Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen

Inlägg av NULL »

Hmm... Nu utvecklar den här tråden sig på liknande sätt som det har hänt tidigare för mig. Jag var rädd för det, och visste inte hur jag skulle bete mig. Jag hade hoppas på att de tidigare tillfällena var en slump, men det är tydligen ett psykologiskt problem. Jag bästa gissning är att jag får försöka att ställa mina delmål i nya separata trådar. Jag försöker inte spela allan, vet att en del här har kunskap som vida överstiger min, och har den här tråden väckt ond blod ber jag om ursäkt.

Men jag ska försöka bemöta de problemställningar som har uppkommit så här långt.
- Min dubbelkoll på frågan om det behövs modellen med H-brygga eller inte.
Jag är medveten om vad en H-brygga gör, men jag funderade om det det kanske är nått praktiskt sätt att lösa diverse problem med backströmmar(som jag har dålig koll på) eller annat. Och jag är tacksam för diskussionen och att den tar upp saker runt "Y-brygga".
- När jag frågade om att parallellkoppla H-bryggor, eller som bearing säger "I dom bilder jag sett inifrån kraftiga styrningar är flera transistorer parallellkopplade i varje "hörn" av samma "H".", är det för att jag har extremt dåligt minne och det var länge sen jag hölls med elektronik. Så det enda fragment jag har, var att vanliga transistorer kunde man inte parallellkoppla direkt, men med FET kunde man det.
Så efterklok inser jag att min fråga skulle sett ut typ så här; vilka av de typer(IGBT/MOSFET...) som man använder i högeffekts H-brygger kan man direkt-parallellkoppla respektive måste ha separata parallellkopplade H-bryggor till?
- "I första inlägget använder du begrepp som du inte har en aning om vad de betyder." ska jag vara rättvis, får jag fundera hur oövertänkt jag själv kan uttrycka mig, för det där antyder ett personangrepp mer än vad jag kan tyda det till något annat. Så nu kommer vi säkert få en diskussion om vilken stämning vi ska ha här på forumet och hur moderatorer ska bete vid trådar som ballar ur... Om en permanentlindad DC-motor är en synkronmotor ja, annars nej. Har inte funderat om det räknas som det, så jag kan inte säkert svara på det, men jag tror inte att det är det.
- monstrum har helt rätt, TVÅ GÅNGER också, förmodligen går jag inte i land med det. ...Den här gången. ...innan jag dör av ålder. ...kanske. :P
Men jag har funderat på det i flera år, och samlar på mig lite info då och då, precis som den här gången. Det är därför jag hålls i idésektionen och inte i projektsektionen. Sen känns det som att jag måste "öppna" med att säga någonting, som startar det som jag ska fundera vidare på, och inte hålla det inom mig där det bara växer och växer tills det blir frustrerande.
"840A" ÄR ett "orealistiskt" mål, det är därför som jag försökt använda formuleringen "modulbygge", där man kan experimentera på lägre strömmar och skala upp det sen när det känns betryggande och ekonomin tillåter.
"Att bara få en H-brygga som pallar att driva en motor med 100A är inte gjort på en eftermiddag." är den andra delen du har rätt i. Ett sånt här mastodont projekt gör också att jag måste försöka luta mig mot olika experter som ni. Jag menar, man skulle ju vilja gjuta batterierna och linda motorerna själv också, men man kan ju inte ta tag i allt utan får koncentrera sig på det roligaste.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Hej,

Det var antagligen lite dumt av mig att börja ifrågasätta om det verkligen behövs vara en H-brygga, tänkte mest om någon "här" visste om det behövdes vara en sådan för regenerering (regenerering som var ett krav/ önskemål).
I alla fall så skall jag b la googla och kolla lite eftersom jag själv inte är så insatt, men jag är intresserad.
Hittade bl a en sida om som verkade intressant. http://homepages.which.net/~paul.hills/ ... sBody.html
Det finns säkert mängder av liknande sidor.

