Att det inte fäster beror på att det är för kallt.
Lödfett gör att värmen fördelas och leds på
ett bra sätt. Jämför med att steka i smör
eller utan.
Kan man (värme)löda på NiMH batterier?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Kan man (värme)löda på NiMH batterier?
Precis. 
Först lite fint sandpapper eller fil. Sedan lödfett.
Det är ingen idé att värma för länge. Fäster det inte så är det oftast något annat (än värmen) som är fel.
Jag har lött batterier med oreglerad 40W-lödpenna och på senare tid med lödstation inställd på nånstans runt 300-325ºC.
Ett enkelt tips är att hålla ett finger på batteriet när man löder, för att känna ifall det blir för varmt.
Alla är olika, men när jag personligen tycker det är varmt på fingret så är det >45ºC.
(Kan (med 5ºC "steg") känna hur varmt det är i/på det jag känner på...)
Såna här batterier klarar sig oftast så länge det inte blir hett, men de lever längre om de inte blir varma en längre tid.
Jag har aldrig varit med om att ett batteri totalt tappat kapacitet eller börjat läcka pga värme.

Först lite fint sandpapper eller fil. Sedan lödfett.
Det är ingen idé att värma för länge. Fäster det inte så är det oftast något annat (än värmen) som är fel.
Jag har lött batterier med oreglerad 40W-lödpenna och på senare tid med lödstation inställd på nånstans runt 300-325ºC.
Ett enkelt tips är att hålla ett finger på batteriet när man löder, för att känna ifall det blir för varmt.
Alla är olika, men när jag personligen tycker det är varmt på fingret så är det >45ºC.
(Kan (med 5ºC "steg") känna hur varmt det är i/på det jag känner på...)
Såna här batterier klarar sig oftast så länge det inte blir hett, men de lever längre om de inte blir varma en längre tid.
Jag har aldrig varit med om att ett batteri totalt tappat kapacitet eller börjat läcka pga värme.
Re: Kan man (värme)löda på NiMH batterier?
Var en sådan förnicklad yta en gång på en fjäder till en batterihållare som jag lödade med en 25W lödkolv en gång för många år sedan. Lödtennet smälte bra men vätte inte ytan så jag testade då en 50W men samma resultat men när inte heller en 75W lödkolven kunde löda en 0.5 mm tunn tråd så var något förstås uppenbart fel, tog lite sandpapper och vips så vätte det även med 25W lödkolven så det har inte alltid med värmen att göra.
Löder man batteriet på 1 sek så skall det vara ok, ev kan man trycka an en isbit efteråt om man så vill.
Löder man batteriet på 1 sek så skall det vara ok, ev kan man trycka an en isbit efteråt om man så vill.