Hjälp med beställning hos Olimex
- prototypen
Re: Hjälp med beställning hos Olimex
Men efter ett tag så kommer det frågor på forumet, varför resettar processorn när jag kommer in i rummet...........Mobiltelefonen orsakar.....
Det är så dags då.
En uC stör lång upp i TV banden och är det så enkelt som att ändra på en layout så måste det vara värt det. Får man för stora slingareor så blir det känsligare för störningar och nu har TS satt in en 10 - varvig potentiometer så lite kinkigt kan det vara.
Protte
Det är så dags då.
En uC stör lång upp i TV banden och är det så enkelt som att ändra på en layout så måste det vara värt det. Får man för stora slingareor så blir det känsligare för störningar och nu har TS satt in en 10 - varvig potentiometer så lite kinkigt kan det vara.
Protte
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har litteratur där man vänligt men bestämt hävdar att det i princip
inte går att designa med endast 2 lagers kort. Man behöver 4 st för att det inte skall störa.
Nu behöver man inte vara så fanatisk...
Men en missuppfattning är att man tror att en stor blaffa med koppar
ansluten till jord är ett jordplan. Kopparen har resistans och induktans.
Ack så liten men den inverkar högst påtagligt.
Tänk på en vanlig TV mast. Det är en stor pinne som sitter fast i jorden och sticker
rakt upp i luften. Om man nu från sin jord drar en kraftig ledare som slutar i ingenstans
så har man inte gjort ett jordplan, man har gjort en antenn....
Så även att den är ansluten till jord så kan det i vissa fall tillochmed förvärra situationen.
Det som är det svåra i detta är att det i de flesta fall trots allt funkar
men det kan uppstå märkliga fenomen, eller det kan störa andra prylar.
Swech
inte går att designa med endast 2 lagers kort. Man behöver 4 st för att det inte skall störa.
Nu behöver man inte vara så fanatisk...
Men en missuppfattning är att man tror att en stor blaffa med koppar
ansluten till jord är ett jordplan. Kopparen har resistans och induktans.
Ack så liten men den inverkar högst påtagligt.
Tänk på en vanlig TV mast. Det är en stor pinne som sitter fast i jorden och sticker
rakt upp i luften. Om man nu från sin jord drar en kraftig ledare som slutar i ingenstans
så har man inte gjort ett jordplan, man har gjort en antenn....
Så även att den är ansluten till jord så kan det i vissa fall tillochmed förvärra situationen.
Det som är det svåra i detta är att det i de flesta fall trots allt funkar
men det kan uppstå märkliga fenomen, eller det kan störa andra prylar.
Swech
Hmm. ja. Jag upptäckte att jag faktiskt kör med 16mil, dock 10mil mellan bennen på L298N. Men jag tänker cadda om, så kan jag testa prototypens förslag: 20mil ledare, 10mil isoleringsavstånd, 60 mil pad och 0,9 mm hål .
@prototypen
Det du sa om att GND anslutningen på Atmegan (ska vara en Atmega168) stämmer. Men den har en GND anslutning på andra sidan också. Ska jag sätta en Avkopplingskondensatorn på den andra GND anslutningen också?
@Swech
Uppskattar verkligen att du har tagit dig dig att illustrera problemet. Men jag förstår inte riktigt bilden.
Har du ritat områden som vill komma tillbaks till minus på regulatorn?
Kommer inte strömmen vilja komma tillbaks till minus på matningen, i det här fallet ett 9v batteri som kopplas in på plinten. Som sitter i mitten längst till vänster (har skrivit plus och minus sida på silklagret)
Sedan funderade jag på TV mast exemplet. Hur skulle lösningen vara för den här ledaren som du dragit från din jord till ingenstans vara? Alltså hur skulle man göra så att den ledningen inte fungerar som en antenn utan ett jordplan?
Sedan har jag svårt att förstå det här med jordplan
Man vill ha ett så intakt jordplan som möjligt. Så få ledare dragna på jordplanet (fast ett av jordplanen kommer få alla ledare på sig? har ju jordplan på både uppe och nere koppar lagren).
Så ju mer vior man använder sig av så kommer det finnas mer ledningar på motsvarande plan, vilket är dåligt?
