Hur kan mobiltelefoner störa förstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Hur kan mobiltelefoner störa förstärkare?

Inlägg av Nerre »

soundbrigade skrev:Vän av ordningen undrar givetvis OM en telefon FÅR störa annan (elektrisk) utrustning?
EMC handlar om att man sätter gränsvärden åt bägge håll, för olika miljöer. Elektromagnetisk kompatibilitet heter det, kompatibilitet implicerar att det är flera saker som skall vara kompatibla med varandra. Är de avsedda för en viss miljö så får de dels inte stråla utanför de ramar som finns, och dels måste de tåla utrustning som inte strålar utanför de ramarna.

En radiosändare MÅSTE ju få stråla på den frekvens den sänder på, annars kan den inte fungera. Då måste också annan utrustning tåla att en radiosändare sänder på sin avsedda frekvens.

Så frågan blir också om en förstärkare får störas av en mobiltelefon... Det går liksom inte att skippa att bygga in avstörning i förstärkaren och sen skylla på alla grejer som stör. Förstärkaren måste tåla en viss nivå av störningar för att så att säga vara "kompatibel" med normal hem-miljö.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Men det måste bero på något annat än förstärkaren (också). I tidigare lägenheter har jag inte upplevt några problem men i nuvarande är det rent bedrövligt ibland (det varierar).

försteg/slutsteg: från inga till små störningar
datorförstärkare: från inga till ganska kraftiga störningar
sub (även med enbart nätsladd i): från inga till "- jag blir skogstokig på detta"

Subben är alltså värst, går inte att ha på ibland. Och det gäller inte enbart vid användandet av mobil i min lägenhet, störningarna kan dyka upp när som helst under dygnet.

Finns det någon lösning på detta? Jag har dragit slutsatsen att det har något med elnätet att göra.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Har du nu längre till basstationen än tidigare? Så att telefonen behöver sända med mera effekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag har bara upplevt fenomenet med enkla datorhögtalare. Min stereo eller musikstudio med massor av kablage har jag aldrig haft problem med. En tanke är helt enkelt att de blir någon radiodemodulering likt sämre audioprylar som tar in AM-radiokanaler. Jag har tidigare bara enkelt trott att det är enkel utrustning utan lågpassfilter på sin ingång som har dessa problem.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

MammaMumin skrev: Subben är alltså värst, går inte att ha på ibland. Och det gäller inte enbart vid användandet av mobil i min lägenhet, störningarna kan dyka upp när som helst under dygnet.
Om det AO skriver stämmer...

"Det du hör är när telefonen slår av och på sändningen, vilket sker några hundra gånger per sekund och skapar en hörbar frekvens."

så finns det en del logik i att subwoofern är värst.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Har ingen aning om var närmaste basstation ligger, mottagningen är i alla fall inte sämre nu. Men det kanske inte är en indikation på om den ligger nära eller inte. Hade det varit enbart mitt telefonerande som hade gett störningar så hade det inte varit något problem, lätt att åtgärda, men...

Det kan vara mörkt (folktomt) hos närmaste grannar och ändå dyker det upp störningar. Och oftast håller det på lång tid också. Kan det färdas genom elnätet? Alltså: någon som har något trådlöst jox inkopplat och använder sin mobil och det ger störningar hos mig. Börjar bli paranoid känner jag :?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Dom gånger jag märkt av det är i bilen med mobilen
liggandes brevid förförstärkaren. Det verkar som
att mobilen pejlar in nästa starka antenn under
färd för det håller på en liten stund och sedan
blir det tyst och så kan det upprepas efter några mil.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har inte hört det på länge, men var i pure GSM land i veckan och satt bredvid en vanlig radio/bandspelare/cd och den pep när mobilen var för nära. Både om den stog i radio läge eller i CD läge utan cd i.
Masten står ganska nära, 200m kanske. Så det går att göra apparater som störs även när mobilen borde sända mer lite effekt
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Men om det inte har direkt med effekten att göra
utan mer att det uppstår lågfrekventa signaler
när den switchar mellan sända och inte sända.

Alltså även hög utsänd effekt på frekvenser som
inte går att få ljud utav stör inte.

Ungefär som när man får likspänningsskift i
kopplings-kondensatorer när man slår till och
från en förstärkare och högtalarna smäller till.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Men om det inte har direkt med effekten att göra
utan mer att det uppstår lågfrekventa signaler
när den switchar mellan sända och inte sända.

Alltså även hög utsänd effekt på frekvenser som
inte går att få ljud utav stör inte.
Ursäkta, men vad fan yrar du om?

:roll:

Varför skriva något när du uppenbarligen inte har en susning om vad du pratar om?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det är INTE switchtiderna mellan av/på-slag/basstationsbyte man hör.
Det är datatrafiken från luren som detekteras och likriktas i försteg och liknande som saknar avkopplingskondingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Anders Olsson skrev:Hej!

Nu var det längesedan jag läste telekommunikation men om jag minns rätt så:

Frekvensen som själva samtalet sänds med är allt för hög för att den ska höras i stereon.
Det du hör är när telefonen slår av och på sändningen, vilket sker några hundra gånger per sekund och skapar en hörbar frekvens.2G-telefoner trycker in flera samtal på samma sändningsfrekvens på detta sätt, de delar upp utrymmet i tidsluckor och varje telefon får sina tidsluckor att sända i.

När samtalet ska kopplas upp används normalt ganska hög effekt, men när det är uppkopplat sänks om möjligt effekten för att spara på batteriet. Därför är det vanligt att störningarna minskar när samtalet varit uppkopplat några sekunder.
Ja det är så det fungerar, jag trodde det var som AO skriver.
Så datatrafiken har hög effekt på subwooferfrekvenser och det
slår endast igenom i förstärkare utan interna avkopplingskondensatorer.

Fast den förförstärkare jag får in dessa "störningar" i är avkopplad och
de flesta andra förstärkare är också avkopplade.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Avkoppling eller inte, det viktigaste är nog att ingången hos diverse apparater är bandbreddsbegränsade till sitt eget område. För audiokretsar brukar jag sätta ett lågpassfilter runt 100 kHz för vanliga utimpedanser.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

De flesta förstärkare har sådan ingångsfiltrering.
Sedan så om man får oljud i subwoofern eller vad problemet
nu var så kan man koppla ett LP rakt över polerna på woofern.

Sedan så är det inte själva förstärkaren som mobiler stör.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ehhmmm....Jo det är förstärkaren som störs! Man kan ju inte direkt bara lägga ut ett högtalarelement med en kabelstump och få samma störningar....
Skriv svar