Uppgradering av trasig EMCO F1-CNC fräs.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

Re: Uppgradering av trasig EMCO F1-CNC fräs.

Inlägg av dar303 »

Jag menade att han kunde lista ut vilken typ av motorer som passade, alla sådana verkar vara gjorda i samma fabriker så söker man på siffrorna i modellbeteckningen och kollar måtten så finns det nog billigare och närmare/ebay.
Xylotex verkar vara ett litet amerikanskt skitföretag som inte skickar till EU dessutom! :)
På förstasidan står det "

Sorry. No European Union shipping.

Xylotex products are currently NOT ROHS compliant. "

...men på steppersidan så står det att de skickar. Det kanske bara gäller drivare och nätdelar.

http://www.xylotex.com/StepperMotor.htm
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Meduza,

Tycker du att jag skall behålla orginalmotorerna? Funkar dom till den nya styrenheten? Såg också att dom inte skickar till Europa :doubt: Men jag vill vara säker på att grejerna funkar, behövs nya motorer för ett märkbart bättre resultat så köper jag dem. Men då det verkar vara osäkert hurvida längden på den utgående axeln på motorerna passar eller inte. Bäst vore en shoppinglista på grejer som garanterat passar och funkar till Mach3 8) Ett enormt plus vore om sakerna finns att köpa i Sverige :P

Mvh Blåbär
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Då jag inte har sett någonstans att det har kommit fram vilken typ av motorer som sitter på så är det lite svårt att säga, hur många trådar har du in i motorn?

Nya motorer kommer ge en märkbar prestandaförändring, så är det, stegmotorer har utvecklats under åren, så det är naturltigtvis att rekkomendera.

Du skulle kunna ringa och prata med http://www.allmotion.se och se om dom har någon stegmotor med lagom kraft och axellängd... men dom är inte så billiga...

Geckodriven är det någon på forumet som säljer i sverige vet jag...
Josasp

Inlägg av Josasp »

Utrymme i sjävla fräsen är inga problem, det finns hur mycket plats som helst (nästan).

Ang motorer så har plockat isär lite och tror inte det ska vara något större jobb att få vanliga nema23 får JB att passa.
Axeln är lite kort, men jag kan nog vända på kuggremshjulet så jag får sprinten på insidan sen låta hjulet sticka ut lite.
Remmen kan man flytta några mm in och ut samt att det inte ser ut som något problem att göra distanser eller nytt motorfäste om det krävs.

Nu har jag iofs endast plockat isär x-axeln, men jag antar att går det på den så är det lika på de andra.

Typen av motorer är lite svår att hitta, men vad jag hittat är bla att det är 72 steps, vad det nu innebär.
Samt detta inlägg från Yahoogruppen:
The Emco motors are variable reluctance types. I found that they did not
work with my retrofit drivers If you get replacements, get NEMA23 types
as the Emco heatsinks will fit them.

Ang styrning så borde det räcka med denna från JB tror jag http://www.brundin.biz/product_info.php?products_id=86
Eller har jag missat något?

Visst är Gecko bäst men de kostard det dubbla och jag har svårt att se att jag skulle tjäna på att skaffa de.
Det är inte så att jag har de absolut största kraven på driftsäkerhet eller precision utan snarare att kostnaden går före.

Men visst övertala mig :wink:

Så vad jag tror jag kommer skaffa i dethär läget är:
http://www.brundin.biz/product_info.php?products_id=72
http://www.brundin.biz/product_info.php?products_id=86

Nätdel tror jag att jag borde kunna trolla ihop något av den som sitter i styrenheten.
Jag tror att jag vill fortsätta köra med två lådor i stället för att bygga allt i samma, jag behöver ju endå någonstans att placera kontroller etc.

Annars om jag inte får till något med den trafon jag har så får jag nog ta att skaffa en switchad.
http://www.brundin.biz/product_info.php ... cts_id=104
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om det är 72-stegs motorer så skulle jag oavsett byta då moderna motorer ger dig nästan tredubbla upplösningen och bättre prestanda... sen lär dessutom den typen inte fungera så bra med vanliga moderna drivsteg.

Fördelen med geckon är att den är svårare att döda, motorerna går tystare och jämnare samt med mer kraft och fart, samt att geckodrive har bra support.

Dessutom får du den färdigmonterad i ett format som gör den enkel att montera mekaniskt och ansluta elektriskt :)

Över hälften av en stegmotors prestanda ligger enbart i vilket drivsteg du använder, och geckos är en klass över allt annat som finns i en hobbybudget!

Men du får naturligtvis välja själv, det kommer att fungera även med det drivsteget du har tittat på.

