Behöver hjälp med svenska namn m.m

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Fransson

Re: Behöver hjälp med svenska namn m.m

Inlägg av Fransson »

Xombie skrev:Är det ingen som vet vad ---->|----- symbolen betyder? D1-D4, D5. någon?
jesse skrev:
Xombie skrev:.. Snip...
D1-D8 = 1N4007, 1-kVolt diodes Diod 1N4007
...Snip...
Läs dina svar lite bättre innan du frågar om samma sak.

T.ex. 70-005-16.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Håller på att läsa om elsäkerhet just nu :) Inte för att jag kommer få lära mig i skolan hur dessa komponenter fungerar i detalj och jag kommer ju inte veta det heller om jag inte frågar och läser på om det, eller hur? (påbörjar ellära A, B efter jul så då kommer jag ju få lite mer uppfattning om spänning, ström och motstånd) men det räcker ju inte på långa vägar för att göra dethära.

Som sagt kommer jag självklart inte påbörja några experiment utan att vara ordentligt påläst. Några tips på bra sidor där man kan läsa lite mer i detalj (på svenska) hur just dessa komponenter fungerar?

Icecap, de är bara olagliga om de är handhållna, bygger jag ut det på en stor träskiva så räknas det ju knappast som en stun-gun

Ds77, Ja man får ju såklart mäta och se innan man provar den på sig själv?

Fransson, ber om ursäkt, missade det.
ds77

Inlägg av ds77 »

Varför inte leta upp lite läroböcker i (analog)elektronik, fråga lärare på skolan det finns säkert någon på skolan som läser detta.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

På min skola finns det inga som läser det, det finns bara vissa kurspaket och (analog)elektronik är inte med i någon av dem, när jag googlade på det så ser det ju ut att vara en högskolekurs. Hittade denna på adlibris, får ta en titt på den sen.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144053673
ds77

Inlägg av ds77 »

Vilken skola går du på? Finns det naturvetenskapligt/tekniskt program där? Vad läser du själv? Prata med dina lärare, de kan kanske ge dig några tips.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Lernia AB, det är en slags komvux-skola med olika kurspaket, inga av de vandliga gymnasie-linjerna finns där utan det är intensivkurser med vissa inriktningar. Jag läser ett kurspaket till installationselektriker. Jag får ta o fråga min lärare på måndag då. :P
ds77

Inlägg av ds77 »

[ENK1205] Elektronik grundkurs ser ju ut att vara precis vad du behöver....

Jag kommer inte ihåg vad mina böcker hette på gymnasiet, men det finns säkert de här på forumet som kan ge ett par tips.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Aha, jag ska läsa den kursen efter Ellära A och B, får se om jag förstår detta bättre då. :)

Edit: Boken ska jag köpa i slutet av januari, finns på expressbok.se
ds77

Inlägg av ds77 »

Då ser det ju som om det löser sig för dig.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag förstår dock inte hur du får detta till ett experiment?

för det är ju ett vapen du ska bygga eller hur?

är det inte roligare att bygga nått man faktiskt kan använda när det är klart ?
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Vad som är roligt beror väl på vem man frågar? Jag tycker att det är väldigt intressant och roligt att lära mig tillverka dethära och förstå hur det fungerar. Detta kan ju ha fler användningsområden än som ett vapen också.

Får se hur det går med detta, trodde verkligen inte att man kunde få ut dödliga strömmar ur ett 9 volts batteri, om detta nu är sant..
Annars funderar jag på att försöka bygga ett eget larm-system :P
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Bättre att börja med en astabil vippa på en spikplatta, eller köp dig en sån där elektronikexperimentsats, och låna lite grundläggande böcker på biblioteket.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

vilka andra användningsområden har man av en stungun?

jag tycker den förklaringen låter lite långsökt faktiskt
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den mest intressanta frågan är väl vad du ska använda den till och hur du ska ta reda på att den fungerar och inte är farlig...

Att använda den för att "skämta med polarna" är ungefär lika smart som att använda cyanid för att "skämta med polarna"...

Bygg nåt användbart istället.
Användarvisningsbild
Xombie

Inlägg av Xombie »

Ok, folk verkar ju inte direkt ha läst tråden.. Men ok, Nerre, För att ta reda på att den fungerar och inte är farlig så finns det mätinstrument som man kan använda. Och jag har sagt flera gånger att jag inte ska slänga ihop den utan att veta hur och gå ut och testa den på första bästa levande varelse jag hittar. Och till sist, om jag vill bygga detta så kommer jag att göra det så folk kan sluta sitta och försöka få mig att framstå som en idiot och försöka få mig att ge upp på detta.
Skriv svar