.
Så klämmer du till och skär ut 8-10 remsor i ett klipp
Drar fram manuellt 250 st till - klipp igen.. osv.
Inte alls lika fräckt som stegmotor men troligtvis bra mycket snabbare...
Swech
Vem har sagt att det ska vara lätt? Det här är ju elektronikforumet
Men jag tror inte på att din idé skulle vara så enkel, det krävs nog en avsevärd kraft för att klippa ental snitt samtidigt.
Men du har rätt i att klippningen är en viktig del! Och du har rätt på så sätt att man ska inte vara rädd att tänka i nya banor.
Antingen ska det nog vara skär som håller till domedagen (hårdmetall), eller något som är billigt och enkelt att byta, typ industrirakblad. Jag ser att hos sollex.se finns massor av olika sorter.
Problemet är nog mest med band som inte är släta, hur klipper man dem utan att krossa? Det är på sin höjd 2 mm mellan varje "puckel" skulle jag tro. Jag skulle kunna tänka mig mothåll på den sida som "alltid" är slät och att klippa från den sida där det finns utbuktningar för kommponenterna. Då behövs ett tunnt skär.

Men jag tror inte på att din idé skulle vara så enkel, det krävs nog en avsevärd kraft för att klippa ental snitt samtidigt.
Men du har rätt i att klippningen är en viktig del! Och du har rätt på så sätt att man ska inte vara rädd att tänka i nya banor.
Antingen ska det nog vara skär som håller till domedagen (hårdmetall), eller något som är billigt och enkelt att byta, typ industrirakblad. Jag ser att hos sollex.se finns massor av olika sorter.
Problemet är nog mest med band som inte är släta, hur klipper man dem utan att krossa? Det är på sin höjd 2 mm mellan varje "puckel" skulle jag tro. Jag skulle kunna tänka mig mothåll på den sida som "alltid" är slät och att klippa från den sida där det finns utbuktningar för kommponenterna. Då behövs ett tunnt skär.
Jag tror på en giljotinmodell med någon snabb aktuator (solenoid?) med snedställt industrikrakblad och stegmotordriven frammatning enligt tidigare diskussion.