Konstig komponent i ackuladdaren deca 16A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rolf Zetterberg

Re: Konstig komponent i ackuladdaren deca 16A

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tja,hade jag ett sånt fartyg med flera blyackar(?),så inte skulle jag låta dem stå oladdade.Underhållsladdning eller laddning via timer är klart lönsamt i längden.
Om man väljer automatsäkring eller t.ex vanliga bilsäkringar är bara en smaksak.Båda bryter ju vid överbelastning och måste på något sätt reaktiveras.Hur många A du ska ta till går nästan inte att svara på eftersom laddare av den här typen inte är några precisionsinstrument och vi vet inte vad du belastar med,eller hur?Det är ju ganska lätt utprovat med en säkring som är lite för liten,och sedan ökar man stegvis till säkringen håller för normal laddning.
Bilsäkringar är billiga.
Det går ju också att bygga in en elektronisk strömbegränsning,men det är kanske lite onödigt.Det enda som jag tycker skulle vara bra att ha,är en krets som bryter när batteriet är fulladdat.Men å andra sidan har jag klarat mig hela livet med enkla,billiga billaddare.Bilbatterier är inte så kinkiga,bara man laddar upp dem då och då.
ralleville

Inlägg av ralleville »

Hej Rolf :D

Tänker nu pröva i måndag med en begagnad 10A automatsäkring,modell stor, som jag hittat i skrotförrådet.
Det får räcka med denna så får ägaren själv byta till större vid behov.
ralleville

Inlägg av ralleville »

:D

Det fungerar med en 10 A automatsäkring,åtminstone om man testar som jag hittills gjort och som rifakungen inte gillade :lol:
Pucco

Inlägg av Pucco »

Hallå där. Nu har ju konstruktionen spårat ur lite. Det är ju inte en säkring som satt i originaldesignen utan en temperaturswitch.
Det verkar ju vara en termomekanisk effektbegränsare liknande "polyswitch", dvs en strömuppvärmd temperaturswitch med hysteres som ger pulsladdning i början då batteriet är urladdat och nästan är kortslutet . Nu satt den ju limmad på transformatorn också så att den samtidigt var skydd för överlast och övertemperatur. Att byta till en automatsäkring ger ju bara skydd mot överström och måste dessutom återställas manuellt.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Vi vet inte vad som sitter där i original och det var ju för att det troligen var svårt att hitta reservdel som diskussionen gled över på enkla säkringar.
ralleville

Inlägg av ralleville »

:oops:

pucco du har rätt men vad gör man då det inte finns dessa delar mera.

Jo, om det inte fungerar så köper ägaren en Cetec modell STOR :D
Skriv svar