Har man inte kunskapen så får man väl skaffa den, antingen genom att fråga här, eller på annat sätt :)

Bearing, tack för förklaringen nedan.
Senast redigerad av YngLi 26 mars 2011, 21:03:17, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

Man kan säga en borstad permanentmagnetmotor är en spänningskälla i serie med en induktans. Spänningen är proportionell mot varvtalet.

Vid drivning fungerar halvbryggan som en buck-omvandlare, vilken omvandlare batteriets spänning till motorns spänning.
Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Buck_converter

Vid regenerativ bromsning fungerar halvbryggan som en boost-omvandlare, vilken omvandlar motorns spänning till batteriets spänning.
Bild
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter

Eftersom att en MOSFET-transistor även fungerar en diod, har jag ritat den ena transistorn i halvbryggan som en diod, bara för att tydliggöra vad som händer vid drivning, resp. bromsning av motorn med halvbryggan. Likheten med bilderna från Wikipedia borde vara tydliga.
regen2.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

NULL skrev:....Om jag vill ha "Regenerating Braking" ska det vara en H-brygga, vill dubbelkolla med er, rätt?...
*Could not compute*
Jag fattar NADA, kan inte förklara nå't då heller. Du måste ange vad det är för motortyp du tänker ta ut elen ifrån för att kunna bygga rätt "motorbroms".
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Har inte hittat någon 12" hubmotor* på 10kw än, de bästa jag har hittat hitills:

10kW, men inte hubmotor
http://www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm

Hubmotor på 13", men bara 6kW
http://kellycontroller.com/hub-motor-72 ... p-389.html

* Alltså en motor som sitter i hjulet med en ytterdiameter 12 tum på fäljen, 12 tum är det på Zündapp'arna jag har.
bearing

Inlägg av bearing »

Okej, så det är inte en borstad likströmsmotor du vill driva, utan en 3-fas synkronmotor (BLDC)? I så fall kommer varken en H-brygga eller en halvbrygga kunna användas, utan det behövs en 3-fas-brygga, d.v.s. 3 stycken halvbryggor.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Ok, BLDC heter alltså typ "synkron permanetmagnetiserad DC" på svenska, där ser man. =)
Javisst, det blir tre stycken, men det är ju bara bra med fördelad effekt, och det är väl ingen skillnad i hårdvaran?
(Jag hade inte tänkt att snåla på givare, det skulle ju vara den ultimata styningen, att en hallsensor ska sitta någonstans är det minsta jag räknar med)

Först velade jag mellan vanliga trefas asynkrona AC(de är ju så vanliga/billiga), eller permanentmagnetiserade DC som tydligen ska den bästa verkningsgraden.
Men valde bort AC'na för tyngden, de brukar ofta vara konstruerade för att hålla bra, så tyngden blir där efter.

Någonting jag inte har nämnt, är att jag har någon flummig idé om att det gärna ska vara separata kort för givare, logik och effektsteg.
Och om effektsteget har ett instickskort för varje fas gör alltså inget...

Älskar den sista sköna bilden. :tumupp:
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag förstår inte alls vad det hela går ut på. Däremot om man skall
styra strömmar över 100A så krävs det lite utöver det normala.

Om man antar att man har en anslutningsresistans på 0.01 ohm 10m ohm med andra ord
så blir effektutvecklingen 100A*100A*0,01ohm = 100W
Det nämdes 800A -> 800*800*0,01 ohm = 6.4kW

Endast att mäta upp anslutningsresistans i dessa regioner är besvärligt.
Det är alltså svårt/omöjligt att bygga med vanliga mönsterkort, man får bygga ledare av kopparstänger eller annat lämpligt.

Så även om man får det att fungera i en mindre skala så är det inte bara att
skala upp och hoppas att det funkar.