Men jag kommer aldrig att få till det så att alla ledare är på ett och samma lager. Vad ska jag tänka på när jag ska dra en ledning på det röda lagret? (det gjordplan som kommer vara mest intakt)
@prototypen
Det du sa om att GND anslutningen på Atmegan (ska vara en Atmega168) stämmer. Men den har en GND anslutning på andra sidan också. Ska jag sätta en Avkopplingskondensatorn på den andra GND anslutningen också?
@Swech
Uppskattar verkligen att du har tagit dig dig att illustrera problemet. Men jag förstår inte riktigt bilden.
Kommer inte strömmen vilja komma tillbaks till minus på matningen, i det här fallet ett 9v batteri som kopplas in på plinten. Som sitter i mitten längst till vänster (har skrivit plus och minus sida på silklagret)
Sedan funderade jag på TV mast exemplet. Hur skulle lösningen vara för den här ledaren som du dragit från din jord till ingenstans vara? Alltså hur skulle man göra så att den ledningen inte fungerar som en antenn utan ett jordplan?
Man vill ha ett så intakt jordplan som möjligt. Så få ledare dragna på jordplanet (fast ett av jordplanen kommer få alla ledare på sig? har ju jordplan på både uppe och nere koppar lagren).
Så ju mer vior man använder sig av så kommer det finnas mer ledningar på motsvarande plan, vilket är dåligt?
Men jag kommer aldrig att få till det så att alla ledare är på ett och samma lager. Vad ska jag tänka på när jag ska dra en ledning på det röda lagret? (det gjordplan som kommer vara mest intakt)
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag ritade jordvägen tillbaks till regulatorn.
Nu skall det till din plint till vänster, vägarna är ungefär samma.
Det finns alltså 3 "huvudvägar" som strömmen kan returneras.
Dessa är smala och långa.
Jämför med ett vattenrör som är jättebrett på flera ställen och så är det smalt
på andra. Trots att det är jättebrett så kommer ju de smala ställena att
begränsa flödet.
Skall man ha jordplan på båda sidor måste man sätta en massa viahål mellan
de båda planen, annars blir det inge bra.. Det är lättare att satsa på 1 helt plan
på 1 sida.
Sen när man tittar vidare så har du en ytterst tunn ledare som strömförsörjer både
det ena och det andra. Denna går runt hela kortet Markerat med ljusblått.
Blir det något fel eller kortis så brinner säkerligen denna av.
Den bör vara 30 - 50mil bred.
Du har även resetledningen, den känsligaste av dem alla dragen runt halva kortet.
Kortet "lider" av att komponenterna inte är placerade på ett "smart" sätt.
jag hade t.ex.
satt M1 och M2 till höger om förstärkar ICn. Då hade
ledarna till dem blivit mycket kortare.
Resetknappen bredvid ISP kontakten
Swech
Nu skall det till din plint till vänster, vägarna är ungefär samma.
Det finns alltså 3 "huvudvägar" som strömmen kan returneras.
Dessa är smala och långa.
Jämför med ett vattenrör som är jättebrett på flera ställen och så är det smalt
på andra. Trots att det är jättebrett så kommer ju de smala ställena att
begränsa flödet.
Skall man ha jordplan på båda sidor måste man sätta en massa viahål mellan
de båda planen, annars blir det inge bra.. Det är lättare att satsa på 1 helt plan
på 1 sida.
Sen när man tittar vidare så har du en ytterst tunn ledare som strömförsörjer både
det ena och det andra. Denna går runt hela kortet Markerat med ljusblått.
Blir det något fel eller kortis så brinner säkerligen denna av.
Den bör vara 30 - 50mil bred.
Du har även resetledningen, den känsligaste av dem alla dragen runt halva kortet.
Kortet "lider" av att komponenterna inte är placerade på ett "smart" sätt.
jag hade t.ex.
satt M1 och M2 till höger om förstärkar ICn. Då hade
ledarna till dem blivit mycket kortare.
Resetknappen bredvid ISP kontakten
Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo ledaren som strömförsörjer sakerna var inte så smart.
Men reset knappen ska vara kopplad till pin 1 på atmega168'n. Om man sätter den bredvid ISP kontakten kan man spara en liten del av ledaren då man kan dra den från ISP reset ledningen?
M1 och M2 satte jag vid sidan av kortet för att ville inte ha inkommande kablar från motor1 och motor2 gå in på den sidan. Men det kanske är en bagatell, kan nog sätta dom till höger.
Hm, ska jag skippa jordplanet på ena sidan? det kommer ju bli i alla fall några ledningar på jordplanet endå. Jag kan inte få till det att ha alla lederna på bara 1 plan.
