Kan man (värme)löda på NiMH batterier?
Kan man (värme)löda på NiMH batterier?
Funderar på att byta ut ett av batteripaketen i min trilobite (15st 2200mAh Sub-C i serie) som är slut, till 5000mAh som jag hittade.
Men då är det inte ett färdigt batteripack, utan lösa celler som ska monteras i ett "U" för att passa i batteriutrymmet.
Så till den första, sista och cellen i mitten måste jag stjäla lödfanorna från de gamla cellerna till de nya.
Hur tycker ni att jag får dit dem på lämpligaste sätt?
Men då är det inte ett färdigt batteripack, utan lösa celler som ska monteras i ett "U" för att passa i batteriutrymmet.
Så till den första, sista och cellen i mitten måste jag stjäla lödfanorna från de gamla cellerna till de nya.
Hur tycker ni att jag får dit dem på lämpligaste sätt?
Re: Kan man (värme)löda på NiMH batterier?
Värme kan skada men kan du kyla runt lödstället så värmen
inte sprider sig så är det bra. Förr när en del känsliga
transistorer skulle lödas så stack man dom igenom en
bit rå potatisskiva. Kanske om du tar upp ett runt hål
i en potatisskiva och placerar över pluspolen så får
du kylning?
inte sprider sig så är det bra. Förr när en del känsliga
transistorer skulle lödas så stack man dom igenom en
bit rå potatisskiva. Kanske om du tar upp ett runt hål
i en potatisskiva och placerar över pluspolen så får
du kylning?
Länge sedan man pysslade med sådant, men NiCd-cellerna på den tiden la man i frysen några timmar och lödde sedan snabbt med en hyfsat kraftig lödkolv. På så sätt undvek man att plastfilmen på insidan smälte sönder.
Hur NiMH är uppbyggda behöver dock inte likna NiCd...
Lödfanor i nickel finns att köpa.
/J
Hur NiMH är uppbyggda behöver dock inte likna NiCd...
Lödfanor i nickel finns att köpa.
/J
http://cheapbatterypacks.com/?menu=C088 ... sid=824806
Där har du en del supplies för att bygga egna pack.
Där har du en del supplies för att bygga egna pack.
fabriksgjorda packar är ju punktsvetsade, jag har för mej man kan köpa sån utrustning hem också (speciellt avaedd för just batteripackar)
Har för mig att jag sett något hembygge för punktsvetsning av batterier. Tror att ultraljudssvetsning kan användas också, men är nog knepigare att bygga själv...
Jag har tillverkat batteripack genom att löda enskilda celler både med kabel mot polen och pol-mot-pol "inline".
Jag använde dessa till modellflyg och märkte ingen indikation på att de skulle ha försämrats.
Ett tips är mycket effekt, min gamla 60W-station hade inte mycket att komma med, det tar för lång tid och då går värmen längre in i cellen. Sist jag gjorde ett pack hade jag nog en billig 100W penna modell kraftigare från Clas Ohlson.
Jag använde dessa till modellflyg och märkte ingen indikation på att de skulle ha försämrats.
Ett tips är mycket effekt, min gamla 60W-station hade inte mycket att komma med, det tar för lång tid och då går värmen längre in i cellen. Sist jag gjorde ett pack hade jag nog en billig 100W penna modell kraftigare från Clas Ohlson.
Ja, att använda hlg effekt och kort tid är väldigt viktigt om man ska tro trådarna på diverse RC-forum, och det kan nog stämma.
Finns speciella lödkolvar för just det också, osäkert om dom är så mycketb bättre dock.
Finns speciella lödkolvar för just det också, osäkert om dom är så mycketb bättre dock.
- Electricguy
Ja om man vill elda upp plasten på cellen kanske. Jag har lödit massor med celler men en 75Watt lödkolv. fungerar jättebra och har aldrig misslyckats.
Har försökt löda på okylda AA batterier med 15W lödkolv, som va för klen, tennet fäste inte, så jag grillade på en bra stund vilket inte hjälpte 
Men batteriet blev varmt, minst 100 grader märkte jag, blev asrädd det skulle sprängas så jag slängde ut det och prövade inte mera sen
typo

Men batteriet blev varmt, minst 100 grader märkte jag, blev asrädd det skulle sprängas så jag slängde ut det och prövade inte mera sen

typo
Senast redigerad av Kubbuth 31 mars 2011, 10:19:49, redigerad totalt 2 gånger.
Jag har lött många batteripack med både NiMh och LiPo celler.
Man måste "rugga upp" ytan på cellen annars flyter inte tennet ut. Använde liten fil eller sandpapper det ska vara en "matt" yta. Mycket jobb att förbereda 10 celler i båda ändarna.
Löd snabbt med en kraftig lödkol, typ 60Watt. Ha kabeln förtennad och klar. Spettsen på lödkolven ordentligt "vå" av tenn. Rigga upp det så att du snabbt kan värma och tillsätta tenn.
Så är lödningen klar på 1 sekund.
EDIT: Det är lätt att vara tankspridd och kortsluta en cell mot något av metall. Speciellt när man har kablar lödda på. Använda ett gäng med plastmuggar eller något annat så du har ordning på cellerna. Det är så jobbigt när det brinner på arbetsbänken.
Man måste "rugga upp" ytan på cellen annars flyter inte tennet ut. Använde liten fil eller sandpapper det ska vara en "matt" yta. Mycket jobb att förbereda 10 celler i båda ändarna.
Löd snabbt med en kraftig lödkol, typ 60Watt. Ha kabeln förtennad och klar. Spettsen på lödkolven ordentligt "vå" av tenn. Rigga upp det så att du snabbt kan värma och tillsätta tenn.
Så är lödningen klar på 1 sekund.
EDIT: Det är lätt att vara tankspridd och kortsluta en cell mot något av metall. Speciellt när man har kablar lödda på. Använda ett gäng med plastmuggar eller något annat så du har ordning på cellerna. Det är så jobbigt när det brinner på arbetsbänken.
Smeta på lödfett på polerna och allt blir betydligt lättare.
Man kan ju träna på gamla alkaliska batterier tills man fått in tekniken.
Ska prova någon gång med lödfett men det verkar nästan som om batterierna har någon behandling som gör att tennet inte fäster. Det borde fästa men rinner bara av.
Ska prova någon gång med lödfett men det verkar nästan som om batterierna har någon behandling som gör att tennet inte fäster. Det borde fästa men rinner bara av.
tror det är förnicklat, så man måste slipa bort några mµ
bra tenn, lite slipning, kolm med massa nog och man löder det på en sekund
däremot är jag intresseard av svetsmaskinen, funderar på en sak som det kanske kunda passa utmärkt till
special anslutningar på knappcellsbatterier
bra tenn, lite slipning, kolm med massa nog och man löder det på en sekund
däremot är jag intresseard av svetsmaskinen, funderar på en sak som det kanske kunda passa utmärkt till
special anslutningar på knappcellsbatterier