Swech
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Det var antagligen lite dumt av mig att börja ifrågasätta om det verkligen behövs vara en H-brygga,...
Fast jag tycker bearing har visat bra att det inte så dumt att frågasätta H-brygga. =)

Jag har en annan bra länk(i tre delar):
http://www.modularcircuits.com/h-bridge_secrets1.htm

Såg att länken för BLDC på Golden Motor var lite lustig, för mig hoppar den till förstasidan efter en halv sekund.
Funderar mera på 6kW'an, eftersom Zündapp'ens tvåtaktare har 10kW i toppeffekt, och det borde 6kW'aren fixa momentant, fast lite trimmning vore inte fel. :P
Senast redigerad av NULL 27 mars 2011, 17:41:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Endast att mäta upp anslutningsresistans i dessa regioner är besvärligt.
Det är alltså svårt/omöjligt att bygga med vanliga mönsterkort, man får bygga ledare av kopparstänger eller annat lämpligt.
Jag vet inte om det var för att jag använde ordet instickskort, som du gör den kopplingen, det får se ut hur det vill. Till exempel kanske man kan ta en 0,5mm kopparplåt som man limmar på ett laminat, för att sen fräsa mönsterkortet i, eller bygga det på plintar som det var på mitt gamla rör-Tektronix-scope från sextitalet.
Jag förstår inte alls vad det hela går ut på. Däremot om man skall
styra strömmar över 100A så krävs det lite utöver det normala.
Det är väl just det det går ut på, att det är udda. Vill man köpa färdigt har Golden Motor en på 500A momentant.
Men där ligger också en annan aspekt, det brinner en hel del styrningar för de som hålls på elbilsforum'ena, bygger man har man en annan koll på grejerna.
Så "JA", du har helt rätt, det kräv lite mer än det normala man kan köpa.
Om man antar att man har en anslutningsresistans på 0.01 ohm 10m ohm med andra ord
så blir effektutvecklingen 100A*100A*0,01ohm = 100W
Det nämdes 800A -> 800*800*0,01 ohm = 6.4kW
Javisst, det är bra att du poängterar det, det är inte bara att skruva, man får vara fan så noga med varje anslutning i det sista ledet. sen är nog inte helt lätt att få till det vid de strömmarna, jag tycker att pheer visar något liknande bra i http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=6627, där det brann en hel del.
Så även om man får det att fungera i en mindre skala så är det inte bara att
skala upp och hoppas att det funkar.
Nja, inte om man menar 1A -> 10A, men om man menar 1 halvbrygga -> 10 halvbryggor är det en annan sak. (hoppas jag :P )
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En BLDC är en växelströms motor. PMSM är en vedertagen generell beteckning. Permanent Magnetiserad Synkron Motor/maskin.

Den har väldigt få likheter med en DC motor när det gäller styrningen. När man lägger till DC brukar det betyda att man kör med en fyrkants form i stället för sinus på spänningen. Det gör styrningen klart enklare.

Bromsa gör man nog enklast genom att dra ner matnings spänningen och dra strömmen genom frihjulsdioderna.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Funderar på om jag skulle inhandla sex stycken såna här:
http://cgi.ebay.de/PHILIPS-Power-MOSFET ... 43a5c4ffae
bearing

Inlägg av bearing »

Den verkar vara av uråldrig design. En vanlig IRFB4110/IRFP4110 har bättre prestanda än den där, med undantag för att kapslarna möjligtvis inte klarar 110A kontinuerligt, vilket löses genom att parallellkoppla flera. På www.irf.com finns parametrisk sök för transistorer. Det finns även parametrisk sök på hemsidorna för de andra tillverkarna av Power MOSFET.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Hehe, du har helt rätt, jag stirrade mig blind på kapeln.
IRFB4110 är bättre på allt tydligen, till och med kontinuelig ström. Då verkar det som att FET'arna inte kommer att vara problemet, utan att driva dem, finns det någon bra lösning som rekommenderas när man ska ha flera parallellt?
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Förtydligande, har ni någon favorit-drivkrets, menade jag...
Skriv svar