Nu förstår jag mig på bilden bättre, men har inte den återkommande strömmen rätt mycket plats mellan atmegan och ytter kanterna?. Kanske skulle bil bättre ifall jag satte Atmegan horisontellt .
Men reset knappen ska vara kopplad till pin 1 på atmega168'n. Om man sätter den bredvid ISP kontakten kan man spara en liten del av ledaren då man kan dra den från ISP reset ledningen?
M1 och M2 satte jag vid sidan av kortet för att ville inte ha inkommande kablar från motor1 och motor2 gå in på den sidan. Men det kanske är en bagatell, kan nog sätta dom till höger.
Hm, ska jag skippa jordplanet på ena sidan? det kommer ju bli i alla fall några ledningar på jordplanet endå. Jag kan inte få till det att ha alla lederna på bara 1 plan.
Nu förstår jag mig på bilden bättre, men har inte den återkommande strömmen rätt mycket plats mellan atmegan och ytter kanterna?. Kanske skulle bil bättre ifall jag satte Atmegan horisontellt .
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Du kommer att behöva ledare på båda sidor, det är fullt normalt.
Det man skall tänka på då är att försöka ha dem så korta som möjligt och
helst åt samma håll.
Bifogad bild är på ett kort jag ritat. Som du ser finns det ledare även där på
jordplanet men de är väl omslutna av jordplanet.
Sen är det även ett bra exempel på att nätdelsledarna är mycket bredare än
signalledarna. Var inte rädd för att variera bredder på ledare.
Det som händer på ditt kort då du har ett par flaskhalsar, de är som du säger
riktigt breda och borde förnuftsmässigt räcka.
MEN... om du tar en pinne på processorn som skickar ut ström (exempel 2mA) bort till din IC till höger, så kommer ju samma ström (2mA) att vilja åka tillbaks till källan. I ditt
fall - på plinten. Ju längre bort från ledaren som matar ut ström som du tvingar
returströmmen att ta destå mer störkänsligt blir det och destå mer stör det.
Som det har sagts tidigare så kommer du säkerligen inte att märka någon.
Ditt första förslag kommer säkert att fungera, jämför med att man skippar
avkopplingskondensatorer. I flera fall funkar det men det är inte bra....
Swech
Det man skall tänka på då är att försöka ha dem så korta som möjligt och
helst åt samma håll.
Bifogad bild är på ett kort jag ritat. Som du ser finns det ledare även där på
jordplanet men de är väl omslutna av jordplanet.
Sen är det även ett bra exempel på att nätdelsledarna är mycket bredare än
signalledarna. Var inte rädd för att variera bredder på ledare.
Det som händer på ditt kort då du har ett par flaskhalsar, de är som du säger
riktigt breda och borde förnuftsmässigt räcka.
MEN... om du tar en pinne på processorn som skickar ut ström (exempel 2mA) bort till din IC till höger, så kommer ju samma ström (2mA) att vilja åka tillbaks till källan. I ditt
fall - på plinten. Ju längre bort från ledaren som matar ut ström som du tvingar
returströmmen att ta destå mer störkänsligt blir det och destå mer stör det.
Som det har sagts tidigare så kommer du säkerligen inte att märka någon.
Ditt första förslag kommer säkert att fungera, jämför med att man skippar
avkopplingskondensatorer. I flera fall funkar det men det är inte bra....
Swech
- prototypen
Hmm. ja. Jag upptäckte att jag faktiskt kör med 16mil, dock 10mil mellan bennen på L298N. Men jag tänker cadda om, så kan jag testa prototypens förslag: 20mil ledare, 10mil isoleringsavstånd, 60 mil pad och 0,9 mm hål.
Ja det har fungerat för mig de senaste 30 åren, varför späka sig med tunna linjer när det finns plats.
@prototypen
Sitter det GND på båda sidor av processorn så borde de väl vara stadigt hopkopplade, den röda (reset) som delar GP under processorn måste bort. Sedan tror jag om du vänder C4 180 grader så kommer GND anslutningarna närmare varandra.
@Swech
Det är inte bara DC tillbaka till regulatorn som är problemet, det är massor av HF som cirkulerar mellan kretsar och deras avkopplingskondensator. Det är också HF mellan kretsar på signalledningarna.
Som jag skrev ovan, det är inte bara DC vi tampas med.
