Brandvarnare som piper utan anledning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Brandvarnare som piper utan anledning?

Inlägg av blueint »

Nix jag provade någon timme igår. Idag vill jag ha frid så den får vila ;)
Men ska testa den längre när jag står ut med tjutet..
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag har en radioaktiv sak, "Deltronic B-1221", som har börjat pipa några gånger, inte med riktigt full styrka utan lite mer tveksamt... och det är inte dåligt-batteri-pipet, utan den tjuter som om det brann, men det låter som om det är lite dålig kontakt någonstans. Det händer när den sitter på plats i taket i hallen, men inte när den ligger på hatthyllan 4 dm längre ner.

Borde byta den egentligen...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hade en sån IR-deckare och den fick fnatt precis som TS. Troligen hade där kommit damm i skiten och så dog den. Jag vill inte vakna (tillsammans med 3barn+sambo) mitt i natten pga billigt skit.

Blåste ren den med tryckluft men icke, den ville inte fungera korrekt igen. Syntes ingen skit inuti heller.

Nu sitter en radioaktiv där. :mrgreen:
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Hur gammal är den? Har den garanti kvar?
De har ju en begränsad livslängd som kanske har uppnåtts.
Helt säkert så har konsultation från alla duktiga snälla medlemmar vida överstigit kostnaden för en ny :vissla:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Min är äldre än 2 år iaf. Det är ändå bra att veta varför den fick fnatt så att man kan undvika det framöver, även med en ny brandvarnare.

Köper man bara en ny hamnar man lätt i situationen utan att kunna förebygga den övh.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Damm tror jag dödar dem, jag höll på med byggnation och stundtals var det byggdamm (trä/cement/böss) som yrde i luften. De är ju av naturen känsliga så det behövs inte mycket.

Sen ska jag vara ärlig så chansar jag inte som sagt har man familj så vill man (helst) inte brinna inne. Så liten investering som en korrekt fungerande brandvarnare är ett måste; bättre att vara utan chips en månad eller nåt bara man har en fungerande brandvarnare.
Skriv svar