Ang två lådor, om du får in drivsteget i fräsen så slipper du långa motorkablar som kan sprida störningar och det blir mer robust i och med att allt du behöver ha ut är en datakabel till din dator som du har brevid.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Ang två lådor så tänkte jag köra på de befintliga kablarna som går mellan enheterna.
Då har jag färdiga kablar med kontakter samt att jag har nätdel och annat klart.

Dessutom så planerar jag på att bygg in själva datorn i styrlådan så jag får allt samlat.
Men helt klar det skulle vara bättre att köra allt i samma låda men då måste jag troligtvis skaffa mig en ny nätdel.

Jag gillar tanken på gecko starkt eftersom jag har erfarenhet med dålig/billig elektronik.
Det finns dock ingenting som hindrar mig att bygga ut med en gecko i framtiden.

Kommer kanske även byta spindel någon gång framöver eftersom den som sitter är ganska värdelös.
Dock så får den duga för tillfället då jag som sagt inte har den budgeten jusst nu.

Funderar på att montera en dremel vid sidan av för gravyr och pcb fräsning.

Ska beställa sakerna så fort jag får råd, som student är det dyrt med de billigaste sakerna :cry:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Här finns en del om Emco F1
http://www.cnczone.com/forums/emco_mills/
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Tog lite kort på elektroniken på fräsen. Är det någon som kan se om det är orginal?
Bild

Killen som jag köpte fräsen av sa att han hade CNC-styrt den via detta urtag (med blå tejp):
Bild

Sladden som ska kopplas in ser ut såhär:
Bild

Bakom plåten på fräsen så fanns det väldigt mycket utrymme:
Bild

Känns som om jag inte får nån ordning alls på de grejer jag har. Köper förmodligen nätagg, styrning och nya motorer från tidigare nämd sida och monterar det på baksidan av fräsen. Eller vad tror ni??

Mvh Blåbär
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Av antalet kablar att döma och kontaktdonet så borde det vara seriekommunikation som används för att överföra Gkod till maskinen.
Det finns flera olika program som överför filerna har jag förstått och flera verkar vara gratis, googla och läs i yahoogruppen så hittar du nog rätt!

Får du inte igång det så köp nya grejer, man lär sig mycket och moderna drivare och programvaror är enkla att arbeta med!
Blåbär

Inlägg av Blåbär »

Okej, jo man försöker snappa upp lite info hela tiden :) Förra ägaren hade kört fräsen med WELmill som är freeware för just Emco F1. Bara jag fattade hur man kopplar ihop datan och fräsen så skulle jag kunna provköra den. Är massa hål i kontakten till kontrollbordet, men bara fyra pinnar från sladden :doubt:

Mvh Blåbär
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Pinouten till denna måste finnas i manualen och sen är det signalen transmit data (txd) och receive data (rxd) plus jord och ev. nån signal till som kopplas mot datorn, (rxd) till (txd) och tvärt om så man sänder på ena och lyssnar på andra.
Här är pinouten på pc-sidan:
http://www.lammertbies.nl/comm/cable/RS-232.html#pins
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har fortfarande inget liv så jag gör din research åt dig gratis: :)
Pinouten på kontakten (antar att den är samma som på Compact5 cnc)
http://dl.dropbox.com/u/14104692/RS232%2520cable.pdf
Josasp

Inlägg av Josasp »

Vill du provköra maskinen så kan du lika gärna knappa in gkoderna manuellt.
Du kommer inte tjäna någonting på att köra över koderna via kabel om du bara ska leka.

Begänsningarna i maskinen är väldigt många så det lönar sig inte med pc-kabel.
Den kan bara ha ett progam i minnet på max 210 rader och kan ej köra z samtidigt som xy.

Vad jag kan begripa så är alla kordinater inkredementala från där man ställer den.

Så den är ganska värdelös i orginalskick.
Min har dessutom något elektronikfel då jag inte kan köra snabbmatning på mina stegmotorer för då fastnar dom.
Dessutom så blir mina stegmotorer sjukt heta efter ~5min så jag har inte vågat köra längre.

Hade du bott nära Hudiksvall så hade du ju kunnat låna min kabel :wink:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har du sådär mycket plats i maskinen kan du ju bygga in både drivare, nätagg och en hel styrdator i maskinen , så räcker det med tangentbord, mus och plattskärm utanför chassiet, på så sätt blir du dessutom mycket kompaktare!
Josasp

Inlägg av Josasp »

Det finns som sagt lite utrymme i maskinen :wink:
Även på att bygga in allt i min maskin, men hade ju varit najs med riktig panel med 8)
Skriv svar