Det finns en anledning att TV master är 300 m höga, för att signalen ska nå ut. Lägger man ned masten kommer de flesta att mista TV-bilden.
Samma sak gäller dina störningar, man vill INTE att de ska sändas ut så därför bör inget sticka utanför jordplanet.
Det räcker med ETT jordplan på ett kort. Det verkar som du blandat ihop begreppen lödsida, komponentsida och jordplan. Hålmonterade kort bruka komponentsidan husera jordplanet och korta ledare som inte går lägga på andra sidan. Lödsidan huserar så mycket av ledningsdragningen det bara går. Har man jordplan så är det inte så farligt att dra ledarna lite i kringelikrok.
Men jag kommer aldrig att få till det så att alla ledare är på ett och samma lager. Vad ska jag tänka på när jag ska dra en ledning på det röda lagret? (det jordplan som kommer vara mest intakt)
Förstår inte riktigt, ETT jordplan med så få ledare som bryter jordplanet, kan man med 2 vior få bort en lång ledare så gör man det. Jag lyckas mycket sällan med ALLA ledare på en sida, men jag har aldrig så långa ledare i jordplanet heller.
Protte
BBkodfix //adm
Ja det har fungerat för mig de senaste 30 åren, varför späka sig med tunna linjer när det finns plats.
@prototypen
Sitter det GND på båda sidor av processorn så borde de väl vara stadigt hopkopplade, den röda (reset) som delar GP under processorn måste bort. Sedan tror jag om du vänder C4 180 grader så kommer GND anslutningarna närmare varandra.
@Swech
Det är inte bara DC tillbaka till regulatorn som är problemet, det är massor av HF som cirkulerar mellan kretsar och deras avkopplingskondensator. Det är också HF mellan kretsar på signalledningarna.
Som jag skrev ovan, det är inte bara DC vi tampas med.
Det finns en anledning att TV master är 300 m höga, för att signalen ska nå ut. Lägger man ned masten kommer de flesta att mista TV-bilden.
Samma sak gäller dina störningar, man vill INTE att de ska sändas ut så därför bör inget sticka utanför jordplanet.
Det räcker med ETT jordplan på ett kort. Det verkar som du blandat ihop begreppen lödsida, komponentsida och jordplan. Hålmonterade kort bruka komponentsidan husera jordplanet och korta ledare som inte går lägga på andra sidan. Lödsidan huserar så mycket av ledningsdragningen det bara går. Har man jordplan så är det inte så farligt att dra ledarna lite i kringelikrok.
Men jag kommer aldrig att få till det så att alla ledare är på ett och samma lager. Vad ska jag tänka på när jag ska dra en ledning på det röda lagret? (det jordplan som kommer vara mest intakt)
Förstår inte riktigt, ETT jordplan med så få ledare som bryter jordplanet, kan man med 2 vior få bort en lång ledare så gör man det. Jag lyckas mycket sällan med ALLA ledare på en sida, men jag har aldrig så långa ledare i jordplanet heller.
Protte
BBkodfix //adm
Ja, nu har jag caddat om. Vet inte ens om det vart nå bättre
. Det kommer att få bli så här ändå.
Men nu är det i alla fall 20mil ledningar, 40mil på strömförsörjande så gått det gick. Och den passerar Olimex's DRC check för 10mil. Så borde allt vara okej.
Bort sett från loggan.. som jag inte vet hur jag ska göra?. Ta bort? ändra till jordplanet så att dom får etsa fram loggan? eller hoppas på att dom har avancerat sig och kan skriva ut den på silkscreen lagret?
Här kommer en bild på hur det blev.
(röda ledningen uppe till höger om L298, har jag dragit snett mellan dioderna istället så det vart lite kortare. orkade inte ladda upp en ny bild för det.)

Men nu är det i alla fall 20mil ledningar, 40mil på strömförsörjande så gått det gick. Och den passerar Olimex's DRC check för 10mil. Så borde allt vara okej.
Bort sett från loggan.. som jag inte vet hur jag ska göra?. Ta bort? ändra till jordplanet så att dom får etsa fram loggan? eller hoppas på att dom har avancerat sig och kan skriva ut den på silkscreen lagret?
Här kommer en bild på hur det blev.
(röda ledningen uppe till höger om L298, har jag dragit snett mellan dioderna istället så det vart lite kortare. orkade inte ladda upp en ny bild för det.)

- prototypen
Jag har lagt till lite kommentarer och kladdat lite i bilden.
