Startmotor snurrar långsamt
Re: Startmotor snurrar långsamt
Om startmotorn inte drar mer ström än den ska så är felet mest sannolikt dålig kontakt, spänningsfall.
Batteriet kan vara slut, då sjunker spänningen till under 10 - 10,5V medan starten jobbar.
Mät först spänningsfallet innan du öppnar startmotorn. Mät med multimeter (Volt) från batteriets pluspol (mitt i blyet inte på kabelskon) till startmotorns pos. anslutning (bulten) medan startmotorn arbetar, det ska i en perfekt värld vara 0Volt här. Samma sak från det negativa blyet (mitt i polskon) till startmotorns metallhölje (eller motorblocket) också nära 0 Volt här när starten jobbar. Om det på något av dessa ställen ligger flera volt så får man dela upp och mäta bit för bit, t ex övergångar mellan batteriets bly och polskon vidare från polsko till kabel (stick testpinnen igenom isoleringen en bit från polskon) o s v. tills man hittar "resistansen"!
Batteriet kan vara slut, då sjunker spänningen till under 10 - 10,5V medan starten jobbar.
Mät först spänningsfallet innan du öppnar startmotorn. Mät med multimeter (Volt) från batteriets pluspol (mitt i blyet inte på kabelskon) till startmotorns pos. anslutning (bulten) medan startmotorn arbetar, det ska i en perfekt värld vara 0Volt här. Samma sak från det negativa blyet (mitt i polskon) till startmotorns metallhölje (eller motorblocket) också nära 0 Volt här när starten jobbar. Om det på något av dessa ställen ligger flera volt så får man dela upp och mäta bit för bit, t ex övergångar mellan batteriets bly och polskon vidare från polsko till kabel (stick testpinnen igenom isoleringen en bit från polskon) o s v. tills man hittar "resistansen"!
Tack Andy, det var precis sådana här tips jag efterlyste.
#Om startmotorn inte drar mer ström än den ska så är felet mest sannolikt dålig kontakt#
Hur vet man vad som är normal ström?
#Batteriet kan vara slut, då sjunker spänningen till under 10 - 10,5V medan starten jobbar#
Jag antar att det blir 5 - 5.25V i mitt fall?
Nu tvivlar jag på att batteriet är dåligt. Jag har ett Optima, nyladdat med Cetec-laddare som visar ok.
#Mät med multimeter (Volt) från batteriets pluspol (mitt i blyet inte på kabelskon) till startmotorns pos. anslutning (bulten)#
Jag antar att man ska mäta direkt på motorbulten? Så att man får med även spänningsfallet över solenoidens kontakter.
#Om startmotorn inte drar mer ström än den ska så är felet mest sannolikt dålig kontakt#
Hur vet man vad som är normal ström?
#Batteriet kan vara slut, då sjunker spänningen till under 10 - 10,5V medan starten jobbar#
Jag antar att det blir 5 - 5.25V i mitt fall?
Nu tvivlar jag på att batteriet är dåligt. Jag har ett Optima, nyladdat med Cetec-laddare som visar ok.
#Mät med multimeter (Volt) från batteriets pluspol (mitt i blyet inte på kabelskon) till startmotorns pos. anslutning (bulten)#
Jag antar att man ska mäta direkt på motorbulten? Så att man får med även spänningsfallet över solenoidens kontakter.
Normal ström beror på effekten på startmotorn, vanligen 60 - 100 A (bensinmotor) och högre (ca 2 x) för en dieselmotor.
Ja, i första läget mäter du mot startmotorsidan av solenoiden och sedan på batterisidan.
Ja, i första läget mäter du mot startmotorsidan av solenoiden och sedan på batterisidan.
Om batteriet är nyladdat så kan det ändå räcka med att en enda cell är dålig.säter skrev:Nu tvivlar jag på att batteriet är dåligt. Jag har ett Optima, nyladdat med Cetec-laddare som visar ok.
/Ingvar
Vintern är över! Idag har jag kört ut bussen.
Trots att att jag har haft en Cetek-laddare på hela vintern, gick starten för segt för att den skulle starta.
Jag satte på en analog batteritestare från biltema, den visar 6.0V obelastad, 5.5V med motståndet inkopplat.
Hängde även på en multimeter samtidigt. Den visar 8.6V, resp. 8.1V. Jäkla mysko.
En multimeter brukar väl aldrig visa fel?
Trots att att jag har haft en Cetek-laddare på hela vintern, gick starten för segt för att den skulle starta.
Jag satte på en analog batteritestare från biltema, den visar 6.0V obelastad, 5.5V med motståndet inkopplat.
Hängde även på en multimeter samtidigt. Den visar 8.6V, resp. 8.1V. Jäkla mysko.
Visst kan multimetrar gå sönder, men prova med ett annat batteri!
