Men jag ska försöka bemöta de problemställningar som har uppkommit så här långt.
- Min dubbelkoll på frågan om det behövs modellen med H-brygga eller inte.
Jag är medveten om vad en H-brygga gör, men jag funderade om det det kanske är nått praktiskt sätt att lösa diverse problem med backströmmar(som jag har dålig koll på) eller annat. Och jag är tacksam för diskussionen och att den tar upp saker runt "Y-brygga".
- När jag frågade om att parallellkoppla H-bryggor, eller som bearing säger "I dom bilder jag sett inifrån kraftiga styrningar är flera transistorer parallellkopplade i varje "hörn" av samma "H".", är det för att jag har extremt dåligt minne och det var länge sen jag hölls med elektronik. Så det enda fragment jag har, var att vanliga transistorer kunde man inte parallellkoppla direkt, men med FET kunde man det.
Så efterklok inser jag att min fråga skulle sett ut typ så här; vilka av de typer(IGBT/MOSFET...) som man använder i högeffekts H-brygger kan man direkt-parallellkoppla respektive måste ha separata parallellkopplade H-bryggor till?
- "I första inlägget använder du begrepp som du inte har en aning om vad de betyder." ska jag vara rättvis, får jag fundera hur oövertänkt jag själv kan uttrycka mig, för det där antyder ett personangrepp mer än vad jag kan tyda det till något annat. Så nu kommer vi säkert få en diskussion om vilken stämning vi ska ha här på forumet och hur moderatorer ska bete vid trådar som ballar ur... Om en permanentlindad DC-motor är en synkronmotor ja, annars nej. Har inte funderat om det räknas som det, så jag kan inte säkert svara på det, men jag tror inte att det är det.
- monstrum har helt rätt, TVÅ GÅNGER också, förmodligen går jag inte i land med det. ...Den här gången. ...innan jag dör av ålder. ...kanske.

Men jag har funderat på det i flera år, och samlar på mig lite info då och då, precis som den här gången. Det är därför jag hålls i idésektionen och inte i projektsektionen. Sen känns det som att jag måste "öppna" med att säga någonting, som startar det som jag ska fundera vidare på, och inte hålla det inom mig där det bara växer och växer tills det blir frustrerande.
"840A" ÄR ett "orealistiskt" mål, det är därför som jag försökt använda formuleringen "modulbygge", där man kan experimentera på lägre strömmar och skala upp det sen när det känns betryggande och ekonomin tillåter.
"Att bara få en H-brygga som pallar att driva en motor med 100A är inte gjort på en eftermiddag." är den andra delen du har rätt i. Ett sånt här mastodont projekt gör också att jag måste försöka luta mig mot olika experter som ni. Jag menar, man skulle ju vilja gjuta batterierna och linda motorerna själv också, men man kan ju inte ta tag i allt utan får koncentrera sig på det roligaste.