Avsäkring av 1-fas spis, 10kW 16A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Avsäkring av 1-fas spis, 10kW 16A?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är lite vanskligt att säga att 20A = 4mm2 utan att veta förimpedansen och säkringstyp (ganska viktigt för dom av oss som bor ute på landet). Elektrikern vet förhoppningsvis hur man räknar på detta ;)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"Elektrikern vet förhoppningsvis.." :humm:

Vad är maxeffekten med 3-fas, 400 V, 16 A ? (den är inte 19,2 kW)

Det är också en aspekt att tänka på, att vi haft en övergång från 380 V till 400 V. Samt att en del hus är installerade med gemensam jord + nolla (PEN). Och andra är installerade med separat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det var alltså en liten hint till Elektrikern som svarade här i tråden.

Huruvida huset är anslutet med TN-C (PEN) eller TN-S (PE+N) spelar ingen som helst roll i sammahanget, det går ingen ström i jorden ändå, och vid jämn belastning på faserna så går det inte heller ström i nollan.
Maxeffekten är 16*400*rotenur(3).
Eller om man hellre vill räkna på enfaslaster och fasspänningen så skriver man 16*230*3. Resultatet blir detsamma.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Jag är medveten att man inte kan säga 20A = 4mm2 Nu var detta tänkt i en lägenhet för inkoppling av en spis. Man ska även tänka på att föreskrifterna som gällde på den tiden inte tog hänsyn till impedansen. Endast förläggningsätt och säkringstorlek. Byter man bara spisen mot en likvärdig är det dom gamla föreskrifterna som gäller.

Skulle man byta en central idag så kanske man var tvungen att använda automatsäkringar B-karesik för att uppnå utlösningsvilkåret.

Vad gäller 380V/400V är det försumbart. Speciellt om man bor på landet.

Nu var det ju bara en spis vi snacka om, för det räcker oftast dessa tumregler. :wink:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

mrfrenzy, Tänkte mer på tråden "Värsta kopplingen" hos byggahus.se där elektrikerkopplingen med brunledare-fas till jordplinten på uttag gör att man kanske inte räknar med att elektrikern vet vad han gör (generellt sett). :D

När blev det krav att räkna på impedansen?
(som är kabelns resistans och induktans i samverkan?)

Btw, visst har Norge tvåfassystem?, finns det fler europeiska länder som kör icke-trefas system?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Jag vet inte riktigt när man började räkna på impedansen. Tror det var innan 90talet i alla fall. Eller rättare sakt det blev ett krav. Det var innan "Blå boken" i alla fall. Var §21 i elföreskrifterna. Det sjuka var att inget hindra dig dra en 500m lång 1,5mm2 kabel bara du säkra den med 10A.
Idag skall säkringen lösa vid kortslutning på max 0,4s. 5s till central. Detta kan bli svårt med en smältpropp. Det är därför man har automatsäkringar som är olika snabba. Vissa maskiner måste ha trög säkring, då får man kanske gå upp i area för att få anläggningen godkänd. Detta beror på impedansen in i huset samt kabeln fram till förbrukaren.

Norge kör på 3fas också. Men vissa delar kan det förekomma 3fas 230V. Vi har 3fas 400V. Då har man ingen nolla utan kopplar mellan 2 faser när man ska ha 230V.
Nackdelen är uppenbar. SQR3*400V*10A=6900W mot SQR3*230V*10A=3980W
Vet inte om de har TT eller IT system. Inte data nu. :doubt: Vi har TN

Enda fördelen med IT system är tex pappersbruk som måste snurra hela tiden.
Då får man en indikering på jordfel men kan vänta tills ett planerat produktionsstopp för att fixa det.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag installerade in induktionshäll åt en kompis för nån vecka sedan, men den kunde man lyckligtvis köra på 3-fas, problemet var bara att när vi skulle testköra den så var inte alla tre faser in kopplade i 3-fas uttaget och jag hade ingen multimeter att mäta just då.
Det var en häll köpte på ikea. Tycker det låter idiotiskt med bara 230 drivning, brukar det inte i allra flesta fall finnas flera alternativ när det är så stora effekter. Kan väl inte vara mening att man ska skenor i väggarna för att man ska kunna steka lite ägg och korv, koka potatis och värma på bönor på den tredje plattan samtidigt.
Viktigt att tänka på hur den ska kopplas in, innan man köper produkten så måste man ha det klart för sig. Och hur många svenssons tänker på det.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MathiasP: Det är just så det såg ut hemma när jag kollade, Perilex, 3-fas + Jord, ingen nolla.
Förresten så bor jag inte i lägenhet, utan i hus (gård) på landet :)
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Skrev ju att det var äldre hus som inte brukade ha nolla framdragen. :doubt:
Drog du nya ledningar eller kunde du koppla om det?
Har tuvär varit med ett par gånger en kund köpt ny spis och pluggat in den, varav det gått åt pipan.

Anledningen varför nya spisar är på 230V är att de kan kopplas 1,2 och 3fas. Det vanligaste är 2fas 16A, Men funkar även med 3fas 10A. OBS dessa spisar skall alltid ha nolla pga belastningen är inte symetrisk.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Och mitt hus är gammalt, elen är troligtvis dragen när huset renoverades i slutet på 70-talet.

Det kommer att bli till att dra nya ledningar, det är bara några meter till elcentralen och golvet är uppbrutet så man kommer åt allt, ingen fara alltså. :)

Troligen får det bli att dra 3-fas med 2,5mm^2 kablar och köra vidare på de gamla 10A säkringarna, skulle det (Mot förmodan) då inte räcka kan ju socklarna i centralen bytas i efterhand när det är tillräckligt grova kablar dragna.

Känns som att man borde upplysa noggrannare med att vara försiktig med spisar, i och med att det är stickkontakt (perilex) så antar nog de flesta "svensson" att det ska fungera rakt av som du säger, och jag har aldrig direkt hört någonstans förutom typ internetforum och liknande att det inte är så.
Försäljare och liknande borde upplysa kunder om detta tycker jag!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En idé är att spisarna försess med någon form av noll-ledar spärr..
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Håller med om att säljarna är dåliga på detta. Speciellt de stora kjedjorna. Handlar om okunskap. Personligen handlar jag själv aldrig något utan att läst på innan och hört med andra. Gäller all form av elektronik.

Nolledarspärr skulle va nått. *S* Fast allt kostar pengar o sån betalar sig inte. De brukar ju stå i bruksanvisningen att den ska kopplas in av behörig elektriker.

Klas-Kenny: Det går väll ett plaströr från centralen. Dra i nya trådar bara 2,5mm2. Häng på dom i en gammal ledning i röret. Var väldigt noga var du lägger nollan bara. Brukar stå med pyttesmå tecken. N L1 L2 L3 och jord i mitten.
Ibland får man lossa centralen från väggen för att komma åt. Samt tycker du ska säkra upp direkt när du gort detta.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Personal på stora kedjor brukar inte kunna mycket övh som utgångspunkt. Sen finns det såklart undantag.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

När jag köpte spis var ingen stickpropp monterad. Jag frågade om det i affären och tydligen så sålde man aldrig spisar med Perilexpropp. De gick att få enfaskopplade med den där feta 25A-stickproppen dock.

Är det allmänt eller var det bara på den kedjan?
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Alldeles för vanligt. Kan vara så att i andra länder har de annorlunda kontakter. Säkert en kostnadsfråga med.
Skriv svar