/Ingvar
/Ingvar
I bussen!
edit: tog bort smilisarna...
edit: tog bort smilisarna...
Senast redigerad av SM7CZR 15 april 2011, 11:04:30, redigerad totalt 2 gånger.
- Mizzarrogh
Optima batterierna brukar vara i stort sett odödliga några här har hängt med över tio år, men något AGM celler överlag inte mår vidare bra av i längden är om de matas med taskig laddström av någon anledning, var liknande problem här med generatorpaj på en traktor som gett laddström av väldigt dålig kvalitet, märks att batteriet tagit mycket stryk av detta, hade tom börjat krypa upp vätska vid polerna på vissa ställen.
Du har väl kollat vätskenivån i batteriet? Det kan försvinna en del om man laddar för ihärdigt.
Mätt på batteripolerna ?säter skrev: Jag satte på en analog batteritestare från biltema, den visar 6.0V obelastad, 5.5V med motståndet inkopplat.
Vad har du om du mäter på startmotorpolen ?
..Om multimeterna är nån billig sort så brukar dom visa totalt konstiga siffror när batteriet börjar ta slut iofs, det har lurat mej
flera gånger, nu har jag gett upp och kör bara fluke
Optima är seglivade.
Dock förstörde jag det förra jag hade i bussen. Det satt i utan underhållsladdning i 2 år, och blev totalt urdraget.
Efter det var det kört. Jag demonterade batteriet och rullade ut cellerna, det visade sig att de var helt igensatta med "jord".
Förmodligen är det sulfatering som ser ut som "jord".
I det här fallet tvivlar jag på batterifel. Spänningen sjunker bara 0.5V med belastningsprovaren.
Jag är mera fundersam över hur multimetern kan visa så mycket.
Nu har jag även testat på ett 12V batteri. Där visar den 16.9V obelstat.
Det kan knappast stämma.
Dock förstörde jag det förra jag hade i bussen. Det satt i utan underhållsladdning i 2 år, och blev totalt urdraget.
Efter det var det kört. Jag demonterade batteriet och rullade ut cellerna, det visade sig att de var helt igensatta med "jord".
Förmodligen är det sulfatering som ser ut som "jord".
I det här fallet tvivlar jag på batterifel. Spänningen sjunker bara 0.5V med belastningsprovaren.
Jag är mera fundersam över hur multimetern kan visa så mycket.
Nu har jag även testat på ett 12V batteri. Där visar den 16.9V obelstat.
Det kan knappast stämma.
OT så det förslår blir detta inlägg men ganska kul ......
Vi hade var och sprängde sten på ett ställe . Och efter att ha borrat och laddat efter konstens alla regler var det dax för att spränga . Vi hade redan sprängt ett par laddningar tidigare och allt hade gått bra .
Vi tog ström ur en traktorgrävares batteri .
Denna gången blev det bara ett litet bang ingen stor med flygande damm eller stenflis .
Och när vi tittade fram fick vi se nåt oväntat . Ena gaveln på batteriet var bortsprängd i stället .
Det var ca 2 cm kvar längst ner på gaveln så nästan all syra hade försvunnit ur batteriet och det gick ju heller inte att fylla det igen .
Men det batteriet satt kvar och fungerade i traktorgrävaren minst fem år till utan vätska
Förklara det ni som kan .
Vi hade var och sprängde sten på ett ställe . Och efter att ha borrat och laddat efter konstens alla regler var det dax för att spränga . Vi hade redan sprängt ett par laddningar tidigare och allt hade gått bra .
Vi tog ström ur en traktorgrävares batteri .
Denna gången blev det bara ett litet bang ingen stor med flygande damm eller stenflis .
Och när vi tittade fram fick vi se nåt oväntat . Ena gaveln på batteriet var bortsprängd i stället .
Det var ca 2 cm kvar längst ner på gaveln så nästan all syra hade försvunnit ur batteriet och det gick ju heller inte att fylla det igen .
Men det batteriet satt kvar och fungerade i traktorgrävaren minst fem år till utan vätska
Förklara det ni som kan .
#Du har väl kollat vätskenivån i batteriet?#
Det är ett Optima.
Glenn:
Jag har mätt på startmotorpolerna.
Multimetern är från Swedol. Jag ska testa med ett nytt 9V batteri.
Det är ett Optima.
Glenn:
Jag har mätt på startmotorpolerna.
Multimetern är från Swedol. Jag ska testa med ett nytt 9V batteri.
Nu har jag bytt batteri i multimetern.
Nu visar den 6.35V. Det är väl rätt ok.
Då kan man återgå till det man ska. Att mäta spänningsfallet fram till startmotorn.
Nu visar den 6.35V. Det är väl rätt ok.
Då kan man återgå till det man ska. Att mäta spänningsfallet fram till startmotorn.