Jag är också mycket sugen på att leka med en sådan men jag har inte maskiner eller liknande till att komma igång, jag ser intressanta möjligheter med en sådan.
Ett exempel: Pelletsbrännare driver ånggeneratorn som driver Tesla-turbinen. Tesla-turbinen driver en generator som laddar en batteribank i herrstorlek, huset drivs med denna bank.
Ångan som kommer ut ur turbinen kondenseras och den värme man tar vara på där används till att värma upp huset, varmvatten osv.
Rätt utförd och kanske med lite stöd av en vindsnurrar, solpanel och/eller solfångare kan man ha ett självförsörjande hus, ingen E-off eller Vattenfall att flå en i parti och minut och Gudrun kan blåsa en hel del innan det blir problem.
Lite svårt att fixa i staden dock, kräver en del plats i uthus osv.
jag har testat att koppla på en 12v 55w halogen lampa till en bil och de fungera att få den att lysa ända tills motorn låsnade från skruvstädet och rät ner i baken men de kommer nog film i morgon.
de var den här jag körde med
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Något liknande det här skulle vara något att driva en Tesslaturbin med (eller någon annan typ av turbin), kanske går att få tag på en skrotad mindre från någon rysk båt. Skulle vara skönt att slippa bekymmra sig över elräkningen typ resten av livet
Kostnaden borde hamna på runt 202 miljoner USD om den ger 27 MW under 8,5 år för 0,10 USD/kWh. (perl -e 'use POSIX;printf("%f\n", (27000000*8.5*365.25*86400)/(1000*3600)*0.1 / 1000000 );' )
Lite dyr initialkostnad..
Glöm inte alla tillstånd och grannraseri..