Protte
Protte
-
kristoffer
- Kontakt:
Ser ju riktigt bra ut nu! Jag tror dock fortfarande att viorna har 0.6mm hål, vilket du kommer behöva betala extra för. (Kolla detta mha verktyget som är överst i verktygslådan och ser ut som ett "i", och klicka sedan på vian. Då ser du och kan ändra dess drill size.)
Om du får storleken i inches eller annan felaktig enhet, skriv in kommandot "grid" och byt enhet till mm i dialogen som dyker upp efter vagnretur. Försök sedan på nytt med info-verktyget.
Om du får storleken i inches eller annan felaktig enhet, skriv in kommandot "grid" och byt enhet till mm i dialogen som dyker upp efter vagnretur. Försök sedan på nytt med info-verktyget.
Då ska vi se. Har gjort ändringarna nu. Dock så gick det inte att routa om lednigen från L298n till Atmegan. Det går redan en blå ledning under den stora röda där som sätter stop.
Jag kollade på drillsizen. Och dom jag testade på visade 0.7 som i bilden. FAST när jag körde "run drillsizecfg" så fick jag fram en "T01 0.61mm".
Så här alltså:

Betyder det att någonstans har jag en via (eller annat?) som har 0.61mm? och vad betyder T01?
Och hur hittar jag den lättast?
Så här ser det ut nu:

Jag kollade på drillsizen. Och dom jag testade på visade 0.7 som i bilden. FAST när jag körde "run drillsizecfg" så fick jag fram en "T01 0.61mm".
Så här alltså:

Betyder det att någonstans har jag en via (eller annat?) som har 0.61mm? och vad betyder T01?
Och hur hittar jag den lättast?
Så här ser det ut nu:

Glömde nämna att jag tror att kondensatorn som sitter längst upp får plats. Dels så kommer L298N sitta rätt högt och sedan kommer den sitta på sådana här:

-
kristoffer
- Kontakt:
Om du justerar inställningarna för DRU efter du laddat Olimex 10mils.dru-fil så kan du hitta dem. Ställ in Minimum Drill till 0.7mm så kommer DRUn att gnälla på de små hålen.
-
kristoffer
- Kontakt:
På Olimex sida för Technical Info står följande angående borrstorlekar:
Our standard drill tool rack is: 0.7 mm (0.028"), 0.9 mm (0.035"), 1.0 mm (0.039"), 1.1 mm (0.043"), 1.3 mm (0.051"), 1.5 mm (0.059"), 2.1 mm (0.083"), 3.3 mm (0.13").
If you are using non-standard drill sizes you will be charged additionally see our PRICE web page.
Nuvarande extrakostnad är €1, är ju inte så farligt. Men du kommer behöva betala extra för tre olika storlekar: T01 (0.6mm), T03 (0.8mm) och T07 (1.2mm). Ibland är det oundvikligt att ha icke-standard borrstorlekar, men kan man göra små åtgärder för att ta bort dem kan det vara värt det.
Our standard drill tool rack is: 0.7 mm (0.028"), 0.9 mm (0.035"), 1.0 mm (0.039"), 1.1 mm (0.043"), 1.3 mm (0.051"), 1.5 mm (0.059"), 2.1 mm (0.083"), 3.3 mm (0.13").
If you are using non-standard drill sizes you will be charged additionally see our PRICE web page.
Nuvarande extrakostnad är €1, är ju inte så farligt. Men du kommer behöva betala extra för tre olika storlekar: T01 (0.6mm), T03 (0.8mm) och T07 (1.2mm). Ibland är det oundvikligt att ha icke-standard borrstorlekar, men kan man göra små åtgärder för att ta bort dem kan det vara värt det.
Tack för det tipset, nu hittade jag 3st som inte höll måttet.
Det visade sig vara potentiometern som sitter på kortet till höger i ner kant.
Dom 3 hålen är för små.
Hur ändrar jag hålen på en komponent i eagle?
eller vet någon om en potentiometer i biblioteket som passar? jag hittar bara R-TRIMM där.. och dom har hål som är för små.
Det visade sig vara potentiometern som sitter på kortet till höger i ner kant.
Dom 3 hålen är för små.
Hur ändrar jag hålen på en komponent i eagle?
eller vet någon om en potentiometer i biblioteket som passar? jag hittar bara R-TRIMM där.. och dom har hål som är för små.